Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sverige är ett underbart land för...


Hubert

Rekommendera Poster

Sverige är landet där man får 4 till 5 års fängelse om man förskingrar pengar, men om man slår ihjäl någon så får man en klapp på axeln och kanske lite skadestånd.

 

Samhällstjänst för dödsmisshandel

 

Två män i Malmö har dömts för misshandel av en hemlös man som 19 dagar senare avled. Männen ska utföra samhällstjänst i 110 timmar, skriver Kvällsposten.

 

De båda männen, 25 och 29 år gamla, stötte på den hemlöse i en trappuppgång, där han tänkt sova. De körde ut honom och enligt en granne som stod på en balkong misshandlade de sedan mannen med ett basebollträ. Själva har de hävdat att de handlade i nödvärn.

 

Att männen inte döms till fängelse motiveras med att den ena av dem är ostraffad och att den andra bara straffats en gång tidigare samt att båda accepterar samhällstjänst.

 

http://www.dn.se

 

[inlägget ändrat 2005-05-18 09:56:54 av __]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan gör dom väl större nytta om dom gör samhällstjänst, istället för att bara sitta av straffet på något fängelse?

 

En fängelseplats kostar ju några tusen om dagen i skattepengar.

Samhällstjänst kan ju däremot bringa in lite pengar till staten, dessutom blir nog dom dömda mer rehabiliterade genom att göra samhällstjänst istället för att sitta i fängelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vad samhällstjänst går ut på, men jag antar att det inte är frihetsberövande. Just frihetsberövningen brukar anges som det riktiga straffet - mest negativa kännbara effekten av straffet.

Och tamigfan om dessa två inte skall ha ett kännbart straff. Slå ihjäl en människa o sen få samhällstjänst.. pfft!

Om nu samhällstjänst är så bra, varför inte sätta alla brottslingar på det - även de som förskingrar pengar.. skruvade lagar vi har i det här landet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu samhällstjänst är så bra, varför inte sätta alla brottslingar på det

 

Jo varför inte.

Den huvudsakliga anledningen till att man får ett påföljd för ett brott borde ju vara att minska risken för att samma personer begår brott igen, då verkar fängelse som det ser ut idag vara en rätt dålig lösning.

 

Förslag till att få bort våldsbrotten:

Gör det olagligt att vara ett passivt vittne!

Mannen dom slog ihjäl hade förmodligen levt idag om grannen som var vittne ingripit.

Ofta brukar man med förvåning läsa om folk som misshandlats av 3-4 personer, samtidigt har det funnits 10-15 vittnen till det hela, om dessa vittnen gått ihop hade dom lätt kunnat stoppa det hela.

Såna här brott är möjliga i storstäderna där folk inte bryr sig om varandra, om alla la sig i och brydde sig om vad folk höll på med skulle brottsligheten sjunka till noll.

 

 

Och tamigfan om dessa två inte skall ha ett kännbart straff. Slå ihjäl en människa o sen få samhällstjänst.. pfft!

 

Om dom får ett hårt straff, blir mannen dom slog ihjäl levande igen då eller? ;)

[inlägget ändrat 2005-05-18 12:39:57 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom får ett hårt straff, blir mannen dom slog ihjäl levande igen då eller?

Nej. Om vi dock förlåter sånt, och samhällstjänst är nästan att förlåta, kommer de kanske att slå ihjäl någon annan. Det är ingen garanti att det inte blir så om de döms till fängelse men brott ska straffas. Det finns människor som är onda och som inte förändras av att göra samhällstjänst eller åka på boxningsläger. De ska isoleras från samhället under berättigad tid.

 

Om en seriemördare/krigsförbrytare/terrorist straffas blir hans offer levande? Nej, men vi kan inte heller ge honom samhällstjänst.

 

 

En fängelseplats kostar ju några tusen om dagen i skattepengar.

Kanske för att de har det bättre än sjukskrivna eller ensamstående mammor.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det olagligt att vara ett passivt vittne!

 

Mja, om man bara får samhällstjänst kommer väl inte folk att riskera sina liv.

