Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Novells klient på WinXPHOME svår att installera...


Christian Nissen

Rekommendera Poster

Christian Nissen

Pyttemjuk har ju segmenterat XPkunderna med HOME/PRO, där home inte ska kunna kommunicera med pyttemjuks fileservrar (annat än peer to peer).

 

Men jag har under lång tid använt HOME med Novells nätverksklient för XP mot Novellservrar. Det har gått bra tills för något halvår sedan. Då blev det svårt att få nya installationer att funka. Det går efter diverse handpåläggning och då är funktionen bra och helt stabil.

 

Men att få den installerad och att sedan få den att hitta Novells servrar NDS träd och så är inte lätt. Har IPX trafik mot servern och IP trafik (förstås) mot Internet. IP trafiken hittar Internet, IPX trafiken hittar inte Novell servrarna.

 

Att det är nåt jävelskap pyttemjuk håller på med utgår jag ifrån.

 

Någon som vet vad som hänt? och vad man ska göra för att det ska fungera?

 

Jag får tydligen besvara min egen fråga....

 

Efter lite forskning har jag kommit på vad som händer.

 

Novell har tvingats till att använda pyttemjuks ipx stack i XP, då de ändrar förutsättningarna så ofta och vägrar visa sin dokumentation (trots EU) att Novell istället anropar deras ipx stack. Sedan något halvår tillbaka installerar dessutom inte Novell klienten ipx anropet som standard, bara IP stacken....

 

Således funkar XP home utmärkt på Novellservrar med ipx trafik om man istället för "default" installation väljer det andra alternativet, och där kryssar för att man vill använda IP+IPX ....easy peasy!

 

Novells egen support säger att man visserligen känner till detta....men att man är tillsagda att INTE ge support (dvs tala om hur man gör) för XPhome längre...undrar just varför?!

 

Med XPPro fungerar det av sig självt....så visst är det medveten jävelskap!

[inlägget ändrat 2006-03-17 09:34:11 av Christian Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...