Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cd:n försvann


Yaaman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Satt idag och kollade gamla installationsprogram på datorn när jag hittade ett som liksom saknade anknytning till någonting, inget namn eller nått som jag visste eller snarare kom i¨håg vad det var till för.

 

Jag startar det och det visar sig vara en uppgradering till min CD-spelare som gör att jag kan ta alla nya cd-skivstillverkare.

 

Jag avbryter dock installationen och tänker inte mer på det, eftersom jag i nuläget inte behöver installera den upgraderingen.

 

Efter det här slutar dock cd:n att fungera och ikonen under "Den här datorn" har försvunnit.

När jag tar en titt i enhetshanteraren ser jag att den är inaktiv och det går inte att aktivera den igen. Inget annat felmeddelande får jag än att den inte går att aktivera. Så inget fungerar den är HELT död.

 

Jag laddar då hem samma uppgradering för att se om det fanns någon read me fil med och det fanns det och där stod det naturligtvis så här:

 

2.Do not touch or interfere with the drive while the FIRMWARE is being upgraded.

3.If an error occurs during the upgrade process, or the upgrade process is cancelled during this process, damage to the drive can occur. This is your responsibility. LG Cannot be held liable for mistakes or errors that occur during this upgrade process.

 

Alltså: det som stog kan hända har just hänt. Hur F-N kan jag få tillbaka cd:n så datorn känner att den finns där???

 

Snälla HJÄLP mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...or the upgrade process is cancelled during this process, damage to the drive can occur.

 

Det är förmodligen det som står ovan som har hänt... och då är det nog bara till att skaffa en ny CD-läsare tyvärr. Firmware är helt enkelt en liten bios, och samma sak kan hända då man uppgraderar bios på moderkort – avbryts uppgraderingsprocessen innan den hunnit klart så är risken överhängande att man står där med ett fimpat moderkort.

 

Men innan du kastar CD-läsaren i sophinken, så testa köra firmwareuppgraderingen på nytt! Det KAN faktiskt hända att den går igenom med en god portion tur.

 

[inlägget ändrat 2005-07-14 20:39:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för tipset/hjälpen...känns ju olustigt att den skulle går sönder. Går det inte att nollställa den på något sätt?

 

En sån operation kostar säkert mer än vad det smakar i och för sig...så trist.

 

Som tur är är ju inte cd:s de dyraste komponenterna bland datorprylarna.

//Yaaman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att nollställa den på något sätt?

 

Nej, tyvärr inte är jag rädd. CD:n kan inte fungera utan dess firmware. Liksom ett moderkort inte heller kan fungera utan bios. Att nollställa firmware går inte. Och din CD har ju nu inte heller någon intakt firmware som skulle kunna nollställas (om den möjligheten nu skulle ha existerat). På ett moderkort kan man nollställa bios (eg. ladda defaultvärdena) ifall man gör CMOS-kretsen strömlös. Men liknelsen är dålig eftersom en CD och ett moderkort så klart inte är konstruerade och fungerar på samma vis...

 

Jag har varit med om gånger då firmwareuppdateringen faktiskt misslyckats, men DVD:n (i de fallen) har överlevt ändå(!) Men de gångerna har uppdateringsprogrammet upptäckt detta själv och jag blev då anmodad att köra uppdateringen en gång till (före innan jag "fick" stänga ner programmet!). Det var därför jag bad dig chansa på att köra ditt uppdateringsprogram en gång till även om det förmodligen bara kommer leda till ett stolpskott.

 

Som tur är är ju inte cd:s de dyraste komponenterna bland datorprylarna.

 

Ja det är tur att det inte handlar om några stora summor; 125kr som billigast här:

http://buggy.no-ip.com/produkter/CD/CD-l%E4sare/Ospecificerad+52x+CD-ROM

 

Vettigare vore i stället att ersätta din CD med en DVD med tanke på att priserna är nästan desamma; 153kr som billigast:

http://buggy.no-ip.com/produkter/DVD/DVD-l%E4sare/Ospecificerad+16x+DVD-ROM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha!

 

Vet ni vad? Det funkade att bara "Avinstallera" cd:n i enhetshanteraren och installera hårdvaran på nytt!

 

Är inte datorer underbara ibland? Precis när man trodde att man var tvungen att lägga ner ytterligare hundralappar på en sån sak som en cd så löste det sig.

 

Tack för all hjälp ändå! Det är bra att man kan ställa frågor till andra så här på webben, det lär nog komma fler:).

 

Ha det bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...