Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OPI fråga


Erik Gustavsson1

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

Hejhopp

Vår mediaavdelning har fått höra att en OPI ska man ha..

Jag vet bara att en OPI är en server som automatiskt ersätter påsiktsbilder i Quarkdokument med högupplösta original vid utskrift eller PDF-framställning.

Är det någon som kan förklara hur en OPI funkar i arbetsflödet. Måste man ha alla bilder i en bilddatabas eller definierar man en hårddisk där den ska plocka bilderna från? Måste man ha Xtensions i Quark? Jag är ganska grön på detta!

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så där jättehaj på detta heller, men jag har jobbat med OPI på jobbet. Det man gör är att man använder en lågupplöst bild i arbetsflödet, dels för att det är snabbare och dels för att det är lättare att ha alla högupplösta bilder på samma ställe. När man sedan skickar iväg sidan till utskrift ersätts den lågupplösta bilden med den högupplösta. Om jag fattat allt rätt så är det OPI:n som håller reda på detta. Det finns visst programvaror som sköter hand om detta, men givetvis kommer jag inte ihåg något på rak arm. Är det till Macintosh så gå in på http://www.versiontracker.com/ och gör en sökning på OPI. Då får du nog en lista på program som klarar detta. Det jag vet är att man inte ska behöva någon Xtension till Quark, men det kan ju bero på vilken programvara man använder. På jobbet hade vi en OPI som kördes i ett novellnätverk.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Vilken plattform OPI´n ska köras på spelar ingen roll egentligen, det finns ju som sagt flera att välja mellan, men lite jag undrar är om bilderna kan ligga rätt upp och ner på någon nätverksansluten hårddisk eller om de måste ligga i någon form av mediabank och om man måste ha nån form av xtension eller om det hela sker automagiskt. Dessutom undrar jag om OPI´n kräver mycket prestanda eller om man kan lägga en OPI på en server som även används till annat (dock med låg belastning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här funkar det med ColorCentral: Repro-människorna gör fina högupplösta bilder som de lägger på en vanlig mac-server. Därefter skapar de lågupplösta varianter av dessa bilder med ett särskilt program och ger dessa till layoutaren. På servern körs också programmet ColorCentral, vilket skapar en särskild skrivarkö som dyker upp i Väljaren hos layoutaren. Han skriver ut sina dokument med de lågupplösta bilderna i, varpå ColorCentral byter ut dem mot de högupplösta som ligger på samma server (=går snabbt) och skickar det hela vidare till skrivaren/ripen ifråga.

 

Alltså, bilderna ligger i ett vanligt filsystem på samma server som OPI-programmet. Inga xtensions behövs. Lätt som en plätt, eller hur? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Låter jättebra, det enda molnet på horisonten nu är prislappen, vi har blivit offererade Color Central för ca 50.000...

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...