Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvalitet på avi vs. orginal dv band


soundman1

Rekommendera Poster

En nybörjarfråga, jag vet men....

 

Om jag tar in min DV film I Adobe Premiere så sparas den som .avi. Hur förhåller sig den kvaliteten gentemot orginalet? Är det samma?

 

(Jag vet att om jag bränner till CD så blir det sämre kvalitet.)

 

Anledningen till frågan är förstås om jag, ifall jag väljer att spara allt i .avi, behöver jag spara orginalbanden?

 

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tar in min DV film I Adobe Premiere så sparas den som .avi. Hur förhåller sig den kvaliteten gentemot orginalet? Är det samma?

 

Kanske, kanske inte.

 

AVI är inte ett format, utan bara en "hållare" för ljud och bild. Kvaliteten avgörs av vilken Codec du använder. Det finns ett flertal olika DV-codec och med en bra sådan, så är det samma kvalitet på filmen i AVI-filen som på bandet. Använder du en dålig Codec blir det sämre kvalitet i AVI-filen än på bandet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är det som landar på fil i datorn alltid exakt samma sak som finns på bandet.

 

Jag svarade inte på frågan eftersom jag gissade att soundman1 undrade hur det är med den färdigredigerade filmen, det kan ju b lite hursomhelst.

 

Men som sagt, vid en "capture" frpn kamera till DV-AVI får man en bitexakt överföring, allt annat vore en nyhet för mig (men det finns utrymme för omlärning :) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är det som landar på fil i datorn alltid exakt samma sak som finns på bandet.

 

Javisst, men jag tolkade det precis som du, vad som händer med filmen som exporteras från Premiere.

 

Men som sagt, vid en "capture" frpn kamera till DV-AVI får man en bitexakt överföring, allt annat vore en nyhet för mig (men det finns utrymme för omlärning :) )

 

För flera år sedan, då jag testade lite olika DV-capture-kort fanns det faktiskt en del tillverkare som envisades med att ha egen Codec och spara filmen på sitt eget sätt. Som tur är var det längesen jag såg det...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men jag tolkade det precis som du, vad som händer med filmen som exporteras från Premiere.

 

Hehe, ok, vi får väl se om soundman1 hör av sig så vi kan reda ut vad frågan egentligen är :)

 

egen Codec

 

Det finns ju olika DV-codecar nu också men jag _tror_ att de alltid sparar exakt samma data som finns på bandet men kanske i olika format. Som BMP, PNG, TIFF m fl - alla kan spara data förlustfritt men gör det på olika sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men jag tolkade det precis som du, vad som händer med filmen som exporteras från Premiere.

 

Som en parantes kan jag svara för Vegas.

 

De delar som är "orörda" d v s ingen ävergång, ingen effekt, ineg komposition eller annat så kommer den att vara exakt lika som orginalet. Vod rendering sker en enkel kopiering av dessa delar.

 

Delar som övergångar, där man använt effekter, kompositioner och annat är förstås omkomprimerade eftersom de har ändrats.

 

Min erfarenhet är dock att DV är så pass bra att _en_ omkomprimering aldrig orsakar problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De delar som är "orörda" d v s ingen ävergång, ingen effekt, ineg komposition eller annat så kommer den att vara exakt lika som orginalet. Vod rendering sker en enkel kopiering av dessa delar.

 

Delar som övergångar, där man använt effekter, kompositioner och annat är förstås omkomprimerade eftersom de har ändrats.

 

Lika dant i Premiere. Vid rendering används de inställningar man gjort i Export Settings där bör ha samma inställningar som i Project Settings. Vill man exportera som DVD eller whatever så ändrar man tillfälligt och exporterar detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag främst var ute efter var om jag i och med att jag nu börjar överfröar mina filmer till datorn behvöer spara banden. Har över huvud taget inga planer på att redigera, bara spara.

 

Om det inte är någon kvalitetskskillnad så ser jag ingen anledning att spara banden, då kan jag återanvända dem (jag har en rejäl hög - tre barn :-). Jag har gott om diskutrumme och kan backuppa allt.

 

Låter som jag behöver kolla vilken codec Premier använder som default och vad den betyder i fråga om kvalitet. Eller?

 

S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet blir överföringen alltid en exakt kopia av det som finns på bandet med DV.

 

Jag värderar mina filmer så pass högt att jag sparar banden, de är ju ändå det enda riktiga orginal jag har. Men visst, spelar man in flera timmar varje dag kan det ju bli dyrt med band. Men då blir det dyrt med disk+backup också.

 

Bra att du tänker på att ta backup - det är alldeles för ofta man får höra att saker har krashat och alla bilder på barnen är borta och liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Importerar du från kameran till Premiere via Firewire och importerar i "DV-AVI" format då får du den högsta kvaliteten du kan få och det tror jag liksom Lizard att det är en exakt kopia från kamerabandet.

 

Obs att beskrivningen nedan är Premiere 6,02, nyare versioner kan vara annorlunda.

 

Om du sedan bearbetar filmen i Premiere och exporterar därifrån till hårddisken i format "Microsoft DV AVI" då behåller du den högklassiga kvaliteten i den exporterade filen, bry dig inte om några andra codek förrän du ska coda om till DVD format eller något annat tex. för Internetbruk.

 

Men det finns en mycket viktig inställning i Premiere som absolut inte får vara ibockad och det är rutan "Recompress", är den inte ibockad då kan man i princip exportera samma fil i många generationer utan att kvaliteten påverkas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, då vet jag vad som gäller!

 

Tusen tack för snabba svar grabbar.

 

Uppskattar det verkligen, hade tagit en evighet att läsa mig till detta, om det över huvud taget gått!

 

S

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...