Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam filvisning i utforskaren


Danestar

Rekommendera Poster

Jag kör Windows XP och har en 250gb SATA HD, uppdelad i 3 partitioner. När jag använder utforskaren kan det ta ganska lång tid innan mappar och filer visas, när jag markerer en enhet eller går in i en underkatalog. Ju fler filer som finns i mappen desto längre tid tar det generellt innan jag ser innehållet. Detsamma gäller när jag är inne i tex. word och ska spara, då kan det ta tid innan jag kunnat klicka mej fram till rätt ställe, eller öppna en fil som ligger i Mina Dokument. Ibland rör det sej om 5-10 sekunder, ibland kanske 30 sekunder till mer än en minut!

 

Jag har väldigt många mindre filer i vissa mappar (kanske 10.000 filer vars storlek för det mesta är mindre än 1mb) men det räcker med att det ligger kanske 30 filer i en mapp för att den ska vara slö att öppna, eller rakt ut i roten på en enhet (där jag vanligen har mindre än 20 mappar). Nästa gång jag försöker öppna samma mapp brukar det gå fortare, om det inte gått för lång tid emellan eller datorn startats om.

 

Jag visar inte innehåller med "detaljerad lista", jag har stängt av funktionen som gör att Windows XP visar arkiv (ex. zip) som mappar, jag har stängt av indexeringstjänsten, tömt alla entries i "mina nätverksplatser" (inte för att jag tror att det har något med nätverket att göra, har inga ständigt uppmappade enheter), kört chkdsk och defragmenterat disken utan resultat.

 

Dessutom, om jag använder Total Commander för att navigera bland filer istället för utforskaren så flyter allt på hur snabbt som helst.

 

Några tips? Det hela är mycket retligt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Är disken väldigt fragementerad?

Då kan datorn upplevas som slö och systemet får leta länge innan det hittar filer på disken.

 

Jag skulle prova defragmentering av disken...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är defragmenterad, så det är inte problemet. Dessutom skulle ju Total Commander vara lika långsamt som utforskaren om det berodde på fragmenterad disk... Men tack för förslaget iallafall!

 

[inlägget ändrat 2005-06-20 15:54:10 av Danestar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...