Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill spela in med bättre kvalitet


Josve

Rekommendera Poster

jag har ett, Hercules SMART TV Stereo

 

https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301332&view=detailed

 

Och jag använder mig av PowerVCR 2 som inspelningsprogram.

Dock så blir inte filmerna / programmen på så bra kvalitet. Har ställt in på tex DVD NTCS och MPEG2 exellent. men det blir inte knivskarp bild. Medveten om att kortet inte är det vassaste heller.

 

Min första fråga:

Är det POWER VCR 2 som inte är tillräckligt bra, eller är det mitt kort som inte är tillräckligt vasst?

 

Andra frågan:

Har ni tips på andra inspelningsprogram, komprimeringsprogram o dylikt?

 

Mvh

/Moderator editerade, fixade ev. länken /

Försök 2

nä, det går INTE :(

[inlägget ändrat 2005-05-15 09:55:24 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-05-15 09:56:14 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-05-15 09:56:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta ett exempel, om bilden är "skarp" eller ej beror på vilka krav du har :)

 

• Vilken upplösning spelar du in i?

• Vilken bitrate?

• Deinterlacas bilden på något smart sätt?

 

MPEG ger, enligt min erfarenhet, ganska bra resultat på en analog in-källa. De jag har testat det med Intevideo WinDVR och då blir dte ett ganska mjukt resultat utan några interlace-artefakter men kanske inte knivskarpt.

 

Knivskarp bild går ej att gå pga av en enkel anledning egentligen, nämligen det faktum att TV-bilden är interlaced, att det i varje "frame" enbart sänds hälften av linjerna.

 

WinDVR kan du alltid ladda ned och testa, Intervideo tillhandahåller en försöksversion som fungerar i ett antal dagar. Du kan även testa ShowShifter - det kan spela in i .avi och .wmv format.

 

Det är en djungel och det gäller att testa testa testa tills man får en lagaom balans mellan diskutrymme, kvalitet och processorbelastning. Betänk även om målet är att sända det tillbaka till TVn och titta på det där, då vinner du knappt något i kvalitet genom att överstiga halva PAL-upplösningen. En CRT-TV är väldigt förlåtande. Kör du halva PAL slipper du även problemet med interlace.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på bitraten. Spelar in med 25 eller 29 (framrate)

 

Kanske har jag för höga krav :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...