Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips inför bostadslån


IDGer
 Share

Rekommendera Poster

Examineras ut till sommaren och har fått jobb med start i augusti, tänkte därför att det kunde vara på sin plats att investera i en lägenhet. Har 0 erfarenhet av bostadslån, tänkte att man måste ju börja någonstans och vart är bättre än eForum..

 

Allmäna tips?

 

Var finns bäst ränta?

 

Är det möjligt att låna 100% (dvs ingen kontantinsats) om mina föräldrar går i borgen med sin bostad (och lön)? Förändrar detta i så fall räntan nämnvärt?

 

Kan man ta 100 000kr extra till inredning?

 

Tack för hjälpen!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Kontantinsats måste man nog forfarande alltid betala, men jag hade inte heller detta sparat, så jag tog ett handlån på min bank för detta (kräver ju förstås, precis som bostadslånet, att du har jobbat minst ett år mm) och bostadslånet hos ett låneinstitut (SBAB, som jag är nöjd med).

 

Vad gäller ränta så är den officiella räntan hos respektive långivare inte huggen i sten, utan det finns ofta möjlighet att förhandla ned den för att matcha konkurrenters ränta. Mäklarna har dessutom ofta personliga kontakter på banken som man kan ringa till och hoppas på lite bonus från.

 

100.000 till inredning är lite väl mycket tycker jag, detta lån kommer du ju få ta till en högre ränta (handlån eller liknande) så jag tycker du skall tänka framåt innan du binder upp dig för mycket. Om det bara handlar om möbler och husgeråd så kommer du billigt undan på IKEA.

 

Jämför räntor och läs om lån här:

http://www.comboloan.se/

 

I övrigt, boka ett möte med din bank om ett år när du är godkänd för lån.

 

Ett alternativt låneinstitut för folk med betalningsanmärkningar, eller av andra anledningar inte kan få ett vanligt bolån är BlueStep

http://www.bluestep.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 13 years later...
  • Cecilia locked this ämne
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...