Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några CV-frågor


IDGer

Rekommendera Poster

1 Från exempel och andras CV:n har jag förstått att ålder ska stå med - jag har dock ingen sett skriva ut sitt fulla personnr. Är det stilbrott att göra det?

 

2 Jag vill gärna, inledande, ha med min målsättning. Kan denna vara så lång som två ganska långa meningar? Det är givetvis kortfattat men jag vill få med mina mål på både kort och lång sikt.

 

3 Bör jag utesluta min högskoleexamen om jag tror att jag är överkvalificerad för ett visst jobb, eller är det att ljuga?

 

4 Jag har en högskoleutbildning som snart är klar, men de sommarjobb som jag söker till sommaren har inget direkt krav på högskoleexamen. Däremot har jag tidigare sommarjobb som är av viss relevans. Bör jag då sätta arbetslivserfarenhet före utbildning i mitt CV?

 

5 Kan jag benämna mina 2 arbetslivs-referenser "professionella referenser" och min personlige vän "personlig referens"? Jag har inte sett någon annan göra så men jag vill skriva något i stil med "Två professionella och en personlig referens, samt betyg och arbetsintyg, lämnas gärna på begäran."

 

6 Om jag använder mig av en kontakt i företaget för att få ett jobb, bör jag då be honom lämna mitt CV och även skriva han som "personlig referens"?

 

7 Är 2 sidor CV ok? Jag är som tidigare nämnt nyutbildad. Jag har fått dubbla budskap om detta - vissa säger att det inte finns en övre gräns, andra att 2 sidor är max, en trejde att det bör få plats på en sida. När jag skrev mitt amerikanska CV (resume) anpassade jag det till en sida, då det är praxis i USA, men det blev oerhört kortfattat, ihoptryckt och - ur mina ögon - dåligt. På 2 sidor får jag med allt jag vill samtidigt som det ser bra ut och inte är för drygt att läsa.

 

8 Heter det datorsystem eller datasystem? :)

 

 

Detta är i stort sett alla CV-frågor jag har. Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig.

 

Rey.

 

[inlägget ändrat 2005-02-07 22:01:11 av Reyarp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på fråga åtta ger jag svaret att det helt enkelt är två olika ord du frågar mellan.

Du verkar vara väldigt seriös gällande ditt CV så jag ligger i lä där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan förklara skillnaden på datorsystem och datasystem istället?

 

Jag är, som du säkert förstår, inte IT-student. Jag är ekonom :)

 

Rey.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog skriva in åtminstone en referens (en professionell) och skriva något i stil med "fler referenser lämnas gärna på begäran". Du bör inte använda personen i företaget som referens, om du inte arbetat för/med henne/honom tidigare. Isåfall blir det ytterligare en personlig referens, vilket är lite att ta i.

 

I övrigt brukar man ju traditionellt skriva utbildningen före arbetslivserfarenheten, och hela personnumret behöver du inte ha med. Skriv på stilen 1978-01-01 istället, om du vill.

 

Två sidor är inte långt, inte om det är både CV och ett personligt brev (vilket jag antar detta är). Om du däremot har meriter som räcker över två sidor, kanske du ska fundera på vad du vill ta med. Ett CV behöver verkligen inte innehålla sommarjobbet i sjuan eller städjobbet på mammas kontor. Ta bara med det som står för den professionella person du är idag. Detta kan givetvis också diskuteras, men allt måste man ju inte skriva. Dock bör man ju ta med sin senast slutförda utbildning, eller berätta vad man gör just nu. Det är relevant, även om det gör dig överkvalificerad. (Om man ens kollar på sådant på ett sommarjobb).

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med data menas en mängd information, medan dator är den fysiska burken. Det borde innebära att datasystem är ett system med uppgifter och ett datorsystem är sammankopplade datorer.

 

Mvh

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog skriva in åtminstone en referens (en professionell) och skriva något i stil med "fler referenser lämnas gärna på begäran".

 

Är lite jobbigt om man skickar ut 20st ansökningar, vilket är fallet för mig. Då måste jag informera min referens om samtliga 20 jobb så att han är förberedd på vilka som eventuellt kommer ringa honom. Jag läste någonstans att man inte ska "slösa med sina referenser", utan bara använda dem då ett företag uttryckligen bett om dem - på så sätt behöver man bara informera sina referenser om att ett fåtal företag kommer ringa. Jag tyckte detta lät ganska bra, men var intresserad av att höra andras åsikter så jag tackar för din respons!

 

Du bör inte använda personen i företaget som referens, om du inte arbetat för/med henne/honom tidigare. Isåfall blir det ytterligare en personlig referens, vilket är lite att ta i.

 

Jag menade att han i så fall skulle vara den personliga referensen.

 

Två sidor är inte långt, inte om det är både CV och ett personligt brev (vilket jag antar detta är).

 

Då missuppfattade du mig. Jag har 1 sida personligt brev och 2 sidor CV.

 

Om du däremot har meriter som räcker över två sidor, kanske du ska fundera på vad du vill ta med. Ett CV behöver verkligen inte innehålla sommarjobbet i sjuan eller städjobbet på mammas kontor. Ta bara med det som står för den professionella person du är idag. Detta kan givetvis också diskuteras, men allt måste man ju inte skriva. Dock bör man ju ta med sin senast slutförda utbildning, eller berätta vad man gör just nu. Det är relevant, även om det gör dig överkvalificerad. (Om man ens kollar på sådant på ett sommarjobb).

 

Jag har bara tagit med relevanta sommarjobb - de jag haft de senaste fyra somrarna. Trots det tar det mycket plats, tillsammans med rubrikerna "ubildning", "språkkunskaper" och "övrigt". Totalt hamnar jag på 2 sidor CV och då tycker jag som sagt att jag tagit med allt jag vill ha och som är relevant. Det kommer ta emot att ta bort saker.

 

Ola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...