Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockan i XP går för fort


ebbeh

Rekommendera Poster

Måste ställa om klockan dagligen. Synkroniseringen med RPC-servern fungerar endast undantagsvis.

Någon som har stött på motsvarande problem?

Jag har även Win 2000 och Millenium i nätverket som inte visar upp samma irriterande "olat".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock engelsk XP, så inte säker på detaljer i svensk. Men en lösning på problemet:

Högerklicka på 'Klockan'.

Välj 'Justera datum och tid'.

Välj tredje fliken, 'Internettid' på svenska tror jag, på engelska 'Internet Time'.

Markera rutan 'Synkronisera automatiskt tiden med en Internet-tidsserver'.

FYLL I vettigt värde på tidsservern, tex 'ntp1.sp.se' för riksservern hos Statens Provningsanstalt. I min engelska XP gick det inte med standardvärdena, vet ej om det går i svensk. Men fyller du i vettigt värden så vet du att det borde fungera.

Efter som jag är lokalpatriot, och bor i Malmö, så använder jag 'ntp1.mmo.netnod.se', Malmö-servern.

Tyck på knappen 'Uppdatera nu'.

Klart!

Om du vill/har lust/orkar så kan du ju i värsta fall schemalägga en sådan uppgift dagligen.

 

//Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om klockan fortar/saktar sig mycket så kan det vara ett tecken på CMOS-batteriet håller på att ta slut. Byt det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips Cecilia.

 

Du rekommenderade att CMOS-batteriet borde bytas. Eftersom min dator är spänningssatt hela tiden borde detta inte kunna vara lösningen med klockproblemet.

Jag har även försökt med flera servrar men får alltid felmeddelandet: Ett fel uppstod när status över senaste synkroniseringen skulle hämtas. RPC-servern inte tillgängligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mathias

Tack för ditt svar angående mitt klockproblem i XP.

Jag har försökt med flera servrar, bl. a. de av dig rekommenderade, men får alltid felmeddelandet: Ett fel uppstod när status över senaste synkroniseringen skulle hämtas. RPC-servern inte tillgängligt.

Tydligen försöker XP att få kontakt med servern utan att lyckas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ebbeh skrev:

 

Ett fel uppstod när status över senaste synkroniseringen skulle hämtas. RPC-servern inte tillgängligt.

Kontrollera att du har tjänsten Windows Time startad. Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster. Scrolla ner till Windows Time och kolla status. Är den inte startad, dubbelklicka och välj Starta och sätt som Startmetod: Automatiskt.

Har du testat med servern: time.nist.gov, som finns i rullgardinslisten?

 

Om jag stoppar tjänsten Windows Time, får jag exakt samma meddelande som du får :

Ett fel uppstod när status över senaste synkroniseringen skulle hämtas. RPC-servern inte tillgängligt.

 

Se bifogad bild.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-29 12:20:24 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2005-03-29 12:20:49 av Maratonmannen]

694833_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång spärrat synkroniseringen via ett program som heter XP-antispty (http://www.xp-antispy.org/) och fick då det felmeddelandet. Glöm som sagt var inte att kolla om din brandvägg blockerar förfrågan också

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag har just samma problem med RPC-servern och hos mig rullar tjänsten Windows Time hur bra som helst och brandväggen ska släppa igenom förfrågan. Det har fungerat tidigare men slutade av någon anledning att fungera i går...:-(

Fler förslag, någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...