Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk mellan två hus


nire

Rekommendera Poster

Vad tror ni är bästa sättet att koppla ihop två hus med fri sikt o 50 meter mellan?

 

Trådlöst eller att dra en kabel?

 

Om man skulle dra en kabel.. finns de kablar som är speciellt gjorda för utomhusbruk?

 

Nätverket i ena huset består av 4 datorer ihopkopplade med en router med vanlig tp men har även en switch liggande..

 

I det andra huset finns ingen nätverk utan det är bara en dator.

 

Är det farligt att ha en accesspoint i ett sovrum om man tänker på strålningen? vissa säger att de inte är bra o andra inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har behov av stor bandbredd så är trådlöst helt klart det enklaste och förmodligen billigaste. Räkna med att du i praktiken inte kommer över 20-30Mbps (jag vet att det brukar stå fantasisiffor som 54 eller rent av 108 men de har inget med verkligheten att göra).

 

Om du vill ha kabellösning så bör du ta med i beräkningen att det inte bara är kabeln som kostar. Skall du gräva ned så bör kabeln ligga i en slang och om du skall ha luftledning så bör du kompletera med en vajer.

 

Min bestämda uppfattning är att en accesspoint inte är farlig att ha i sovrummet. Men det beror ju naturligtvis lite på hur nära det är mellan den och dig. Tänk på att strålningen avtar med kvadraten på avståndsökningen. Så om du ökar avståndet mellan dig och accesspointen från 20cm till 40cm så har du bara en fjärdedel av signalstyrkan.

 

-nisse

 

 

- Jesus loves you -

It´s everybody else that thinks you´re an ass.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farligt eller inte?

De frekvenser som används är samma som används i microvågsungnar.

På dessa används olika trick för att inte släppa ut strålningen.

Slutsatsen är

att strålningen är farlig

att nivån har stor betydelse, ju lägre dessto lägre risk

stänger själv av accesspunkten i sovrummet när jag skall sova

och har den just nu 4 meter bort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De frekvenser som används är samma som används i microvågsungnar.

På dessa används olika trick för att inte släppa ut strålningen.

Slutsatsen är

att strålningen är farlig

 

Men snälla nån, du måste väl ändå skilja på olika fältstyrkor! Ditt påstående är lika dumt som att säga att batterier är livsfarliga för att om man tar på en kraftledning så dör man. Suck, jag blir så trött.

 

-nisse

 

 

- Jesus loves you -

It´s everybody else that thinks you´re an ass.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara minst lika farligt som att ha chassit öppet på datorn... :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=728204#728243

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...