Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka mail externt till samma domännamn som den interna


Daniel74

Rekommendera Poster

En användare sitter utanför nätverket och läser sin mail via ISP:s webmail, medan resten av företaget POP:ar till en Global Mailbox.

Den externa användaren har en emailadress som ser ut så här: användare@företaget.se och resten av företaget har: info@företaget.se som POP:as ner av Exchange.

 

Hur får jag exchange att skicka iväg mail externt när mottagaren har en e-mailadress med samma domän som den interna domänen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

Skrivet:

Först av allt : Hur hamnar den externa användarens mail hos ISP'n??

och svaret på frågan är här

En användare sitter utanför nätverket och läser sin mail via ISP:s webmail,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande:

ISP:n har en global mailbox som heter info@företaget.se för hela företaget och en som heter användarnamn@företaget.se för den externa användaren.

Den externa användaren är upplagd som en contact i AD, men har ju en maildomän som är samma som den interna. Exchange verkar inte förstå vart den ska leverera mail till den externa användaren.

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 10:53:22 av Daniel74]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och svaret på frågan är här

 

Nej det är det inte. Inkommande mail landar i företagets Exchange-server, eftersom det är den som hanterar domänen (MX-pekaren är satt till den, om allt är gjort som det ska).

 

Om den externa användaren loggar in på sin ISP's webmail, hur vet den att den ska leta efter mailen på företagets Exchange server?? Kan ISP'ns webmail hämta mail som finns på andra mailservrar än den egna?

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Inkommande epost landar ju uppenbarligen inte i Exchangeservern eftersom den hämtas hem via POP från en ISP.

 

Problemet är alltså att såväl Exchange som ISP tror att de var och en är ensamt auktoritiva för domänen. Således "fattar" inte Exchange att det finns en extern användare och övriga interna användare kan ej skicka epost dit. Lösningen på problemet är att tala om för Exchange att den ej ensamt är ansvarig för domänen, och då kommer servern att först kolla om adressaten existerar lokalt, och om ej, skickar den ut eposten så att den hamnar hos ISP:n.

 

Titta på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;321721 för en beskrivning av hur du skall ändra inställningarna på servern.

 

// Joha

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företaget har exchangeservern. Exchange använder den POP3 connector som finns med i SBS 2003 för att hämta hem mail varje kvart. Den externa användaren loggar alltså inte in på företagets exchangeserver, utan ska få sin mail till en egen mailbox (användare@företaget.se) som hanteras av ISP:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack Johan. Det var precis som du skrev. Jag talade om för Exchange att den inte var ensamt auktoritiv för domänen. Då gick mailet iväg på en gång.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...