Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp mig


Chivuvu

Rekommendera Poster

Nu har jag kommit fram till att jag ska välja vilken hårddisk som jag ska installera på..Jag ska alltså bara välja den gamla..in ta bort den eller något sånt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer den gamla, du skall inte ta bort något.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu står det att jag ska formatera den? det ska jag välja eller? isåfall snabb eller normal ? All data kommer försvinna dåe eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte formatera hårddisken, då utför du en ny ren installation och inte en reparationsinstallation.

 

Hittade inte installationsprogrammet din gamla installation på hårddisken?

 

Om du har fler hårddiskar än en i datorn så kanske du valde fel hårddisk?

 

Här är samma dokument om reparationsinstallation som NWM länkade till fast på svenska, titta på hur det står under metod 2.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

Som du ser där så skall du markera din gamla installation och sedan trycka R.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men det står att hårddisken antingen är skadad eller konstigt format..så jag måste välja att formatera hur jag än gör.. det finns inget annat alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men det står att hårddisken antingen är skadad eller konstigt format..så jag måste välja att formatera hur jag än gör.. det finns inget annat alternativ.

Det låter som att du har ett hårddiskproblem. Om du har viktiga data (som du inte har backup på) på disken så tycker jag att det första som du skall göra är att montera disken i en annan dator och försöka att rädda så mycket som möjligt av dina (personliga) filer. Efter det så tankar du hem ett testprogram från hårddisktillverkarens webbplats och testar disken. Med lite tur så är det bara logiska fel på disken och då kan programmet fixa det. Om inte det funkar så är det bara att testa med att formatera om disken (allt innehåll på disken försvinner).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men då bör du tänka på ett par saker, om du formaterar förlorar du all data på hårddisken, det finns metoder att försöka korreskera felaktiga hårddiskar, oftast har hårddisktillverkarna verktyg som kan reparera.

 

Du kan kanske reparera via XP CD'n också genom att starta och denna gång göra som du gjorde "fel" sist dvs. trycka R i första läget och komma till reparationskonsollen, där kan du skriva fixmbr och fixboot för att försöka reparera hårddisken sedan efter det om den ändå inte startar på nytt försöka med en reparationsinstallation.

 

Tänk på att om hårddisken börjat strula på grund av fysiska fel så kommer felet troligen tillbaks igen och du bör tänka på att byta ut hårddisken.

 

Har du ändå inget på hårddisken som du vill spara så är det lättaste sättet att låta installationsprogrammet göra en nyformatering.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna, lite kul att vi skriver nästan samma sak men med lite olika ord:)

 

Än så länge så har jag varit en eller två sekunder snabbare än dig men nu är det dags för fredagsölen och då har jag nog inte en sportsmössa att hänga med i din fart på inläggen:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge så har jag varit en eller två sekunder snabbare än dig men nu är det dags för fredagsölen

 

Då ligger jag lite före dig där...

 

Det är inte första gången vi möts i inlägg med samma svar bara lite olika formulerat.:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att formatera om den..Jag har ändå inget speciellt viktigt på den..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången vi möts i inlägg med samma svar bara lite olika formulerat

Så sant, men så är vi oxså forumgudar med ett allsmäktigt allvetande:)

 

(nä nu kanske jag skall ta det lite lugnt med ölen ;) )

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara säker på att det inte är något fysiskt fel på hårddisken så att du snart får problem igen så bör du köra det testprogram som du kan ladda ner från den webbplats som tillverkaren av din hårddisk har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dator ifrån network..men jag hittar inget på deras hemsida..

Du skall gå till hårddisktillverkarens webbplats inte till företaget som skruvat ihop datorn. Om du inte vet vad du har för hårddisk så kan Everest Home hjälpa dig att ta reda på det. Everest hittar du t ex här:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

[Edit: Nu har den här tråden blivit så lång att inläggen hamnar i fel ordning]

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-05-20 18:20:09 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket namn ska jag kolla efter dåe? Är det moderkortets namn eller?

Hårddiskens tillverkare, antingen om det står på hårddisken eller så använder du programmet Everest som NWM skrev om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket namn ska jag kolla efter dåe? Är det moderkortets namn eller?

Du skall köra Everest och sedan titta under lagring (se bild). Ibland så ser man inte direkt vad disken heter (som är fallet med min bild) men man kan Googla på "förkortningen" eller så postar du igen.

 

 

 

 

[bild bifogad 2006-05-20 18:34:10 av NWM]

833697_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blev som vanligt igen i 2 dagar sedan kunde jag inte starta den igen..Så jag bestämde mig för att lämna iväg den--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Tråden flyttad till windows xp

 

Moderator Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övar du dig på att flytta trådar Datamilla:) Skojar bara, grattis till moderatorskapet[ TUMMEUPP]

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp nu ligger alla illa till :)

 

Hoppas jag inte ställer till det alldeles, men lite kul är det ju.

 

grattis till moderatorskapet

 

tackar o bockar

 

ska testa ett tag så får vi se, har lite ont om tid men det löser sig väl.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...