Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högtalarbrus


Balaklava

Rekommendera Poster

Hej.

Firade nyåret med att inhandla en NAD T-753 surroundreciever som jag trånat efter länge. Hade tidigare en Yamaha från mitten av -90 som inte helt levererade de ljudformat som finns tillgänglige idag.

Väldigt eller snarare supernöjd med den nya ljudåtergivningen förutom på en punkt. Ett mycket irriterande högtalarbrus som bara blir värre med tiden. Vet inte om det beror på om jag bortsåg från det i början o sedan märker det mer o mer eller... När jag slår på förstärkaren hörs ett lätt brus/brumm ur alla högtalare och sedan när reläet i maskinen slår om till DD eller DTS blir det ännu värre. Har varit lite snål med högtalarkablarna dock, 2,5 mm2 helt ordinära köpta på ljudia. En coaxial kabel ala Monster från DVD spelaren(NAD T-512). Högtalarna är AudioP 400 kr/paret sateliter, samt en ProAudio Center som står placerad uppe på tv.n med hjälp av ett Vogel högtalatstativ,platta.

Har följt HIFI klubbens guide och försökt sära på signalkablar/högtalarkablar och strömkablarna med hjälp av plastskenor som jag har skruvat fast på baksidan av tv bänken men ca 40 cm mellanrum. Nätutaget i väggen är ojordat! om det nu är en faktor.

Har användt The Calibrator till att kalibrera o "bränna in" systemet. Samma brur uppstår när jag använder CD spelaren o X-BOXen.

Hade varit mycket tacksam för hjälp så jag kan njuta av det rena klara ljudet som jag hört ur andra NAD system.

Tack på förhand hälsningar Stefan

 

[bild bifogad 2005-02-27 12:52:18 av Balaklava]

683736_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett inlägg på ett danskt forum där en har brus från NAD:

 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12987&PN=1

 

Enligt svar som han får är bruset normalt.

 

Om det nu är "normalt" brus, kan du inte reklamera och köpa något annat märke? Det måste ju vara väldigt irriterande med det där bruset.

 

I det där danska forumet skriver han som har brus från T-753:

 

"Har fået receiveren byttet en gang efter en snak med Hifiklubbens Support, men den nye jeg har fået, gør akkurat det samme... så det er nok ikke fordi receiveren er i stykker."

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-27 13:24:56 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att bruset är mycket mer märkbart än i min gamla yamaha. man tycker ju att brusreduktionen skulle ha utveklats till det bättre den senaste tiden. bör väll kanske ta kontakt med hifiklubben.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha RX V650 (ny modell) och den brusar ingenting (nja, man hör det i alla fall inte - alla förstärkare har ju något brus) och ljudet är mycket bra.

 

Däremot var min allra första surroundreciever väldigt brusig i surroundkanalerna. Man behövde inte ens ha volymen på, bruset hörde klart och tydligt ändå. Det var en Technics.

 

Ja, jag tycker att du ska klaga på Hifi-klubben. En ny och modern reciever ska inte brusa så att det hörs och irriterar.

 

Du är ju inte nöjd så då måste du klaga. Handlarna måste få veta att deras produkter inte lever upp till reklamen. NAD utger ju sig för att vara lite exklusivt och framförallt ha rent ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag glömde bort att dra lite konsumentrådgivning.

 

Jag hade problem med en tv för ett tag sen. Den var inne på reparation men blev inte bra. Då tog jag reda på att handlaren har några försök på sig att åtgärda problemet. Han/hon får försöka reparera eller byta ut mot likvärdig produkt (om man själv går med på det). Jag har för mig att det är max två ggr som handlaren har rätt att försöka åtgärda.

 

Om det inte blir bra efter de försöken så kan du få pengarna tillbaka.

 

Jag vet inte riktigt om jag kommer ihåg allt bokstavligt. Mer info kan du få på konsumentverkets hemsida eller ringa konsumentvägledare som borde finnas i din kommun.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha för hjälpen. I morgon ska jag gå in på HIFI-Klubben o se om de kan hjälpa mig. Efter alla inläggen jag läst verkar det dock som min NAD inte är unik. Märkligt att man kan betala så mycket pengar för något så medelmåtta. Antar att jag var svårt bländad i början av dess yttre skönhet........ hmm, låter som en del damer man träffat genom åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Haloj.

nkte lämna läges raport ang min NAD t-753.

Lmnade in den på reparation hos HIFI klubben som beklagade sig o sa att det högtalar sus jag hade haft var ett ganska vanligt fel o att de "NAD jobbade med att reducera det. Eter 3 veckor!? blev jag lite otålig o gick o frågade efter den. Fick besked om att en helt ny förstärkare var på väg till mig pga att repararationskostnaden skulle bli aldeldes för stor på min andra.

En vecka senare fick jag besked om att den anländt. Glad som en sparv med solrosfrön i blick körde jag ner till butiken med hälsofara för både mig själv o andra. Döm av min förvåning när jag såg en gigantist stapel NAD kartonger bakom expeditionsdisken. Alla 753 o 743. Min stärkare var alltså inte unik. Ganska skeptisk på min nykomne vän började jag kopplain högtalare o annan kringutrustning för provtur.

 

Eftersom den här NADen låter exakt lika illa som den andra jag hade!!! borde det väll inte vara mer än rätt att jag kan häva köpet. Ärligt talat så börjar det kännas väldigt pisamt hela grejen. På HIFI klubben sa de att det lät högst osannolikt det jag sa. NAD hade ju fixat problemet. Ska in på måndag o få koppla upp den hos de i butiken. Men min skepsis bara växer. Börjar dessutom att bli jäkligt trött på att bära runt på den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Inte så enkelt som att strömkablar korsar ljudkablar?

T ex högtalarkablarna ligger korsade över nätsladden till din prylar.

 

Har hört att sådant kan orsaka störningar. Ditt problem är säkert mer komplicerat än så verkar det som.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Konsumentverkets hemsida har säljaren två chanser på sig att åtgärda felet (byte till likadan modell eller reparation). Sedan kan du vägra fler reparationsförsök/utbyten. Då är det pengarna tillbaka som gäller eller möjligen byte till annat märke.

 

Visst kan elkablar störa ljudet men i det här fallet beror det förmodligen på felaktig förstärkare.

 

Hifi-klubben har ju Marantz, försök att byta till det märket istället. Nej jag ser nu att de har slutat med det märket, varför? Denon finns ju i alla fall kvar och du har ju AVR-2805 som ligger i ungefär samma prisklass som NAD 753.

 

Läs här om fel på varan (skriv gärna ut och ta med till butiken om det blir tjafs):

 

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

 

[inlägget ändrat 2005-04-17 19:18:09 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...