Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konstiga färger i mobilbilder


gavagai

Rekommendera Poster

Jag har en sonyericsson t290i, inte precis någon bildkvalitet men den var billig. =) Hur som helst så håller jag på att göra litet fina bakgrundsbilder till den i Paint Shop (upplösningen är blygsamma 101x80 pixlar). Jag gör dem till .gif, d.v.s. 256 färger, men när jag får in dem i mobilen, så blir färgerna allt annat än bra. Det blir flammigt och så. Jag antar att detta beror på att mobilen bara kan visa vissa färger (ett urval på några få tusen om jag fattat saken rätt), men hur gör jag då för att få veta vilka färger som funkar och inte. Hur kan jag veta hur jag gör en bra bild. Som det är nu måste jag först ladda upp bilden från datorn till internet och sedan wappa ned den till telefonen, och det är aningen omständligt, när de flesta bilder visar sig inte funka.

 

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Dessa instruktioner är för t68 men förhoppningsvis är det samma palett i t290. Programmet är PhotoShop, vet inte om andra program har liknande funktioner.

 

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=37755&start=15#post516088

-------------------------------------

1. Resize the image to correct size (to fit on T68 screen)

2. Choose "Indexed" image mode

3. In the dialog box, load the palette (make sure it's a 256 color palette, not 16 color) You will find it here

4. Leave all the other settings as they are.

5. Press OK, the image should now be converted to 256 color indexed.

If you want the image as gif, simply save it as GIF (non-interlaced)

--------------------------------------

 

Paletten finns här:

 

http://planet.time.net.my/BukitBintang/arcki/esato/256.act

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, t290 har många fler färger. Verkar så svårt att hitta något bra verktyg. Vem kan man fråga tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...