Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Servern loggar själv av IUSR -kontot så servern är helt avskuren.


_Peter_Nilsson_

Rekommendera Poster

_Peter_Nilsson_

Jag har lite problem med en server. Det är så att den av någon märklig anledning "tappar" nätverket så att det varken går att nå den via http, FTP, fjärrskrivbord. Precis som om någon drar ut nätverkkablen och sedan sätter i den igen.

 

Jag har studerat loggfilerna lite och såg att servern av någon märklig anledning loggar av IUSR konto för att sedan 20 minuter till 3 timmar senare logga in på kontot igen. Detta kan pågå flera gånger per dag och jag hittar inget mönster på det. Funderade först på om jag av misstag har ställt i serverna på att stänga ner internet vissa tider eller något ... men då borde jag se ett mönster på detta i loggfielrna.

 

Upptäckte för ett tag sedan att där var Sasser virus i den vilket jag förhoppningsvis har fått bort helt. Har uppdaterat med alla möjliga patchar (kan förstås ha missat någon).

 

 

 

Ska säja att jag snart inte har ett hårstrå kvar på huvudet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Johan Sandqvist

IIS är per default inställt på att recycla (gud sån svengelska) sina processer med jämna mellanrum. Likaså kan den stänga ned processer som idlar. Varje gång en sådan process stängs/startas så kommer detta att loggas (under förutsättning att du aktiverat loggningen - vilket du ju verkar ha). Titta igenom inställningarna under IIS -> Application Pools så ser du snabbt vad jag menar.

 

Det förklarar dock inte varför den "tappar" nätverk, men det förklarar iaf in/utläggningen av IUSR-kontot. Om du har servern på DHCP, kan det bero på din ISP:s DHCP-servern, dvs att det tar ett litet tag att förnya DHCP-leasen. Titta mha ipconfig och se vilken leasetid din DHCP i så fall har. Om intervallet verkar stämma överens har du då den troliga felorsaken. Ett samtal till din ISP:s support är då lämpligt (de brukar kunna ställa om leasen för enskilda datorer om man frågar snällt). I mitt fall nedan har jag 8 timmars lease.

 

ipconfig /all 

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 27 juli 2006 00:31:51
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 27 juli 2006 08:31:51

 

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

_Peter_Nilsson_

Jag har trixat med servern en hel del och har lyckats eliminera de flesta och största problemen. De största problemen berodde på dåligt uppdaterad router/firewall i kombination med dåliga drivrutiner på nätverkskortet. Dessa båda är nu uppdaterade.

 

Dock så verkar det nog vara så som du beskriver det att IUSR kontot idlar.... för nu så loggar servern av kontot i ca 10 sekunder vilket är betydligt mindre än den där halvtimmen som det var förut.... Men de där 10 sekunderna vill jag också få bort men jag vet inte riktigt hur.

 

Jag gjorde så som du skrev och gick in i IIS och letade efter

"IIS -> Application Pools " men jag kunde inte finna det... vill du ge en bättre beskrivning på hur jag hittar dit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Det ligger i IIS Manager -> MASKINNAMN (local computer) -> Applications Pools, se bifogad bild.

 

För varje pool så kan du se vilka sajter och/eller subkataloger som körs under respektive pool. I mitt fall så körs hela standardsajten i DefaultAppPool, däremot så har min Sharepoint Services en egen pool (och därmed egna inställningar). Du hittar aktuella inställningar om du öppnar egenskaperna för DefaultAppPool.

 

// Johan

 

[bild bifogad 2006-07-28 16:13:50 av Johan Sandqvist]

[inlägget ändrat 2006-07-28 16:16:06 av Johan Sandqvist]

851829_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

_Peter_Nilsson_

Okej nu är jag på rätt spår.... jag antar att det är så som du säger att alla domäner har samma inställningar eftersom det står "standardprogram" på domänerna.

 

När jag höger-klickar på "DefaultAppPool" och väljer egenskaper i menyn så får jag upp ett nytt fönster med fyra flikar: Återvinning, Prestanda, Hälsa och Identitet (se bifogad bild). Jag antar att det är under "Återvining" som jag ska titta. På en rad där står det "Återanvänd arbetsprocesser efter (antal minuter): 1740". Jag vet inte vad som menas med detta... inte heller vad där egentligen borde stå.

 

Jag tittade också i loggen och där hittade jag dessa rader:

 

En arbetsprocess med process-ID 3344 och som betjänar programpool DefaultAppPool har begärt återvinning eftersom arbetsprocessen nått sin tillåtna gräns för driftstid.

 

Dessa rader kom till loggfilen 06.27.41.

Klockan 06.27.44 loggades IUSR kontot ut för att 06.27.49 åter loggas på igen.

 

[bild bifogad 2006-07-28 23:43:42 av _Peter_Nilsson_]

851935_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Mja, återvinningen är nog inget problem. Den säger bara att den startar om din IIS-process var 29:e timme för att säkerställa att inget dumt hänt (dvs det är ett skydd mot processer som hängt sig - exempelvis om du kör buggig kod). Beroende på hur lång tid som IIS behöver på sig för att starta om din process (vissa applikationer kan ta några sekunder) så kan du vilja ändra den där så att det inte sker så ofta. Det är helt ok att köra utan återvinning, men skall du ändra något så slå i så fall av "Shutdown worker process after being idle ..." på fliken Performance. Det är bara Recycling och Performance Idling som gör att serverkontot loggar ut/in. Nu skall det normalt inte leda till några störningar, men har du applikationer som tar tid att starta upp kan det vara lite besvärande.

 

Jag har tex ett bildgalleri som tar en 3-4 sekunder att starta om. Med standardinställningarna (med tanke på hur sällan jag browsar galleriet) så tar det tid varje gång. Men utan Recyling och Performance idling så går det utmärkt.

 

Jag kör således med inställningar enligt bifogade bilder.

 

[bild bifogad 2006-07-30 01:19:31 av Johan Sandqvist]

[bild bifogad 2006-07-30 01:19:49 av Johan Sandqvist]

[bild bifogad 2006-07-30 01:22:37 av Johan Sandqvist]

852172_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

_Peter_Nilsson_

Jag har gjort en mindre jystering. Ska nu låta den vara 2 dygn för att se vad den hittar på.... jag återkommer senare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...