Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda någon annans trådlösa nätverk.


Xerno

Rekommendera Poster

Okej jag har ett trådlöst kort i datorn som hittar en uppkopplingpunkt. Det här nätet kopplar windows direkt in i. Det är ingen sorts säkerhet eller kryptering. Frågan är om det är lagligt eller att använda nätet. Moraliskt lagligt bryr jag mig inte om så skriv inga onödiga kommentarer. Och nej jag gör inget olagligt med det. Jag bara använder msn o kollar e-post m.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken slutsats!!!

 

Som att köra för fort, piratkopiera filer, slå folk på käften. Det är alltsp lagligt eftersom det är så pass vanligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara använder msn o kollar e-post m.m

Och jag läser bara din post när du kopplar upp dig till min öppna "honeypot" (adressen står i min profil och du är alltid välkommen), jag är ju en snälla människa innerst inne. Hade jag inte varit så snäll så du skulle få lite ny rolig kod i din manskin så att "fjortisspelen" laggar värre än vad du kan föreställa dig.:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har ett trådlöst kort i datorn som hittar en uppkopplingpunkt. Det här nätet kopplar windows direkt in i. Det är ingen sorts säkerhet eller kryptering. Frågan är om det är lagligt eller att använda nätet. Moraliskt lagligt bryr jag mig inte om så skriv inga onödiga kommentarer. Och nej jag gör inget olagligt med det. Jag bara använder msn o kollar e-post m.m

 

Visst är det fel att snylta på någon annans Internetuppkoppling men samtidigt kan jag inte hjälpa att jag tycker att de som kör med ett helt oskyddat trådlöst nätverk får skylla sig själv liksom... som att inte låsa ytterdörren när man går hemifrån... Dessutom; att någon främling kollar sin e-post är ju egentligen inte så farligt. Så länge det håller vid det menar jag.

 

Det kan ju faktiskt vara så att någon har ett privat oskyddat nätverk brevid en allmän hotspot och ska man då begära att den som kopplar upp ska kolla om det verkligen är hotspoten och inte något privat nätverk? Med tanke på den allmänna kunskapen när det gäller datorer så är det kanske för mycket begärt.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag läser bara din post när du kopplar upp dig till min öppna "honeypot"

Tråkmåns! Det vore roligare att skriva ut MSN-trafiken och lägga den i grannens brevlåda.

Dessutom kan det ju inte vara fel att låna personens mailkonto och skicka brev (med lättklädda damer t.ex) till hans kontakter med den lånade adressen eftersom han/hon ju genom att skylta så öppet med sina lösenord ju faktiskt i det närmaste lämnat dörren olåst (och då tycks det ju vara ok att använda den) ;)

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 08:10:19 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Och jag läser bara din post när du kopplar upp dig till min öppna "honeypot"

 

Du står för uppkopplingen, de står för lite personlig info om sig själv ?

Snacka om att "äga" sin granne :-)

Och, börjar de kryptera (SSH, VPN osv..) så slänger man bara ut dem.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na jag mina inte riktigt så men eftersom man kan göra det av misstag så bör det inte vara olagligt. Dessutom brukar alltid lagarna vara efter tekniken hela tiden.

Men om wlanet är skyddat så bör det vara olagligt.

Sen så får man ju skylla sig själv om man inte skyddat sitt nätverk

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na jag mina inte riktigt så men eftersom man kan göra det av misstag så bör det inte vara olagligt.

Jag tror du har missuppfattat hur lagar fungerar. Bara för att man kan göra något av misstag blir inte saken som sådan laglig, då skulle det vara lagligt att köra jättefort förbi skolor (för att man kan råka göra det av misstag) eller gå ut ur affären och glömma betala (för att man faktiskt kan råka glömma att man plockat på sig något, av misstag).

Det är sant att det oftast krävs ett uppsåt men bara för att man kan råka göra något av misstag så blir inte saken automatiskt laglig för alla som inte gör det (kan man förresten av misstag ansluta till någon annans WLAN, oskyddat eller ej, jag betvivlar det).

 

Dessutom brukar alltid lagarna vara efter tekniken hela tiden.

Har inget med saken att göra, lag+tolkningar borde räcka gott ändå. Däremot är det tveksamt om en privatperson skulle driva ett sånt ärende, speciellt så länge det är osäkert om det räcker för fällande dom.

 

Men om wlanet är skyddat så bör det vara olagligt.

Och det är bara låsta cyklar man inte får låna när man vill?

 

Sen så får man ju skylla sig själv om man inte skyddat sitt nätverk

Nej så är det inte, det blir inte automatiskt lagligt att begå brott bara för att offret inte haft vett att vidta alla säkerhetsåtgärder för att förhindra brott.

