Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid formatering av bärbar dator!


Glidargrabb

Rekommendera Poster

Glidargrabb

Hej!

 

Önskar verkligen att någon kan hjälpa mig med detta problem!

 

Jag har en Compaq Presario 2500 som jag tänker formatera hårddisken på och lägga in xp, men saken är den att troligt vis så ligger xp i datorns bios och inte på någon skiva.

 

Hur går jag till väga?

 

Kan lite grann om detta och tycker att jag har testat allt (bootat från allt möjligt), har frågat runt en del bland mina lite mer datorgalna vänner men dom får inte heller riktigt till det!

 

Otroligt tacksam för snabbt svar!

 

Mvh Mattias Johansson i Jönköping!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP ligger i alla fall inte i Bios, det är helt omöjligt att något så stort skulle få plats i lilla Bios.

 

Fick du med några skivor med datorn?

 

Har du kollat vad det finns att välja på om du trycker F8 upprepade gånger under uppstarten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glidargrabb

Hej!

 

Tycker också att det verkar underligt!

 

Har testat alla olika uppstarter via F8.

 

Jag vet att det ska funka för jag har gjort det en gång tidigare men kommer inte ihåg hur "attans typiskt"

 

Xp måste ju ligga någonstans, fattar inte!

 

Mvh Mattias!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta grundar sig på en stationär dator som man bad mig få igång...

Den hade mer än 600 olämpligheter och efter fått bort alla utom en fungerade den tillfredställande.....

 

Hårddisken var partitionerad i 2 partitioner.

På den första partionen låg återställnings filerna. Fick man problem skulle operativsystemet osv återställas från denna partitionen.

Genom "trick" hade man fixat så att i Windows enhetshanterare visades denna första partition som d: vilket normalt är betckningen på den andra partitionen.

 

På den andra partition låg operativsystemet och allt annat. Man hade fixat så att denna partitionen hade beteckningen c: (normalt skulle den heta d:)

 

Några återställnings CD hade inte levererats med datorn så får man ett hårddiskfel eller virus på återställningspartitionen är det kört.....

 

Enligt nån uppgift ska HP-Compaq på begäran leverera återställnings CD till datorerna.

För utan dem måste man ju handla ett Windows XP för att få igång datorn efter total formatering av hårddisken, dvs både c: och d: formaterade.

 

På en dator enligt ovan måste formatering och ominstallation troligen startas från XP, läs manualen till datorn. Då formateras "c: med operativsystemet" och sedan görs nyinstallationen från "d:" där återställningsfilerna ligger.

Vilket ju förutsätter att datorn går att starta.

 

Kanske ringa Compaq support?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-16 18:47:41 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Du har nog en "gömd" partition med en xp-installation på hårddisken. Du behöver troligtvis en återställningskiva som från partitionen ominstallerar windows åt dig. Om du inte har någon extra skiva kan detta skapa lite problem. Kika igenom dina skivor och titta om du hittar någon...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glidargrabb

Hej!

 

Hur hittar jag denna delen av hårddisken?

 

Helt enkelt, hur klarar jag att radera skiten!!!

 

Mvh Mattias!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...