Ska det funka måste dom ju riskera nånting. Varför inte två år så att dom här passiva fegisarna lär sig vad misshandlarna inte hade fått som straff om dom hade ingripit. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite bisak bara.

enligt tidningsuppgift så dog Mannen ett bra tag efter misshandeln och det fans eventuellt inget samband (pffff). Domen gäller alltså misshandel, inte dödsmisshandel.

 

Smådetaljer.

/M

 

**********************************

Han avled några veckor efter misshandeln, men dödsfallet kopplas inte till det våld han utsattes för.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65250431_852__,00.html

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=416408

[inlägget ändrat 2005-05-18 14:36:03 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

jag vet hur man kuvar brottslingar!

 

man tvingar dom att skriva ett kilometerlångt program

i ascii cod och med bara en massa ettor och nollor och

som ska fungera på datorn och genom att lägga den på en cd skiva

få upp ett nytt operativsystem som funkar och är helt obuggit.

på mitt virutella låtsas företag eller så får dom gå på monopolhörnan.

 

jippii

ja bara skojade!

marie

 

 

 

i princip tycker jag att alla dessa unga grabbar och tjejer

som är inne i karriären som tjuvar och banditer ska ha

gått ut nian med 4.5 i snittbetyg eller mycket godkännt

innan dom ens gjort ett Tänk,att bli något större. som

Grand Master Flash!

 

eller kanske kan utveckla en teori i grundpartikelfysikens lagar

eller kan recitera Platon Statens principer.

eller nåt annat som jag kan få gåshud av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Ett oerhört kännbart straff vore att låta grova brottsligar tvingas se på Ingmar Bergman - filmer 16 timmar om dygnet i t.ex 3 månader.

Om dom någon gång somnade eller annat under filmvisningen så skulle straffet automatiskt förlängas med en vecka per insomningstillfälle.

 

Brottsligheten skulle troligen drastiskt minskas av detta.

 

ha de

amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...då kanske jag skulle fundera över den brottsliga banan, för jag gillar Ingmar Bergmans filmer, och fick man sitta med dom i 16 timmar om dagen så skulle man kanske fatta allt också :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Pentti H skrev:

Hmmm...då kanske jag skulle fundera över den brottsliga banan, för jag gillar Ingmar Bergmans filmer, och fick man sitta med dom i 16 timmar om dagen så skulle man kanske fatta allt också :)

 

aj då, och då är väl risken att du blir återfallsförbrytare överhängande stor också.

 

Vad sägs om att när du avtjänat "Berman-straffet" och sedan återfallet i brott (ingen som inte gillar Bergman skulle återfalla) så sätts andra åtgärder in.

Vid "andra voltan" tvingas man istället se 16 timmar om dagen på filmer som "Rambo V" alt "Rocky V", och om inte det hjälper så långa maratonföreställningar med buskiskomikerna "Stefan % Christer".

 

Skulle måhända detta kunna få dig att avhålla dig från brott??

 

ha de

amos

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid "andra voltan" tvingas man istället se 16 timmar om dagen på filmer som "Rambo V" alt "Rocky V", och om inte det hjälper så långa maratonföreställningar med buskiskomikerna "Stefan % Christer".

Det där är ju bara omänskligt. :/

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det där är ju bara omänskligt. :/

 

Hehe, jo jag hade nog föredragit att bli instängd i Towern framför Stefan & Christer-tortyren ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid "andra voltan" tvingas man istället se 16 timmar om dagen på filmer som "Rambo V" alt "Rocky V", och om inte det hjälper så långa maratonföreställningar med buskiskomikerna "Stefan % Christer".

 

Auch...släng in lite "Fast and furious" med Ned diesel och jag inte bara avhåller mig från brott utan jag blir polis och lovar att arbeta för att rädda alla brottslingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller bara testbilden i 16tim/dag, med en klocka som räknar ned strafftiden i sekunder.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-20 16:33:53 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
släng in lite "Fast and furious" med Ned diesel och jag inte bara avhåller mig från brott utan jag blir polis

 

Inte för att jag har någon aning om vad "Fast and furios" eller Ned diesel är för något, men om det är något som du starkt ogillar så lovar jag att vi skall fixa fram det också.

 

Blivande konstapel Pentti kan vara lugn.

amos

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-21 00:11:26 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...