Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göteborgsdatorn


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar om det är en stor förlust att köpa ut denna datorn:

http://www6.goteborg.se/lanedator/webb/html/gbgdatorFrame_omg3.htm

med:

- monsterkit

- 19" TFT skärm

- Multifunktionsskrivare

- 320GB -Extern hårddisk

- WLAN Basstation

 

För 16 000sek.

 

Om det är en riktigt dålig affär, vad rekommenderar ni? Kan inget om hårdvara men behöver bästa möjliga för spelandet :)

Bara externa HD: n + Grafikkort ligger väl runt 10k eller?

 

//templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en riktigt dålig affär.

 

Se här ett exempel på vad du kan får för 12495:-

 

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

 

Lägg till en hyffsad LCD-monitor och du är i samma prisklass.

 

Fotnot: 6600GT + en 320GB (intern) disk kostar tillsammans under 2000:- idag.

 

OK, det var visst ett 7800GTX som är betydligt dyrare, 320GB disk + 7800 GTX blir i alla fall under 3500:-

 

[inlägget ändrat 2006-09-22 21:44:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ta Komplettdatorn och välja byta nätaggregatet från NorthQ till Hiper 580W under konfigurering. Ökar priset med 53:29.

(Har själv en dator med NorthQ, funkar men besviken på hur lite ström det klarar)

Det här NorthQ brann upp vid test.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=11

 

Skärm: Enligt min uppfattning passar platta LCD/TFT skärmar till CAD och Excel och om man har kraftiga magnetfält i rummet som får en CRT att flimra.

Tex man bor i botten på ett 10våningshus och har elcentralen eller elmatningen till våningarna ovanför i närheten eller är granne med ett SJ spår (elektrifierat).

 

CRT är helt överlägset till spel i miljö med svaga magnetfält

eftersom de funkar bra i valfri upplösning tycker jag

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=838968#838982

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=861380#861587

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318162&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snålt med minne för att vara ett monsterkit. Moderkortet klarar av 3 GB och du får likväl bara 1 GB. Med monsterkitet så borde maximalt minne ha varit inräknat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är nästan ett år gammla så kanske kan vara anledningen till lite minne?

Jag känner några som vill köpa Göteborgsdatorn om inte jag skall ha den för 16 000 vilket gör mig ännu mera osäker. Men ni rekommenderar starkt att jag kör på "Komplett Gamer" datorn och en CRT skärm för ungefär samma pris? (Datorn 12 000 + 4000 skärm = 16 000.)

Blir ju till att köpa till en router och eventuellt en extern HD då dessutom med.......

 

edit: prosecorn ser ut o vara långsammare på komplett datorn(2.4GHz). Gör kanske inte så stor skillnad?..

 

//templar

[inlägget ändrat 2006-09-23 17:49:00 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska titta på siffran "4600" istället, monsterburken har "3700".

 

Dessutom har komplettdatorn en s k "dual core", den har potentialen att kunna bli upp till dubbelt så snabb om programmen stödjer den funktionen vilket börjar bli rätt vanligt.

 

Så, givet att du har ett program som utnyttjar "dual core" ska du jämföra monsterpaketets 3700(*) med kompletts 2*4600=9200.

 

Monsterdatorn verkar ha Hyperthreading? Hur pass bra är det gentemot dual core? Vet inte...

 

Blir ju till att köpa till en router och eventuellt en extern HD då dessutom med.......

 

Varför vill du ha en extern HD? När du beställer på komplett kan du ju stoppa in en andra disk på 320GB för under 1.000:- extra. På så vis får du 2*320GB = 640GB _interna_ diskar vilket är betydligt snabbare än externa dito.

 

Eller varför inte stoppa in en riktig värstingdisk - en Raptor - som systemdisk? Det gjorde jag och det har jag inte ångrat...

 

[inlägget ändrat 2006-09-23 18:27:36 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha en extern HD? När du beställer på komplett kan du ju stoppa in en andra disk på 320GB för under 1.000:- extra. På så vis får du 2*320GB = 640GB _interna_ diskar vilket är betydligt snabbare än externa

Är väl mycket säkrare att ha en extern som backup? 320Gb säcker ju gott o väl för allt som man använder sig av. Sedan är det bara en skön säkerhet att ha allt viktigt på en extern om något skulle hända. Eller är kanske ungefär lika säkert att ha det på en annan intern disk?

 

Sedan får man en bra bild på hur mycket dom tar för att sätta ihop datorn på komplett vilket ligger strax över 1000kr. Nu undrar jag hur lång tid det tar ungefär att sätta ihop en dator själv då man inte har så bra koll på grejorna. Men antar att man kan få ihop det mesta genom att studera gammal dator samtidigt som man pusslar ihop den nya....

 

edit: hittade länk till datorbyggarna via Stefans hemmsida som verkar ha hela förloppet beskrivet i detalj. Vore spännande o pussla ihop det hela själv tror jag

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-24 15:23:21 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det egentligen någon större skillnad på:

 

Gamerdatorn:

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

och denna del-pakets datorn:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324731

 

vad jag kan se är det samma grafikkort - hastighet och ram- minne vilket är det viktigaste om jag förstått det rätt. Dock lite mindre diskutrymme men det är jag absolut inte noga med.

