Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

COPYRIGHT PÅ TYPSNITT, HUR FUNKAR DET ?


Hexxx

Rekommendera Poster

Hej alla glada! Jag håller på att slita mitt hår då jag har suttit i snart en vecka och försökt tolka lagen av hur typsnitt får användas. Jag har fått en del diffus information från olika håll men jag hittar ingen information som man kan läsa och känna att man verkligen förstår hur det funkar.

 

Saken är den att jag funderar på att starta ett företag som ska designa allt tänkbart såsom CD konvolut, reklam, bokomslag etc. Helt plötsligt måste man ju lära sig vilka typsnitt man får använda och om det gäller samma lagar för användning av typsnitt;

 

-I olika program

-För tryck på tryckeri

-För reklam

-För affisher

-För omslag osv .....

 

Likaså vad gäller för fonter som tex ingår i ett program man har köpt. Får man använda dom i vilka syften som helst? Det känns som om fonterna som ingår i tex Office inte får användas i tryck vad ska man då ha dom till? =)

 

Så med andra ord måste man ALLTID köpa typsnitt med full licens för att få använda dom hur man vill eller finns det andra alternativ? Jag behöver VERKLIGEN HJÄLP med det här! Så om någon snäll person där ute kunde svara på mina frågor eller råda mig om vart jag kan vända mig så blir jag mer än glad!!!!

 

TACK PÅ FÖRHAND!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken fungerar det så här:

 

- du måste köpa dina typsnitt, typsnitt som följer med programvaror räknas som köpta.

 

- när du skickar din original till tryckeriet och bifogar då typsnitten, det här är en gråzon, om allt skall vara 100% lagligt så skall det egentligen köpas en tupsnittslicens till tryckeriet också då men i praktiken så är det ingen någonsin som gör det. iställetså raderartryckeriet typsnittet när trycksaken är klar.

 

- dina köpta typsnitt får fritt användas i de trycksaker du tillverkar.

 

- om du användr shareware eller freeware typsnitt eller om du låter någon tillverka ett typsnitt för ett visst jobb så bör du kontakta upphovsmannen om det skall användastil lnågonting annat och be om tillåtelse.

 

det finns förmodligen olika juidiska aspekter på det här men det är så här det fungerar i praktiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Av ren nyfikenhet undrar jag hur det är med t ex ett typsnitt som man har hämtat på nätet och som det står "copyright 1990-1993" på? Jag har själv inga planer på att använda det kommerciellt, men jag har funderat på vad dessa copyright + årtal egentligen innebär.

 

Vissa teckensnitt kallas för "open type". Vad innebär det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad årtalen betyder i dess juridiska mening vet jag inte men vi kan ju gissa att:

 

copyright 1990-1993

 

innebär att första gången som perosnen ifråga skrev copyright var 1990 och sista gången dvs vid sista ändringen skrev 1993. I vilket fall som helst så är typsnitt upphovsrättsligt skyddade om inget annat anges.

 

Open Type har ingeting med upphovsrätt utan är helt enkelt ett typsnittsformat pecis som TrueType och Type1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, skönt att äntligen hitta någon som är insatt i ämnet!

 

Så du menar alltså att när man köper en vanlig licens av program som tex Office, Publisher, Photoshop, Acrobat etc så får man använda de typsnitteten på tryck av allt vad det än gäller?

 

Ett exempel:

I windows ingår ju tex Times New Roman som Microsoft har licensierat från monotype.com Innebär det alltså då att jag får använda det typsnittet i tryck hur jag vill även att det inte är Microsoft som är skaparen av typsnittet? Och får jag använda det i tryck via andra program än tex Office?

 

Likaså har jag sett att priserna varierar väldigt mycket på typsnitt. Är det någon skillnad på hur dom typsnitt som man köper får användas eller är priserna bara olika dyra ändå?

 

Måste även passa på att fråga om du själv arbetar inom branschen och kan "garantera" att det är så här det funkar för det vore mer än pinsamt att starta upp en firma och sen bli dragen inför rätta för jag har använt typsnitt som jag inte ens visste var copyright på. Vart har du lärt dig dessa lagar? Finns det några böcker eller liknande i ämnet för det vore rätt skönt att ha något att luta sig mot om man nån gång skulle hamna i en tvist.

 

Tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det finns väldigt olika prissättningar och det beror på leverantören , en del snitt har väldigt många skärningar som ultra light, light, thin, thin condesed, condensed, regular, regular italic, bold, bold italic, black, black italic, ulttra black, ultra black italic osv osv och då blir ju snittet dyrare så klart. Sen så är det olika dyrt hos olika leverantörer också. men i regel är det samma licensförfarande.

 

Jag har snart 10 års erfarenhet från prepress, reklambyråer och dagstidningar och det är det här sättet man arbetar på. jag har aldrig hört talas om någon som har råkat i klistret för det. Förresten ett undantag känner jag till, en kollega som ritade ett snitt och spred som shareware upptäckte en dag ett skyltfönster där snittet användes. I det fallet så hade inte byrån betalat sharewarelicensen så då åkte dom på en smäll men det är det enda fall jag stött på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Likaså har jag sett att priserna varierar väldigt mycket på typsnitt. Är det någon skillnad på hur dom typsnitt som man köper får användas eller är priserna bara olika dyra ändå?

 

Ja, de är olika dyra, vissa kostar flera tusen om man vill ha feta, kursiva och tunna varianter på ett typsnitt.

 

Ett tips om du vill komma över billiga och hyffsat bra typsnitt är att köpa Corel Draw, många är så pass bra att man kan göra storformatsutskrifter med dem, på CD:n finns tusentals typsnitt, både som "TYP 1" och truetype.

 

Nackdelen är dock att de heter olika än "originalen", det finns ingen "Helvetica" exempelvis, den heter nåt helt annat.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla råd och tips! Det känns helt klart bra att ha fått informationen från någon som jobbar i branschen :thumbsup:

 

Jag misstänkte att det var så det låg till med licenserna men eftersom det varierar så kraftigt börjar man ju undra lite.. Som jag såg tex att Adobe Font Folio ligger på 132000 kr ink moms genom Dustin, det är lite väl dyrt, iaf för ett nystartat enmansföretag.

 

Johan, tackar för tipset det ska jag genast kolla upp! Corel ligger ju lite bättre i pris än tex font folio!

 

Fltman, om jag skulle ha någon mer fråga i framtiden ang typsnitt är det ok om jag mailar dig då?

 

Ha en bra helg, nu bär det iväg över helgen så är man tillbaks vid datorn på Måndag igen! (Argh, trodde det var Fredag idag så fel man kan ha ibland) :)

[inlägget ändrat 2005-02-24 11:16:58 av Hexxx]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...