Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räknas max-passagerar-vikten med på maxlasten på EU-moppe? (aka klass 1 moppe)


Henrik30000

Rekommendera Poster

Henrik30000

det är så att jag har en EU-moppe som har maxlasten 100kg, och eftersom att jag väger 50 och min kompis väger 80, så får jag inte skjutsa honom, i alla fall inte enligt brorsan som säger att maxlasten inkluderar passagerarvikten och förarvikten, så jag undrar bara ifall han kanske har fel (hoppas)

 

Så här står det på delen "Vikter" på ett papper från vägverket

Tjänstevikt, kg: 80

Maxlast, kg: 100

totalvikt, kg: 180

Skattevikt, kg: 80

 

(Jag tror inte att tjänstevikten/skattevikten är min kompis... dom råkar bara väga lika mycket ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket lustigt problem. När jag letar efter definition av "tjänstevikt" på Vägverket webb så hittar jag följande:

Vad är tjänstevikt?

 

Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.

Detta står iofs på sidor om släpvagnar och liknande men man skulle ju misstänka att man använde samma definition för tjänstevikt oavsett fordon.

Om ovanstående skulle gälla för din moppe så får den bara väga 30 kilo utan förare om du kör den ensam. Om din kompis ska köra den får den inte väga något alls och om jag ska köra den måste den ha en negativ vikt.

Med ovanstående resonemang kan man gissa att tjänstevikten är utan förare men då ingår föraren i lastvikten vilket ger till resultat att förare och passagerare inte får väga mer än 100 kilo tillsammans. Det blir alltså till att banta. Du och din kompis ska tillsammans banta bort 30 kilo. Ni får väl försöka komma överens om hur mycket var och en ska gå ner.

:):):):)

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

nja, min kompis tänker nog inte banta, och jag väger redan lite för lite, så det skulle vara om man fick någon på vägverket att säga att förarvikten inte räknas med på maxlasten (kanske deras chat-bot "anna"), tjänstevikten hade ju inte något max heller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...