Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länka texrutor i ett formulär


pege22

Rekommendera Poster

Hej

 

En väldigt enkel fråga säkert, men jag är inte så hajj på formulär i Excel.

 

Jag hade tänkt mig ett formulär där användaren kan välja olika alternativ. Vissa av rutorna ska dock fyllas i automatiskt beroende på vad som väljs i andra rutor/listor. Ute i Excel vet jag hur man gör, men på ett formulär får jag inte till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får programmera lite... Eller kanske länka rutorna mot celler där du utför beräkningar och därmed spegla det framräknade värdet.

 

Pratar vi om formulär på ett arbetsbladet eller UserForms?

 

På UserForms kan man göra liknande sätt men där skrivs inte värdet till länkad cell förrän kontrollen, ex,v, en Combobox, förlorar fokus. Kanske det går att fixa tidigare. Annars får du i VBA ta hand om det valda värdet och söka inom ditt dataområdet efter rätt rad. Du får en händelse när ett objekt valts i en lista eller combobox. Kör din kod som hämtar data efter detta.

 

 

mmm, det är väl kanske förresten du som sänt mig ett epost om detta...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, men jag uppskattar om du håller dig inom Eforum där svaren inte helt beror på mig...

 

Nåja, har jag hjälpt dig några steg närmre en lösning kanske? Som sagt går det att gå två, eller kanske tre, vägar.

 

* Beräkningar på arbetsbladet som formulär drar nytta av.

* Beräkning helt inom VBA

* Beräkning, mha arbetsbladsformler inom koden.

 

Och missa inte XLDennis sidor:

http://www.xldennis.com

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...