Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CMS-lösningen licensieras under GNU/GPL


sami

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har hittade några CMS-lösningen tex: Phpnuke och Mambo och tänker använda för att bygga min förenings hemsida. Men jag förstår inte riktigt vad innebär att "licensen är fri under GNU/GPL"

Kan jag använda den som allmän webbplats för min förening eller göra en webbplats med Mambo eller phpnuke och sälja den till andra företag.

 

 

Tack för alla svar

 

Sami

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med GPL är att man ska kunna använda koden fritt och oavsett ändamål så länge man använder sig av den i sin helhet och i sitt ursprungliga skick.

 

För sin egen del får man modifiera koden.

 

Men om du sedan vill distribuera din modifierade variant blir det krångligare. Detta inträffar t ex om du säljer din modifierade kod vidare. Då måste du troligtvis ge ut din modifierade kod också den under GPL (hela applikationen).

 

Om du inkluderar en GPL:ad kod som en del av en större "pryl" kan man klara sig från kravet på GPL, men så fort man t ex länkar sin applikation till ett bibliotek under GPL så "åker man dit" och blir tvingad till att GPL:a sin kod. Men att inkludera ("bundla") t ex emacs som en editor i en egenutvecklad utvecklingsmiljö är helt ok.

 

För att använda delar av andras verk i sina egna applikationer finns licensen LGPL där man kan använda t ex biblioteksfunktioner i sin egen kod utan att behöva ge ut sin kod under GPL.

 

Oerhört snårigt detta tycker jag. Är man en liten användare gör det kanske inte så mycket men ska man som Ericsson leverera Linux med modifieringar som en del av en kommersiell produkt blir det lite mer krångligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag tänker inte modifiera koden utan bara använder någon cms tex:Mambo och bara lägger text och bilder och logo och lite egna designer och sedan sälja till min kompis som har företag och behöver en hemsidan och tjäna lite pengar.

 

Tack för din svar

Sami

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis på det sättet t ex Mambo är till för att användas.

 

Hömta hem och installera Mambo i sin helhet, se till att licensvillkoren finns kvar, skapa dina mallar, lägg in innehåll och sälj hela paketet.

 

Helt i linje med GPL såvitt jag vet.

 

Men om du skulle ändra i Mambokoden eller kanske bara använda vissa delar av Mambo i ett eget projekt, ja då blir det nog annorlunda.

 

Jag ska förresten testa Mambo och Typo3 för samma ändamål - egen design + eget innehåll men skicka med hela Mambo/Typo3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din svar men sista fråga är att när jag gjort klart min hemsida ska skriva under hemsidan att "sidan gjord av Sami " eller ska skriva "Powered by Mambo"

 

Tack för svaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller GPL och kanske rent allmännt så ska de ursprungliga licensvillkoren finnas med. Det innebär att de eventuella licenstexter som kan finnas i PHP-filerna ska finnas kvar, oförändrade.

 

Själv ska jag definitivt "skriva under" med typ "Design by XXX" (mitt företagsnamn) men jag tänker också, som du skrev, skriva "powered by ...." .

 

Lite snäll kan man ju vara när man får såna här bra saker utan att betala för dem!

 

[Edit]Tala gärna om hur det går med byggandet, det är alltid skoj att höra andras erfarenheter :)

 

[inlägget ändrat 2005-02-13 00:16:23 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Vad bra att du ska jobba med samma sak. Självklart kan vi hålla kontakten och vi få se hur går med byggandet. Jag har kollat lite på Typo3 det är också intressant men jag vet inte vilken ska välja.

 

Har du kollat på dem andra cms? vilken tycker du är bäst?

 

Sami

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pysslar med webhotell och den lösningen jag jobbar med gör att mina kunder kan installera vissa saker på ett enkelt sätt = det som ingår i "Fantastico"- dessa CMS ingår i CPanel:

 

Drupal

Geeklog

Mambo Open Source

PHP-Nuke

phpWCMS

phpWebSite

Post-Nuke

Siteframe

Typo3

Xoops

 

Men jag ska själv testa Typo3 och Mambo Open Source. Kanske också Drupal. Man måste ju begränsa sig lite ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installera apache och php5 och dem funkar. Imorgon ska installera mysql och sedan Typo3 så vi få se hur går det imorgon

Vi hörs

Här är min email så vi kan hålla kontakten och diskutera kring cms om du vill.

 

/Sami

samshari@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...