Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Till vilket år räknas inkomsten?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Räknas lönen till det år den intjänades eller utbetalades?

 

Jag har ett extrajobb, där man har en månads innestående lön. Dom har specat att lönen för perioden 051201-051231 (utbelad 060125) tillhör 2006, är det rätt? Dvs, kontrolluppgiften för 2005 är för perioden 041201-051130. Rätt? Fel?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt!

Kontrolluppgift på lön gäller den utbetalda lönen.

Om du fått lön utbetald i januari 2006 så kommer den med på kontrolluppgiften först nästa år.

Kontrolluppgiften för 2005 ska innefatta den lön som utbetalts under 2005 (i ditt fall gällande arbete under perioden 041201-051131)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok! Då är dom inte helt ute och cyklar (vore konstigt i så fall, faktiskt)

 

Men hur är det då med tex retroaktiv lön. Det är inte alltid lönekontoret räknat rätt. I mitt fall missade dom dryga tusenlappen på lönen för perioden 051101-051130, som normalt utbetalas 051223, men som jag fick först 060125. Vart ska den egentligen räknas?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla sammanhang räknas utbetalningsdatumet. Jag minns hur jävligt det kändes när CSN räknade på detta sätt. Började jobba strax efter skolan slutade i mitten av juni. Då det var var timlön betalades det ut månaden efter. Jobb sedan i juli och någon vecka i augusti. Trots att det inte var särskilt välbetalt spräcktes alla gränser för att få studiemedel under hösten då allt hade blivit utbetalt 2:a halvåret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...