Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverk mellan två datorer


tod

Rekommendera Poster

Försöker skapa ett nätverk mellan min PC och min laptop. Skulle vilja att man kan surfa från båda datorerna. Både datorn laptopen och bredbandsmodemet ansluter till en switch.(det är väl allt man behöver för att skapa ett nätverk?)Jag läste att det alternativ jag bör välja i kofigurera ett nätverk "wizarden" är alternativet "den här datorn ansluter direkt till internet. de andra datorerna ansluter till internet via den här" Problemet uppstår när jag kör wizarden och kommer till sida två där jag blir ombedd att välja en internetanslutning. "Min anslutning till lokalt nätverk"(därefter namnet på mitt ethernet kort) är redan förmarkerad och någon annan finns inte. Jag markerar mitt nätverkskort som jag ansluter till internet med och klickar nästa. Jag får svaret : Andra datorer kan inte ansluta till internet genom den här. Förutom internet anslutningen måste den här datorn också ha en anslutning till ditt nätverk. Det är ju ett nätverk jag vill skapa? (kör xp på båda datorerna)

 

Tacksam för all hjälp

 

Tod

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra som du har tänkt måste det finnas en DHCP-server i modemet som delar ut IP-adresser till de båda datorerna (genom switchen). Då ska du välja att båda datorerna ansluter direkt till internet. Finns det inte inbyggt i modemet får du antingen skaffa en router istället för switchen alternativt skaffa ett extra nätverkskort till den ena datorn och koppla vidare till nästa. Men då måste den datorn vara på om du ska surfa på den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en router med inbyggd switch för att dela internet mellan två datorer men har lite strul med skapandet av nätverk. Allt funkar förutom att dator X inte finns under nätverksplatser på dator Y. Tvärtom funkar allt. File och printersharing är på och jag har delat ut mappar. Någon som vet vad det kan vara för fel?

 

Fråga 2

 

På paketet till routern står det att det finns en inbyggd brandvägg. Jag kan dock inte hitta några brandväggs inställningar i kofigurationen till routern. Betyder detta att jag inte bör använda min normala brandvägg? Jag har tidigare kört Kerio?

 

Tack på förhand

 

Tod

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din första fråga har jag sett många gånger, verkar vara ett vanligt fel. Leta lite i gamla trådar eller vänta på ett bättre svar från nån annan.

 

Fråga två. Det är inte säkert att det står brandvägg i instruktionen. Det man i daglig bemärkelse kallar brandvägg hemmaroutrar är egentligen NAT-funktionalitet, adressöversättning. Det innebär att dina datorers IP-adresser blir skyddade utifrån nätet och endast routern är synlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...