Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avdrag för resor till studier


Joe Davola

Rekommendera Poster

Kan man göra avdrag för resor till och från sina högskolestudier?

 

Någon som vet hur det ligger till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. hade en kompis som gjorde det. Du måste dock ha kvitton som styrker detta.

Tex sparade bussbiljetter. Det måste också vara logiskt att du måste resa för att kunna ta dig till skolan. tex om du är pendlare.

 

Skatten för tjänsteresor får du dra av då de överstiger en viss summa. och på deklarationen redovisar du hela summan så drar skattemyndigheten av.

 

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2006-04-26 23:35:33 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag ytterst tveksam till att det skulle gå. Du kan bara dra av resor till arbete som ger inkomst. (Annars har du inget att belopp att minska så att säga.) Likaså, om du jobbar extra på annan ort så gäller det att skriva sig på ”rätt” ort för att kunna yrka avdrag för dubbel bosättning.

Du kan vanligtvis inte heller dra av för de litteraturkostnader du har.

Enda undantaget, mig veterligen, är att du måste ha dessa studier för att kunna behålla ett nuvarande jobb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kan bara dra av resor till arbete som ger inkomst"

 

Studiebidraget räknas till inkomst.

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om de har ändrat på reglerna den senaste tiden, men tidigare så gick det inte att göra sådana avdrag. Om det går så får i alla fall inte avdraget vara större än studiebidraget. Men som sagt så är jag ytterst tveksam till att det går att få igenom ett sådant avdrag.

Du kan ju ringa till skattemyndigheten och fråga vilka regler som gäller. (Det skall de berätta för dig.) Om du drar av för resor som sedan inte går igenom riskerar du att få betala ränta på pengarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studiebidraget räknas till inkomst.

 

Verkligen?

 

Så du kan få banklån och krediter med bara studielån? Är det med villkor att du måste följa studieplanen och klara alla tentor/kurser så du får fortsatt studielån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag ytterst tveksam till att det skulle gå. Du kan bara dra av resor till arbete som ger inkomst.

 

Att nån har fått igenom ett sånt avdrag behöver ju inte betyda att det är ok, det kan ju vara så att ingen kontrollerat det.

 

Vanligtvis är det ju så att man får dra av kostnader man har för att tjäna pengar. Att få studielån är väl inte direkt att tjäna pengar?

 

Själv tycker jag att eftersom de allra flesta får studemedel genom staten kunde staten subventionera en hel massa saker: Fri kollektivtrafik, fri sjukvård och liknande saker borde ingå i studiemedlet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är det ju så att man får dra av kostnader man har för att tjäna pengar.

 

Det var precis det jag menade.

 

 

 

Själv tycker jag att eftersom de allra flesta får studemedel genom staten kunde staten subventionera en hel massa saker: Fri kollektivtrafik, fri sjukvård och liknande saker borde ingå i studiemedlet.

 

Visst vore det trevligt, men hur skulle det betalas? Låter man folk betala en viss ”egenavgift” så brukar det leda till att man inte utnyttjar alltför mycket ”i onödan”. D v s man begränsar utgifterna.

Dessutom är bidragsdelen bara en liten del av hela studiemedlet. Så staten betalar definitivt inte allt ändå. (Visst, utbildningen i sig är fri. Men inte levnadskostnaderna. De får de studerande surt betala av på för resten av livet. Dessutom förlorar man många inkomstår när man studerar. Så innan man börjar studera bör man kanske ägna en tanke på den ekonomiska framtiden en stund...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Varför har då pensionärer specialtaxa i kolletivtrafiken och inte studenter. I allra värsta fall har man som pensionär lika lite att leva på per månad som en högskolestudent. Nä, samma reduktion på kollektivtrafik för studenter som för pensionärer tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka som får och vilka som inte får rabatter beror nog på vilket landsting man tillhör. (Det är landstingen som har hand om kollektivtrafiken.) Men jag undrar om det finns något landsting som har helt gratis lokaltrafik.(?) Vissa landsting har rabatter för barn & ungdomar, andra för pensionärer, ett tredje för båda nämda grupper. Vill man ha en ändring där man bor så får man nog kolla upp vilka landstingspolitiker man röstar på nästa gång.

(Det är inte i alla landsting som pensionärer automatiskt får rabatt. Om man är rörelsehindrad så kan man dock ansöka om att få färdtjänst beviljad. Men helt gratis är det inte! På vissa ställen är det faktiskt något dyrare att åka med färdtjänst än att åka med ´vanlig´ kollektivtrafik. Är du handikappad har du nästan alltid både dyrare omkostnader som lägre inkomster. Så det där med ”rättvisa” är onekligen ett relativt begrepp!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vill man ha en ändring där man bor så får man nog kolla upp vilka landstingspolitiker man röstar på nästa gång.

 

Mm, det hjälper ju kanske studenter som har möjlighet att rösta fram något innan de börjar studera. Oftast är dessa då omyndiga, så det argumentet tycker jag bara tjänar som patronisering.

 

Fast å andra sidan har det väl alltid varit så - de unga får skylla sig själva just för att de är unga och de äldre lär sig inte av sina erfarenheter eller väljer att inte dela med sig av dem av bitterhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du kan få banklån och krediter med bara studielån? Är det med villkor att du måste följa studieplanen och klara alla tentor/kurser så du får fortsatt studielån?

Det är väl i så fall helt upp till kreditgivaren att bestämma. Men jag tror inte så många banker eller kreditinstitut lånar ut pengar till folk med bara studielån...? Men som inkomst räknas det-

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan har det väl alltid varit så - de unga får skylla sig själva just för att de är unga och de äldre lär sig inte av sina erfarenheter eller väljer att inte dela med sig av dem av bitterhet.

Så sant, så sant. De äldre har fler kontakter/vänner bland de som bestämmer vilket alltid är en fördel. Dessutom kommer ju folk alltid att bli gamla, men knappast unga igen. Innerst ser människor alltid till sitt eget bästa i första hand (oavsett ideologi/"partitillhörighet").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Vet att det är lite sent, men... Det går inte att dra av för resor till studier. Avdragen måste vara förknippade med ett beskattningsbar inkomst, vilket inte studielån är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...