 

Det dyker upp en sån här tråd i månaden på eforum, föreslår sökmotorn nästa gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dyker upp en sån här tråd i månaden på eforum, föreslår sökmotorn nästa gång.

Så sant, klart tröttande.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst för mer avancerade användare.Oftast är det personer som inte orkar läsa pgr av ovetskap och ointresse.Vilket är vanligt(Allt för vanligt).

 

Tycker ansvaret ligger på dom företag som tillverkar produkterna att informera om sårbarheten.Borde på nåt sätt få användaren att inse att det ens går att kryptera tafiken så ingen annan använder dennas uppkoppling

 

Vilket står på nån sida i min netgear manual.Inte alls så man ååhh shit måste man kryptera för att ingen annan ska använda min lina

 

som sagt kan förstå att folk som inte är speciellt insatt i sånt här missar hela poängen med ett trådlöst nätverk där kryptering är AO

[inlägget ändrat 2005-11-07 12:51:06 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hopp så det finns alltså inget svar på om det är straffbart eller ej?

Om du sökt lite på eforum så skulle du ha sett hur många gånger som vi diskuterat frågan ur en mängd olika perspektiv. Men eftersom du inte orkar så skall jag ge dig ett "kortsvar": NEJ

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är olagligt, såvitt du vet kan det innebära extra kostnader för nätägaren och borde väl vara jämförbart med att koppla in sig på grannens eluttag.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är straffbart men väldigt svårt att bevisa.Menar killen måste nog ta dig på bar gärning om du ska åka dit.

 

Man kan spåra signalen till sändaren väldigt lätt men inte vilka som kopplat upp sig mot det trådlösa nätverket vad jag vet om du nu inte är så dum så du delat ut en textfil med namn och adress dvs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan spåra signalen till sändaren väldigt lätt men inte vilka som kopplat upp sig mot det trådlösa nätverket vad jag vet om du nu inte är så dum så du delat ut en textfil med namn och adress dvs

Hur många tror du har någon större nytta av nätet om de inte ska göra sånt som direkt gör det möjligt att spåra dem?

Vad ska du med nät till om du inte kan köra mail, icq/msn, logga in på eforum osv osv. Om du inte tänker dig för är det relativt lätt att spåra dig (och ännu lättare att t.ex radera alla dina mail, ändra leveransadress på alla nätbutiker du handlar på så att nya datorn hamnar hos kungen osv osv).

 

Om du däremot vill vara hemlig, t.ex för att du behöver ett hopp där du utan att riskera att spåras kan ägna dig åt att forcera en brandvägg eller göra något annat skumt, är det naturligtvis perfekt att kunna sätta sig på en parkbänk och använda något öppet nät i närheten och då är du naturligtvis inte korkad nog att göra något spårbart.

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 15:04:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan spåra signalen till sändaren väldigt lätt

 

har du något enkelt verktyg/program som en privatperson kan använda sig av. Känner några som undrar vems nätverk det är som de kan sniffa på. Någon granne vet det, men är den den ovan, under eller bredvid?

 

Visst - gå runt med den bärbara och se hur signalstyrkan varierar kan gå, men med ett hjälpverktyg kan det gå enklare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är att lagen ser mildare på förbrytelser som sker av "misstag" än genomtänkta brott. Jämför med "vållande till annans död" och mord. Båda grejorna kan vara exakt likadana i utförande, och givetvis i utgång. (någon dör). Backa ut med bilen från garageinfarten, grannens fru dör.

1) Är det en olycka, kan det max bli "vållande till annans död".

2) Har man planerat att köra över "kärringen" nästa morgon hon hämtar posten, så är det mord.

 

Samma sak med WLAN: Kopplar ens dator upp sig till närmaste nätverk (vilket är "default" i windows/windows CE etc med flera) och "närmaste nätverk" råkar vara någon annans, har man, enligt mig, inte begått något brott. Åtminstone om man är "någorlunda" ovetande om detta. Sitter man DÄREMOT och (frågar här etc.) och vet/får reda på hur man skall göra för att undvika koppla upp sig på "fel" nät, ändå fortsätter koppla upp sig, då börjar man närma sig den där killen som väntar på att köra över grannens fru nästa morgon.. ;)

 

-Möjligen glor jag förmycket på CSI, Desperata Hemmafruar, Law&Order etc.. Men ungefär så funkar det..

 

Själv har jag hyfsat "stora" problem med min PDA: Man kan välja WLAN så den kopplar upp till "första bästa", eller låsa den vid ett WLAN. Låser jag den vid ett WLAN, kopplar den givetvis bara upp sig på det iförväg "låsta" WLANET.

 

Problemet är följande: Jag använder PDA:n inte bara hemma, utan även i företaget. SAMT på olika "godkända" hotspots. Slår jag AV "låsningen" vid en accespunkt, så kopplar den upp sig vid nästa tillgängliga.