 

Sedan blev jag förvånad över hur dyr den där CRT-skärmen var. Är det verkligen så enormt stor skillnad på tex. denna billigare varijanten: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306362 (1.795:-)

och den dyrare:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318162 (3 995:-)

 

Som exempel så ser jag inte enns någon skillnad på när jag spelar om jag har inställningarna på 60Hz eller 75Hz för skärmen. Och sedan är jag inte noga med att pressa upplösningen till max. Allt blir ju bara för litet då :P

 

Enormt stort tack på förhand för guidingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigare datorn kommer i delar och dessa är alltid billigare. Dessutom kommer den utan support och OS. I övrigt ser de rätt likställda ut som du säger.

 

Vad gäller skärmarna så är den dyrare 21". Är ingen skärmexpert, men jag antar att de ligger på den prisnivån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kommer den utan support och OS

Support har jag aldrig haft behov av i hela mitt liv. Kanske kan bero på att eforum finns? :D

Och OS har jag redan så det är inga prob med den saken.

 

Vad gäller skärmarna så är den dyrare 21"

Mjo, men känns som lite löjligt hög prisökning, att dublera priset för 3" större skärm och en presstandad som kanppast märks :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, men känns som lite löjligt hög prisökning, att dublera priset för 3" större skärm och en presstandad som kanppast märks

Jo, fast hårdvarumarknaden är ju speciell. Faktorer som att försöka få kunder att gå över helt till TFT ligger säkert mkt bakom prissättningen av CRT. Ingen aning faktiskt.

Personligen tycker jag dock det är en ganska stor skillnad att jobba med en 21" mot en 19"-skärm, speciellt när jag jobbar i program med mycket fönster såsom Visual Studio och Photshop. Då krävs det ganska hög upplösning och för att inte allt ska bli för litet så är en uppgång till 21 från 19 ganska märkbar för mina ögon.

 

Support har jag aldrig haft behov av i hela mitt liv.

Sant. Allt man behöver är en bra garanti om något skulle gå sönder.

Att sätta ihop en byggdator är ju heller inte speciellt svårt och faktiskt ganska kul, så varför betala för att någon annan skall göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en ganska stor skillnad att jobba med en 21" mot en 19"-skärm, speciellt när jag jobbar i program med mycket fönster såsom Visual Studio och Photshop

Ah, nu när du säger det så förstår jag. Just photoshop har jag med upplevt att det blir löjligt trångt med alla verktygsmenyer + bilden som man jobbar med. Men så länge man är student så får man ta o snåla så gott det går. Annat kommer det bli när man väl får ett job :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha flera skärmar...

 

Förresten:

Borgarna vann ju valet förra söndagen.. Datorer ska man inte kunna köpa längre med "löneavdrag", om jag fattat det rätt.. (Kvittar egentligen, för det blir oftast billigare att köpa datorn "normalt".)

-"Löneavdragsdatorer minskar framtida pension, sjukpenning och "mammalön"..

 

("Mammalön" heter egentligen något annat, men skit samma.. :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha flera skärmar...
Vad menar du? Att man skall ha mer än 1 skärm?

 

Kvittar egentligen, för det blir oftast billigare att köpa datorn "normalt"

Håller jag inte med om. Jag anser att man skall leva i nuet och att pension m.m. påverkas marginellt när man hyr hempc några år.

 

Sedan undrar jag om priserna går ner mycket vid jul? Skulle kunna vänta tills dess då om man kan spara några tusenlappar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Att man skall ha mer än 1 skärm?

 

Bara grafikkortet stödjer det så är det ju ett bra sätt att få plats med mer samtidigt på.

 

Ta två skärmar med 1600x1200, använd dem samtidigt och få 3200x1200 istället.

 

Eller om man håller på mycket med bilder kanske man vill ha en LCD och en CRT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida en extern disk skulle vara säkrare än en intern "om allt skiter sig" vet jag inte.

 

En sak du dock KAN göra med en extern disk är att förvara den på ett annat ställe när du inte behöver den. Spiller du ut en flaska Cola över datorn kanske det är bra med en extern disk. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, smart ide det där med 2 skärmar. Aldrig tänkt på det. Är ju en bra lösning då man håller på med ett detaljerat projekt.

 

Spiller du ut en flaska Cola över datorn kanske det är bra med en extern disk

Hehe, ok. Du lyckades övertala mig hur värdelöst det är att ha en extern HD :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kim Westerlund
Så, givet att du har ett program som utnyttjar "dual core" ska du jämföra monsterpaketets 3700(*) med kompletts 2*4600=9200.

 

då jämförelsetalet 4600 är framräknat är det redan beaktat att processorn har dubbla kärnor och det ska alltså inte dubblas. Snarare ska det halveras om man räknar med att inte ha nytta av dubbla kärnor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger väl inte direkt emot dig men...

 

En AMD64 X2 3800+ är då i bästa fall (båda kärnorna utnyttjas optimalt) lika snabb som en AMD64 3800+ och i värsta fall (endast ena kärnan utnyttjas) hälften så snabb.

 

Detta till trots kostar X2-processorn 50% mer? Trots att de har i princip samma klockfrekvens (2,0 resp 2,2GHzh) och samma mängd cacheminne är alltså kärnan (en av dom) i X2-processorn ungefär hälften så snabb som den enda kärnan i den andra?

 

En snabb titt på AMD:s sidor säger att jämförelsetalen är relativa inom respektive familj (d v s att man inte kan ställa jämförelsetalen mellan AMD64 och AMD64 X2 mot varandra).

 

Hmmmm....................

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...