Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivitetsfältet?


A. Lias

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar i all enkelhet hur man rensar bort ikoner från "Tidigare objekt" (se bilden)? Som jag tycker har flera symboler/iconer fått vardera flera aktiviteter "på halsen" vilket väl inte kan stämma?

 

Varje gång jag öppnar datorn träder olika ikoner fram och oftast INTE de jag vill ha: BullGuard och Microsoft AnmtiSpyware. Det får till följd att "Säkerhetscenter" klagar över att inget virusskydd är aktiverat. Hänger detta ihop?

 

 

/A. Lias

 

[bild bifogad 2006-02-10 15:05:38 av A. Lias]

803598_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetscentret ska inte bry sig om ikonerna syns eller inte. Är du säker på att antivirusprogrammet (Bullguard?) går igång? Syns ikonen om du trycker på "pilen" i fältet för att se alla ikonerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Nej ikonen finns inte "bakom" pilen. Jag tror inte Bullguard går igång - inte utan att jag klickar på ikonen under Alla program. Och då lägger sig symbolen också i fältet. Vad gäller symbolen för Microsoft AntiSpyware så dyker den upp låt oss säga varannan gång. Programmet verkar å andra sidan alltid vara aktivt, vare sig symbolen syns eller inte.

 

Jag ska tillägga att jag kollat Bullguard via deras utmärkta och snabba support och de kan inte finna något fel i installationen. Trots det fick jag rådet att ominstallera programmet vilket jag också gjorde.

 

Under senare tid händer det också att jag behöver starta upp Windows via alternativen som visas när man inte stängt Windows korrekt trots att inget särskilt märkts när jag stängt av datorn så som man ska göra. Jag är ju inte direkt nybörjare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under senare tid händer det också att jag behöver starta upp Windows via alternativen som visas när man inte stängt Windows korrekt trots att inget särskilt märkts när jag stängt av datorn så som man ska göra.

Det låter inte bra. Jag har sett andra trådar där folk har ignorerat sådana händelser i början och sedan har det slutat med att de knappt får igång sina datorer. Vet inte men du skulle ju kunna börja med att testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den tillhandahåller på sin webbplats.

 

Jag tror inte Bullguard går igång - inte utan att jag klickar på ikonen under Alla program.

Det är så jämt menar du, MS AntiSpyware innehåller väl något skydd mot ändringar av registret i autostart-delarna mm? Kan det vara något sådant som hindrar Bullguard från att autostarta? Om du tittar i msconfig - Autostart, finns Bullguard med där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bullguard startar varje gång symbolen visas i fältet, annars inte. Har kollat autostart och Bullgard är med där. Det kan ju hänga ihop med MS AntiSpyware men trasslet har tillkommit långt efter att jag installerade MS AS.

 

Har naturligtvis kollat hårddisken med chkdsk men ska försöka leta upp tillverkarens program - vem det nu kan vara? Datorn är en Amitech.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så kan man se tillverkaren av hårddisken i Enhetshanteraren (Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara) annars så får man ta till ett program som Everest Home (finns länkar till det i Eforum under senaste månaden).

 

Du skulle ju kunna stänga av MS AntiSpyware och se om Bullguard startar upp bättre då. Finns det någon logg i Bullguard så man kan se om den försöker starta upp men det misslyckas av någon anledning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har laddat ner Everest Home som verkar utmärkt även om jag i ärlighetens namn inte kan bedöma alla värden.... Finner dock inget större fel, bara förslag på att öka systemminnet - som jag nu gjort - och att uppdatera BIOS om nödvändigt. Tänkte jag göra senare idag.

 

Jag får väl leva med att vissa symboler hoppar in och ut i aktivitetsfältet som de vill. Har nu på ett tag inte haft trubbel med uppstarten. Det verkar som om systemet stabiliserat sig.

 

Tack Cecilia för din värdefulla hjälp - trots allt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Everest så borde du kunna hitta information om din hårddisk, bland annat vem som har tillverkat den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...