Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ändra hastighet på klipp i Premiere Pro


Pumafliff

Rekommendera Poster

Är det ngn som vet hu man går tillväga att justera hastigheten på en filmsekvens man kör genom premiere pro? Det går ju att högerklicka och därifrpn få menyer som freeze och speed, men det ändrar ju hela det aktuella klippet. Jag skulle vilja lägga in hastighet med keyframes så man kan ändra innuti själva klippet... nån som har idé?

 

Tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Kolla först på denna tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=859981

 

Kom igen om det inte ger dej svaret!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, den tråden beskriver hur man gör för att ändra ett helt klipp i en timeline, och det vet jag hur man gör. Det jag är ute efter är att bara köra en del av klippet i slowmotion. Som att man har ett klipp med en boll som rullar, och när den rullar förbi ett visst föremål tex så vill jag dra ner tempot och köra slowmotion för att sedan dra upp tempot till normalt igen.

Ungefär som man lägger in keyframes för att höja/sänka ljud så undrar jag om det finns en möjlighet att lägga in keyframes el liknande för att höja/sänka hastighet.

 

MVH//R

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Egentligen innehåller tråden svaret, men det kan beskrivas på ett annat sätt oxå. Jag gör så här:

 

1. lägg klippet som innehåller den del du vill ge slowmotion på Timeline ex. Video 1,

2. flytta tidsmarkören till den plats där du vill starta slowmotioninslaget,

3. gå in på Sequence > Razor at Current Time Indicator alt. ctrl+k alt. razor-verktyget (rakbladet) i verktygslådan och "skär av" klippet.

4. upprepa samma sak vid slutet av slowmotioninslaget.

5. markera och dra slowmotioninslaget upp till ex. video 2-spåret (kolla att du bytt verktyg till "pilen" om du använder "rakbladet").

6. klippet kan du nu ge den slowmotioneffekt du önskar enligt den tidigare tråden.

7. skapa utrymme för ditt klipp i det ursprungliga klippet på video 1 genom att markera delen till höger om det tomma utrymmet och dra det till höger så långt att du kan flytta tillbaka slowmotionklippet från video 2.

8. justera så att du inte har några tomma frames mellan klippen.

 

Voila - bollen rullar saktare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad enkelt det är i Vegas: Där har man en kurva under klippet som bestämmer hastigheten. Man sätter kontrollpunkter och "ritar" på så vis upp "fartkurvan".

 

OT jag vet, men i alla fall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som man lägger in keyframes för att höja/sänka ljud så undrar jag om det finns en möjlighet att lägga in keyframes el liknande för att höja/sänka hastighet.

 

Det är ju inget tips om Premiere men precis så gör man i Vegas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen innehåller tråden svaret, men det kan beskrivas på ett annat sätt oxå.

 

Hej igen, oki det var så jag till slut löste det, fast inte med rakbladet utan med att helt enkelt klippa av filmklippet just där slowmon skulle börja och sedan lägga den andra delen (slowmo-delen) av klippet intill.

Det funkade ju, men det jag ville komma runt var den skarpa övergången från normal hastighet till slowmo. På detta sättet blir det ju en skarp kant mellan de två hastigheterna. Jag hade velat bromsa upp mitt klipp såsom man fadar ex ljud för att mjukt gå in i slowmodelen. Nu kanske det bara är jag som är trög och det kanske kan bli såhär om man kör med rakbladet, men premiere komprimerar lite nu i en timme till så ja kan inte prova :-) Hur som helst, tack för hjälpen!!

 

MVH//R

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till en skärmdump från Vegas - linjen visar hur klippets hastighet animeras. Det börjar med normalfart, går sen ner till min, upp till max, ner till 1/3 och sedan gradvis upp till max.

 

Allt hanteras enkelt med keyframes precis som all postprocessing i Vegas. Man behöver inte hacka upp sina klip eller så alls.

 

http://www.sonymediasoftware.com/products/vegasfamily.asp

 

[inlägget ändrat 2006-09-24 00:04:13 av lizardKng]

867773_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört lite ljudredigering med Vegas och det man slås av är att det är så satans lättarbetat.... kanske skulle prova videoredigering med detta oxå nån gång. Vilket Vegas är det du har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...