Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det Win2k som swappar eller är hd:n pajj?


Joakim Rosenqvist

Rekommendera Poster

Joakim Rosenqvist

Ibland när jag gör saker som tex spela mp3, spela spel osv så börjar hårddisken tugga frenetiskt och allting låser sig i typ 1min, sen släpper det. Ibland har det hänt att hd:n hållt på så i 10min, och det är ju inte speciellt roligt att sitta och knappt kunna röra muspekaren för allt laggar så otroligt. Saken är den att det inte alltid varit så, utan det började för kanske någon månad sen... Så jag tänkte att det kanske är hd:n som blivit skadad eller kondenserad på något sätt. För det borde väl inte sunka ner datorn så man knappt kan använda den när win2k swappar?

 

-----------------

Joakim Rosenqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hur mycket plats har du kvar på hd´n? Har du laggt på nån ny drivrutin... för ungefär en månad sedan? Hur mycket minne har du i burken?

 

Kan ju vara så att hd´n börjar lägga av men det brukar inte hända så ofta, men man kan ju ha otur.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Hyfsat troligt att det är Office som är boven...

Ta upp aktivitetshanteraren nästa gång det händer och kolla om inte fastfind.exe (tror jag den heter) ligger där och äter processorkraft dessutom. Testa att döda det isf och se om HD'n tystnar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Just fan! Fastfind kan det ju vara... Fastfind är troligtvis en av de mest irriterande och onödiga programvara jag någonsin har stött på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Rosenqvist

Jag har inte ens Office eller något Office-program installerat, så det är väl kanske inte så troligt att det är något sådant...

 

Jag tror allt började när jag skaffade ett nytt grafikkort, ett AOpen Riva TNT2 PA3020 Pro.

Håller på sådär oavsett drivrutiner.

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-11 19:20:42 av Joakim Rosenqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ngt antivirusprogram? Isf kolla hur ofta det är inställt på att söka igenom hårddisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist1

 

ursäkta sidostegningen, men är det någon som vet hur man

kan stänga av FindFast? Själv har jag gjort ett fulhack och döpt

om exe-filen. Det resulterar i envarningsruta varje gång jag

startar om datorn.

 

Har inte orkat forska vidare själv. Vet någon hur man gör?

Gissar att det ligger på nåt ställe i registret, men jag har inte

hittat startplatsen??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert en korkad fråga, men har du provat att ta bort filen från autostart mappen i program-menyn? Det brukar liksom fungera för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

det finns ju en sökfunktion i registret oxå... testa den

 

 

//*'Fantomen'*\cgaj@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Man inaktiverar snabbsökningsfunktionens indexering genom att ta bort indexet för disken. Efter detta försöker inte Windows indexera på den angivna disken igen. Om man nu inte ändrat funktionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Hur mycket utrymme har du då?

Det kan också vara fel på hårdskivan jag hadde samma problem, ibland kom den på någon dålig del när jag öppnade någon fil el. liknande och datorn frös i ca 1 minut.

Kör Scandisk och Surface Test, el. något med en liknande funktion i W2K...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...