Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur tar sig Azaurus sig förbi min NetGear ?


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

 

Jag skulle vilja veta lite mer ingående hur azauruz fungerar med utgående port och ingående port.?

 

I inställningar i programmet finns bara att ställa in ingående port (default 6881) , men jag hittar inget om utgående övehuvudtaget!

 

Det jag egentligen vill veta är hur programmet kommuniserar med andra clienter eller servrar, och hur signalen tar sig genom routern m.m

 

Jag har försökt styra nedladdning via att blockera port 6881 vid vissa tidpunkter, men den funktionen verkar inte fungera eller så använder sig programmet av fler portar, eftersom nedladdning fungerar ändå.

 

Azaurus använder sig av diverse tracker till t.ex. adresser som ser ut ungefär så här tv.tracker.prq.to/nånting. Är det dessa tracker man måste hindra eller?

 

 

...CableGuy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag stallde en fråga som kan tolkas på två sätt tydligen....

 

 

Jag har inga som helst problem att få Azureus att fungera genom routern.

Azureus fungerar även då jag har stängt port 6881-6889 (tcp & udp)

samt 6969 (tcp & udp).

 

Jag VILL kunna blockera azureus då jag önskar genom inställningar i min Netgear, men hur jag än gör efter alla konstens regler så fungerar ändå Azureus.

 

Jag undrar om den kanske letar reda på nya portar eller om helt enkelt min router inte blockerar portarna???

 

Går det att se någonstans.

Jag kan inte se så mycket direkt i logfilen i Netgears administationsprogram. Men det borde väl gå att övervaka från en helt annan dator i mitt nätverk, med något program antar jag.

 

Jag VILL kunna bestämma när de andra ska få eller inte få använda sådana program, som slöar ner hela nätverket. (i alla fall mitt nätverk)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CableGuy_SWE Skrev:

Jag VILL kunna blockera azureus då jag önskar genom inställningar i min Netgear, men hur jag än gör efter alla konstens regler så fungerar ändå Azureus.

Är ingen expert på Azureus men om jag inte missminner mig så måste du stänga allt över 50 000. Det stämmer att 6881-6889 samt 6969 är standardportar men det kan ju användarna ändra. Antar att du kan stänga portar för specifika ipnr (på lan sidan) i din Netgear.

 

Men den bästa lösningen är nog att prata med användarna och komma överens om vilken bandbredd de skall ställa in i Azerus för upp och ned trafik. Har du ADSL (eller annan asymmetrisk anslutning) så är det upp som är mest kritisk. Jag har själv ADSL 24/1 och när jag begränsar Azerus till 40kbps upp så får jag nästan full nedhastighet på de andra datorerna.

 

Lyssnar de inte på dina förmaningar så visar du dem en avbitartång och förklarar vad ett dylikt verktyg kan göra med en nätverkskabel.

 

Men det borde väl gå att övervaka från en helt annan dator i mitt nätverk, med något program antar jag.

I princip så går det inte då du har ett switchat nät. Saken diskuteras lite i den här tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=762941

 

Jag VILL kunna bestämma när de andra ska få eller inte få använda sådana program, som slöar ner hela nätverket. (i alla fall mitt nätverk)

Och jag VILL ha en röd Ferrari och en date med Miss Universum:)

Skämt å sido, visst går det men det blir som Bosse bildoktorn skulle säga: dyrt ... dyrt! Det du då behöver är en router med trafikprioritering och en sådan kostar ca 5000 kronor. Visst kan man även i billiga routrar (kanske även din) begränsa bandbredden till vissa ipnr men det är ingen snygg lösning tycker jag.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En trevlig och bra lösning, helt klart, men tror du inte att den är lite för komplicerad för frågeställaren?

 

Jag tror att hot om brukande av avbitartång är den mest användarvänliga lösningen:)

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den port du ställer in i Azuereus är för NYA INKOMMANDE förbindelser. Den porten har inget alls att göra med dina nerladdningar, det är den porten andra klienter kommer att kontakta dig på när de vill ladda ner FRÅN dig ( d v s för upload).

 

Om du vill styra nerladdning med Azuereus kan jag rekommendra Netlimiter, den kan styra det mesta i trafikväg, inte bara Azureus:

 

http://netlimiter.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på Azureus men om jag inte missminner mig så måste du stänga allt över 50 000. Det stämmer att 6881-6889 samt 6969 är standardportar men det kan ju användarna ändra. Antar att du kan stänga portar för specifika ipnr (på lan sidan) i din Netgear.

 

Nu tror jag du böandar ihop inkommande- och utgående trafik :)

 

De portar du skriver om är till för upkopplingar utifrån, de har inget alls att göra med nerladdningar.

 

Portar för nerladdning allokeras dynamiskt av OS:et. Samma slags portar som allokeras lokalt och dynamiskt när du surfar till en websida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget fel på Netlimiter men för att det skall funka måste det ju köras på datorn där Azaurus går och då kan man väl gissa på att "användarna" helt enkelt stänger av Netlimiter. Annars så går det ju att ställa in både upp och ned i Azaurus

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa

Är ingen expert på Azureus
:) Om man stänger dem kommer Azureus fortfande att kunna "dela ut" torrenter?

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag VILL kunna bestämma när de andra ska få eller inte få använda sådana program, som slöar ner hela nätverket.
Står en bit ned i tråden så det är lätt att missa.

I en liknande tråd så rekomenderades en familjeterapeut, undrar om inte det kan vara ett bra råd även i det här fallet:)

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det: Azuereus kommer att kunna dela ut men ingen kommer att kunna skapa en ny uppkopplning => utgående trafik dör så sakteliga av.

 

Däremot går det fortfarande bra att ladda ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey då förstår jag, det låter rimligt. Är ingen stor fildelare men en och annan TV serie kan ju vara lite kul ibland.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde jag läst så noggrannt, jaja så kan det gå :)

 

Jodå, den tråden kommer jag allt ihåg. Billigaste och bästa lösningen om det är i hemmet.

 

Är det på ett företag och man inte kan få bukt med det på annat vis kan man ju alltid försöka övervaka trafiken och varna berörda anställda att de är ute på hal is om de fortsätter. Men då ska det ju finnas klara regler för vad som är okej och inte okej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man dessutom själv haft möjlighet att spela in samma sak känns det dessutom nästan lagligt. Bara att nån annan tar sig an besväret att fixa till det så jag kan kolla på det i datorn :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...