 

SKALL jag BYTA "låst" accesspunkt, måste jag gå in i olika submenyer, och det orkar jag inte göra 3-4 gånger om dagen.. Då kan jag iså fall lika gärna gå tillbaka till en vanlig "hederlig" kalender..

 

Så jag säger följande: Kopplar min PDA upp sig på en grannens öppna nät, så bryr jag mig inte om om grannen surar. Däremot kan ju min hyfsat viktiga trafik hamna i felaktiga händer. Och så snackar jag inte om grannens, utan om hackers,sniffers etc. Kan grannen inte säkra sitt WLAN, kan han antagligen inte säkra sitt system i övrigt....

 

HÄR KOMMER ÄNTLIGEN SLUTSATSEN:

Koppla upp sig på öppna nät? -Inte olagligt. Snarare "borde" det vara olagligt att ha öppna nät.. ;)

 

När jag jobbade på Volvo herrans många år sedan (jag kan säga detta nu, då det gått 10 år+) så oroade sig Volvo att någon spionorganisation satte upp en egen mobiltelebasstation i närheten av Volvo Torslanda. Då skulle volvos mobiltelefoner automatiskt koppla upp sig mot starkaste station, vilket skulle vara spionernas. Ett tag var det därför förbjudet med att använda mobiler (som anställd) runt Volvo Torslanda...

 

Exakt samma sak kan ske idag, med WLAN. Sätt upp en AP nära ett storföretag! -Ladda ner "hemligheterna" som de som "accessar fel point" skriver ner! -Ännu värre vore om även Rosenbad, Riksdagens WLAN läcker som såll... Undrar om SÄPO kollat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 50% säger att det är olagligt och resten säger att det inte är det så antar jag att svaret är oklart. Jag är inte så haj på nätverk o säkerhet men räcker zone alarm o windows brandvägg i detta ämne? Och nej jag är inte så dum att jag beställer saker och lämnar ut person uppgifter på ett lånat nätverk :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej jag är inte så dum att jag beställer saker och lämnar ut person uppgifter på ett lånat nätverk :P

Vad skall du göra då, läsa aftonbladet? All trafik som skickat till och från din dator kan läsas i klartext av den som har acesspunkten.

 

räcker zone alarm o windows brandvägg i detta ämne?

Beror på hur "duktig" nätägaren är och hur länge du är uppkopplad. Tänk på att vilken webbserver du än försöker att koppla upp dig till och vilken webserver du än försöker att ansluta till kan vara nätägarens.

 

Jag tänker inte att länka men en "ny" rörelse är att sätta upp en accesspunkt och hoppas på att en "Wardriver" har vägarna förbi. Förövrigt en hobby helt i min smak, man behöver ju inte ens gå ut:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ganska vara ganska duktig i detta ämne. Om jag känner mina grannar rätt så är det längsta dom kan komma är att skapa ett hotmail konto :P.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men räcker zone alarm o windows brandvägg i detta ämne?

Jo, de kan nog hindra att man kommer åt din dator men varför skulle någon bry sig om den?

 

Och nej jag är inte så dum att jag beställer saker och lämnar ut person uppgifter på ett lånat nätverk :P

Nej, men du kanske är så dum att du läser mail, vips så har jag en giltig mailadress till dig som jag kan polla precis när jag vill och både skapa nya konton på ehandels-sajter eller för all del be om lösenordet till befintliga.

Eftersom jag kanske tycker att det ska kosta att snylta på min lina kanske jag tar användarnamnet och lösenordet på någon ehandlessajt och gå till något publikt internet-café och handlar åt dig, med lite tur kan jag t.om använda VISA-kortet som du matat hos amazon så att de kan dra pengarna direkt från ditt konto när de skickar "Why MLM doesn't work" till dig (lysande bok, du borde bli nöjd :-).

 

Olagligt? Jo, säkert, precis som att snylta bandbredd från mig. Antar att man får skylla sig själv om man inte bryr sig mer om säkerhet än att man lånar nät av folk man inte litar på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är att lagen ser mildare på förbrytelser som sker av "misstag" än genomtänkta brott.

Är det någon som sagt något annat?

 

Samma sak med WLAN: Kopplar ens dator upp sig till närmaste nätverk (vilket är "default" i windows/windows CE etc med flera) och "närmaste nätverk" råkar vara någon annans, har man, enligt mig, inte begått något brott.

Inte enligt någon annan heller, vad jag kan se. Det jag skrev var att bara för att saker kan ske av misstag så kommer man inte undan om man gör det med uppsåt.

 

HÄR KOMMER ÄNTLIGEN SLUTSATSEN:

Koppla upp sig på öppna nät? -Inte olagligt. Snarare "borde" det vara olagligt att ha öppna nät.. ;)

Naturligtvis en helt felaktig slutsats och snarare din åsikt om hur det borde vara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...