Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet kopplar ner alltför ofta (Telia 8000)


k043

Rekommendera Poster

Jag har en D-link 604 och telia bredband 8000, och mitt internet kopplar ner varje dag nästan varje halvtimme och det är skitjobbigt, vad kan det bero på? och hur kan jag eventuellt åtgärrda det? telia hittar inget fel och det är inte heller nå fel på min dator....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och man kan inte koppla upp igen förrän man har startat om datorn.

Du har inte provat att skriva ipconfig /renew i kommandotolken?

(start, kör, cmd, ipconfig /renew). det förnyar ditt ip från telias dhcp-server om du av någon anledning har tappat den du redan fått (något som också sker automatiskt när du startar om datorn). eventuellt måste man skriva ipconfig /release först.. sedan ska det gå att logga in igen.

 

ang dlink-problemet så har kompisar också haft problem med att de tappat kontakten rätt så ofta, det har oftast varit något fel på själva routern. finns det några firmware uppdateringar till den?

 

(dum fråga), har du något program som håller liv i din uppkoppling? typ iclogin (http://iclogin.sourceforge.net).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en renew på en dator bakom en router så får du inte en ny IP från telias dhcp utan får endast en ny lokal IP från din router. Ta bort routern helt och hållet för att testa om det fungerar utan den. Om det gör det ring dlink support för att kolla om de kan hjälpa dig, om de inte kan det köp en router som inte är dlink.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, sitter bakom ett D-link DSL-300i adsl modem köpt i Telia butiken för några år sedan till Telia adsl 500kb/s. Inga problem att tex ladda hem en katalog med 5GB filer medan jag var bortrest, något som tog mer än 24timmar.

Använde qadsl för uppkopplingen mot Telia

 

Numera har jag ADAMO adsl med fast internetadress. Samma modem.

Att dra ner en 700MB CD tar något mindre än 15 minuter mot tidigare ca 3,5 timmar.

Har aldrig haft problem med nedkoppling.

 

Så alla D-link produkter kan inte vara kass.

 

Firewall&router Clark Connect linux på en Pentium 200MHz

wks Mandrake 9.2 och Mandrake 10.1 official

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Ibland funkar det att köra ipcondig/renew - release men i de flesta fall får jag starta om själva routern för att det ska funka...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är qadsl för något? finns det något jag kan göra för att säkerst'älla att internet inte kopplar ner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qadsl är ett linuxprogramm för att logga in och logga ut från telia adsl

bara ladda hem för linuxanvändare

det finns liknande för windows

använde

iclogin

innan jag fick till det med qadsl

tror ett annat är

LF connection keeper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har fast IP och hos mig så kopplar det ned flera gånger per dag,

Felet ligger inte hos D-link utan på telefonlinjen. Jag kopplade bort router och PC från ADSL modemet och WAN lampan slocknar och kommer tillbaka ändå. LÄste i ett amerikanskt forum om en som har samma problem och där fixade telefonbolaget en "Split" åt honom vad det nu innebär. Ska ringa telia för utredning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej

Jag hade samma problem men jag hittade en lösning. Finns i routern inställningar för lokalt lan...skriv in internetoperatörens adresser, dns gateway osv. funkade klockrent efter det. och det gjorde jag för ca 5 mån sedan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...