Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs ner utan förvarning.


Fuzzy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en kompis som hörde av sig till mig igår. Hon hade nyss skaffat bredband och utan något virusskydd började hon surfa runt. Sasser dök upp efter några minuter, men det blev hon av med genom verktygen som finns. Hon installerade SP2 och Panda virusprogram, men har nu fått problemet att datorn ett par minuter efter att den bootat upp stänger ner sig själv utan förvarning. Den helt enkelt bara dör. Ett bekymmer är att man bara har en kort tid på sig att kolla datorn, felsöka, då den tydligen bara är uppe en kort tid.

 

Är det någon som känner till om detta kan vara ett virus, någon idé om vilket, eller om det måste vara ett hårdvarufel? Jag tyckte att det låter som ett hårdvarufel, men det låter som en lustig slump att bara ett par dagar efter man skaffat bredband så dyker detta bekymmer upp utan att det strulat med datorn tidigare.

 

Har inte provkört att starta den i felsäkert läge ännu eller kollat några loggar. Tänkte bara höra om någon hade några idéer innan jag börjar...?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen något som hände i och med SP2 eller så har hon fått in något i datorn som inte Panda hittar. Formattera och installera om från scratch. Detta gör du efter att du dragit ur nätverkskabeln i datorn. Och se sedan till att hon inte är lokal administratör! Finns ingen som helst anledning att vara inloggad som det vid vanlig användning typ surf, epost och office. Och aktivera XP's brandvägg förstås.

 

[inlägget ändrat 2004-12-20 09:54:37 av Johan Malm2]

[inlägget ändrat 2004-12-20 09:57:13 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...