Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsa bandbredd till vissa ipadresser i lanet


Husse98

Rekommendera Poster

Finns det någon metod för att skruva upp och ner bandbredd till vissa datorer i ditt eget hemmanätverk.

Jag har en snabb dator för att ladda ner filmer från SF och annat, sedan har jag en äldre dator som jag läser tidningarna på och kollar på webbtv, och det finns ytterligare 2 bärbara datorer i familjen.

Eftersom jag vill vara rättvis och har ADSL 8 mb så vill jag att ingen ska kunna äta upp all bandbredd på internetspel och nerladdningar så att vi andra får ryckig webbtv och radio.

Något råd?

Har en Wlink MB400-x Router.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var lite saftigt pris men annars.

 

Funderar på om man kan sätta nått på utgången på routern, nått filter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förslag på switch som emoff kom med är väl inte så dumt och borde i princip göra det som du vill. Vill du komma ännu billigare undan så kan ni köra programvara på klienterna t ex netlimiter http://www.netlimiter.com/ Detta förusätter så klart att användarna inte försöker att kringå netlimiter's begränsningar (lätt att göra).

 

Ett annat alternativ är att dedicera en gamal dator med två nätverkskort och lämplig programvara (finns en hel del att välja mellan för både Windows och Linux) samt en billig switch. Då kommer du att kunna ändra bandbreddsbegränsningarna "dynamikskt" genom att prioritera viss trafik (om ingen annan behöver bandbredden så kan en av klienterna få hela för t ex en filnedladdning, när du sendan vill titta på en film så minskas bandbredden till filnedladdnignen). Samma sak går att åstadkomma med en "router" (bredbandsdelare) men då hamnar du i prisklassen runt 5000:-

 

Funderar på om man kan sätta nått på utgången på routern, nått filter.

 

Några filter finns inte men hot kan fungera. Slutar du inte med att tanka "ungdjävel" så rycker jag nätverkskabeln:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en Planet PLA-BM-500 skulle fixa det..

 

For bandwidth management, packets can be classified based on IP address, IP subnet and TCP/UDP port number. The device has more than 40 of the most common protocols such as H.323, Oracle, HTTP, FTP, and so on for easy definition. The administrator can then define policies to ensure committed and maximum bandwidth levels for inbound and outbound traffic in each class. The administrator can also define three priority levels for each policy to ensure high priority packets receive the maximum available bandwidth. In addition, each policy can have a schedule defined for when the policy is activated or inactivated in increments of 30 minutes.

 

Runt 2000:- kostar den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...