Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänkte skapa ett trådlöst.......


Tessan66

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en stationär dator med ett D-Link DSL-300T modem och har nu köpt en bärbar med trådlöst nätverkskort i så nu tänkte jag fixa (om jag kan) så att jag kan surfa trådlöst med min nya bärbara, bygga ett litet trådlöst nätverk hlet enkelt. Jag har även en vad jag har fattat det som en router TOPCOM Skyr@cer WBR 7011b som jag antar att jag behöver koppla in men jag vet inte hur. Jag har provat att bara koppla ADSL modemet till routerns WAN port och nätverkskablen från datorn till en port 1 men då fungerar det inte att surfa.

 

Min bärbara hittar inget nätverk och jag har försöt med Windows guide med den vill inte hitta något.

 

Är det någon som har en bra "guide" hur jag ska koppla allt och vad jag behöver göra för inställningar på de båda datorerna? Ska jag tex installera med Telia ADSL på den nya bärbara?

 

Som ni har förstått när ni kommit så här långt har jag ingen koll på sånt här men skulle väldigt gärna lära mig lite om någon har lite tid och tips!!

 

Tack så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen måste du först konfigurera basstationen så den kan komma ut på nätet och sen konfigurera det trådlösa nätverket. Oftast brukar man bara behöva koppla sin stationära dator till en port i basstationen och sen antingen köra ett litet program från en CD som hängde med basstationen i lådan eller om du bara behöver surfa till någon spec adress. Kolla instuktionsboken.

 

Mitt bästa tips är nog att kolla instruktionsboken och kanske även kolla:

http://www.dlink.com

http://www.omwlan.se

http://www.wlan-forum.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar när du skriver basstationen att du menar routern? Jag kommer inte in på 192.168.1.1 som det står på manualen att man ska göra. Det är där jag antar att man ska gör avissa inställningar.

 

Hur ska man göra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är routern ny eller har den används förut?

Det brukar finnas något sätt att återställa routern till fabriksinställningar och det brukar stå i manualen, därefter borde IP-adressen till den funka.

 

När datorn är ansluten till routern, vad får den för IP-adress?

Om det är Windows XP så kan man ta fram Kommandotolken och skriva

ipconfig /all

för att få reda på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på jobbet just nu men ska återställa den när jag kommer hem och testa. Jag har förstått att jag måste lägga till ipnr för laptopen på routern.

 

Varför fungerar inte internet uppkopplingen för den stationära så fort jag kopplar in routen? Det står att jag är uppkopplat mot lokalt nätverk precis som vanligt men internet kommer jag inte åt.

 

Måste nog se till att jag kommer in på routens inställningar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen kommer jag in på routerns "sida" och kan göra inställningar. Jag får då genast en ny fråga: vilken "broadband connection type" ska jag välja?

 

Min internet fungerar faktiskt nu utan att jag behövde göra så mycket men när jag går in på routern gör jag nog fel inställningar. Jag har för min att jag ska välja PPPoE xDSL men jag har säkert fel! Om det nu är rätt är det username och password ifrån Telia som jag fick i samband med bredbandsabonnemanget som ska in där? Det verkar inte fungera då internet inte fungerar längre.

 

Allt känns som en soppa och då har jag inte kommit till när jag ska lägga in min laptop på routern än............manualen man fick med routern är ju inge vidare så där hittar man itne så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara nämna att gör jag inga inställningar angående "Cbroadband connection type" så fungerar internet. Hur gör jag nu för att min laptop ska komma in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska snart sluta tjata men jag tänkte berätta vad jag löst så ni inte behöve försöka hjälpa mig med något som jag för en gångs skull lyckats med.

 

Nu är mitt anda problem och det är: Jag vill nu kunna se mina delade mappar på min laptop men daorerna verkar ine hitta varanda. Jag antar att det är med inställningar att göra.

 

Internet fungerar nu på båda men det är ju själva fildelningen jag skulle vilja få att fungera.

 

Tack så länge och för den hjälp jag hitintill fått!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju roligt att du lyckades lösa problemet med att få datorerna att komma åt internet genom routern och den ena trådlöst t o m!:thumbsup:

 

När det gäller den trådlösa förbindelsen så är det viktigt att den är krypterad så att ingen annan kan använda den. Samma kryptering i både routern och för det trådlösa nätverkskortet i den bärbara med samma nyckel.

 

När det gäller fildelning så finns det många saker att kolla upp.

Datorerna ska ha olika namn men bör vara med i samma arbetsgrupp.

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på båda (och lösenordet ska inte vara tomt).

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

Samt kolla upp denna sida:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o Tack!

 

Som läget är nu så heter de olika och har samma arbetsgrupp. På min laptop hittar den den stationära men jag får inte gå in och titta.

 

På den stationära hittar den inte laptopen.

 

Jag har Telia Säker Surf, är det där jag ska tilåta fildelning eller i windows brandväggen.

 

På laptopen har jag Norton så då är det väl där jag får kolla.

 

När du säger att det helst ska vara sammma användarnamn ochlösen är det inloggningen på windows du menar?

 

Tack så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia Säker Surf, är det där jag ska tilåta fildelning eller i windows brandväggen.

Telia Säker Surf innehåller väl en brandvägg eller?

I så fall ska Windows-brandväggen vara avstängd och det är i Telia Säker Surf som du kan behöva konfigurera något.

 

När du säger att det helst ska vara sammma användarnamn ochlösen är det inloggningen på windows du menar?

Japp

 

Tänkte bara fråga en sak.........behöver jag mer än ett nätverkskort i den stationära?

Nej, den ska väl bara vara ansluten till routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland, ibland inte. Pröva med de andra tipsen först och funkar det inte i alla fall så skapa konton med lösenord och se om det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...