Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarstart av access


Pudebe

Rekommendera Poster

Hej !

 

Vill kunna starta access i ett läge där redigering od inte är möjligt.

Användarna ska endast få upp det menyformulär jag skapat och kunna hoppa mellan de fördefinierade sidorna.

En eller ett par användare ska kunna köra med alla möjligheter.

 

Hur kan man skapa detta ?

 

Vänligen,

Peder

 

[inlägget ändrat 2006-10-24 16:28:45 av Pudebe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du mener med redigering.

 

Du kan starta Access så att ett visst formulär öppnas alltid vid start och att databasfönstret är gömt.

 

Detta kan ofta räcka, men kom i håg att det går enkelt att ta fram om man ver hur. (Håller skift -tangenten nedtryckt när du öppnar databasen).

 

Kolla i menyn Tools/Startup (Verktyg/Start .... ) (jag har endast engelska access)

Du hittar uppe till höger en listruta varifrån du väljer det formulär som du alltid vill att skall öppnas när databasen öppnas.

Under listrutan har du en kryssruta Display Database Window, avmarkera denna och nästgång du öppnar databasen är databasfönstret gömt.

 

Vill du att ingen skall komm åt att redigera dina formulär skapar du en mde fil (Tools/Database Utilities). Ta säkerhets kopia innan.

 

Vill du ha olika användar konton med olika rättigheter gör du detta från Tools/Security (Läs i hjälpen om detta, inte så enkelt och många saker att ta hänsyn till).

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen !

 

OM jag fattat rätt....

 

Användarna kör på nätverk...bör alla starta med gömt db-fönster....och de "utvalda" få kunskap om att hålla ner shift ?

Eller skapa en mdb-fil som användarna startar från...och om man vill annat så går man via Access-verktyget... ? (jobbar dom fortfarande mot samma DB ? )

 

Vad är vettigast/enklast ?

 

(finns någon överskådlig samling av alla kommande för VB i access ? )

 

Vänligen,

Peder

 

[inlägget ändrat 2006-10-24 17:23:58 av Pudebe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är gömd databasfönster om det räcker för dig.

Minst krånglig.

 

Alla jobbar mot samma databas.

 

Från Access hjälpen hittar du en heldel matnyttigt,

leta till exempel på MDE, security etc

 

Vill du leta saker i VB gå till moduler och öppna en modul i design. Då får du tillgång till VBA -hjälpen.

 

BI

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen !

 

Du har varit mycket hjälpsam :thumbsup: !!

 

Önskar jag kunnat ge något tillbaka...men det kanske kommer :-)

 

Hälsning,

PEder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...