Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivera DMA för Hitachi-disk


kalle417

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har lyckats aktivera DMA på en Hitachi-hårddisk via Hitachi:s programvara Feature Tool (v1.97) - men hur får jag Windows XP att förstå det ? Windows kör den fortfarande i PIO-läge... Hur gör jag ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Brukar fixas via chipsetdrivarna.

Provat starta om datorn?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-15 19:46:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalle417 skrev:

 

...men hur får jag Windows XP att förstå det?

Hur ser det ut i Enhetshanteraren -> IDE ATA/ATAPI-styrenheter, Primary resp. Secondary IDE Channel och fliken Avancerade inställningar? Kan du där välja DMA eller PIO?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur installerar man om drivrutinerna till IDE controllern ?

 

Jag undrar också om ngt annat kan spöka, jag får varning event 26 "Drivrutinen har upptäckt att enheten \Device\Ide\IdePort0 har inbyggd programvara som är gammal. Detta kan resultera i försämrad prestanda." fortfarande, trots att jag har uppgraderat firmware på Hitachi-disken (den andra disken finns ingen uppgradering för).

 

Det andra som dyker upp i loggen då och då är Fel Event 9 "Enheten \Device\Ide\IdePort1 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kalle417 skrev:

Hur installerar man om drivrutinerna till IDE controllern ?

 

Allt sådant brukar hänga med i chipsetdrivarna. Det är ju chipsetet som har hand om styrningen av hårdvaran som är kopplat till moderkortet.

 

Tanka hem senaste versionen och installera den. Brukar stå i FAQ:en hur du installerar dessa. Om det går att köra över de gamla eller hur du annars gör.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...