Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna ett form från ett annat.


Krip

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag sitter och jobbar på ett litet program där jag vill komma åt en funktion som jag har i ett annat form.

 

Anledningen till att jag vill detta är att jag har lite olika knappar på ett form. Alla knappar öppnar samma form men jag vill att en parameter skickas med så att olika knappar och fält göms beroende på vilken knapp jag trycker. Har ni något bra förslag på hur jag löser detta?

 

Mvh Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det första fönstret stängas eller kan det vara öppet men ligga i bakgrunden. Om så hade jag på det första formuläret skapat en kontroll som jag döljer. När man där tryckt på knapp1 skiver jag ett värde t ex 1 i kontrollen, knapp 2 värdet 2 osv innan jag öppnar det andra formulär2.

 

I händelsen för Vid Öppning av formulär2 kan du läsa värdet i den dolda kontrollen i formulär1 och sedan göra en Select Case på det värdet.

 

I vardera Case lägger du koden för att dölja ta fram de kontroller du vill i formulär2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du har ett formulär kallat fForm1 med en kontroll tbNamn. Det värdet vill du skriva till en kontoll Text1 på det formulär du öppnar.

 

Med denna kod vid händelsen Vid Öppning för det andra formuläret hämtas värdet i tbNamn på et ena formuläret och skrivs till Text1 på det andra.

 

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
Me.Text1 = Forms!fForm1!tbNamn
End Sub

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...