Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvarupris


downtime

Rekommendera Poster

Jag har fått intrycket att priset på hårdvara inte har sjunkit i samma takt som dollarn har fallit de senaste två åren. Jag har tittat på minnen, grafikkort, processorer och ljudkort.

 

Om det är så, vad kan det bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så, vad kan det bero på?

 

Att det inte är samma hårdvara. Det går inte att jämföra priserna för ett P3-processor med en P4 eftersom det är två olika produkter. (lika lite som att jämföra priset på en SAAB 900 & en 9-3). Hittar du produkter som är identiska (finns många på andra typer av marknader) så är det importören som gör pengar pga att konkurrensen är dålig. men för att du ska kunna jämföra som du gör kräver det att du kollar på samma produkt och inför det i ett Life-cycle tänkande (produkter är vanligtvis dyrare när de är nya på marknaden och blir billigare senare)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvara "noteras" förvisso i US dollars, men tillverkas oftast i Kina, Taiwan, Korea, etc.

 

Detta är ungefär som med oljepriset (och guldpriset): Oljepriset och guldpriset noteras i dollar, och detta betyder att sjunker dollarn i värde mot andra valutor, så höjs priset i antal dollar per liter olja/per gram guld.

 

Dvs. kineserna som tillverkar grafikkorten sitter antagligen i Kina, och får betalt i yuan. De får inte betalt i dollars. När dollarn sjunker, stiger yuanen. De "enda" grejorna som blir billigare när dollarn sjunker är givetvis grejor som tillverkas i USA. (Eftersom amerikanska arbetare och bolag får betalt i just dollars). De får fortfarande 100 dollars för samma grej de tillverkade för tre år sen, även om de "bara" fick 90 dollars då.

Men 100 stycken 7-kronors-dollar är billigare för oss än 90 stycken 11-kronorsdollar..

 

2004:

$100 = 700 kr idag. (cirka)

 

2001:

$90 = 900 kr dåförtiden.

 

Amerikanarna upplever att de fått 10 dollars i "löneförhöjning", resten av världen tycker de fått 200 kronor i "lönesänkning".

 

Exakt samma sak hände med SEK under 1970-1990-talen, då svenska arbetare fick mer och mer SEK i plånboken, men i "verkligheten" så blev de fattigare och fattigare.. (Eftersom kronan sjönk i värde)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. kineserna som tillverkar grafikkorten sitter antagligen i Kina, och får betalt i yuan.

 

Vill inte riktigt hålla med. De stora tillverkande företagen vill ha en stabil valuta och därför är nog dollarn väldigt vanlig som handelsvaluta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo. Jag tog för givet att det var underförstått att jag inte jämförde P3 med P4, utan talade om prisbilden i stort. En 386-processor kostade väldigt mycket mer vid lanseringen än vad den senaste P4-processorn gjorde.

 

Priserna har sjunkit, men inte i den takt som jag tycker att de borde m.a.p. dollarkursens inverkan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de anpassar priset efter hur den lokala valutan står mot dollarn låter som en möjlig förklaring. Iofs är USA en stor marknad så det är nog ingen liten grej att höja dollaruttaget bara sådär.

 

Känner du till någon site där man kan se prisutvecklingen på komponenter i USA?

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-11 02:54:22 av downtime]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte vara negativ, men tror det är för enkelt att resonera så. eftersom det kommer nya produkter med bättre prestanda går det inte att säga att "priserna inte sjunkit så mycket som de borde". du kan inte jämföra vad en bil kostade 1990 med vad den kostade 2004 eftersom det är en betydligt bättre motor, komfort, utrustning idag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde några ovetenskapliga (men slumpmässiga) stickprov och jämförde de lägsta priserna från The buyer's guide med Newegg.com

 

Procenttalen kommer för enkelhetens skull från Forex växelkurs på 6,81kr/dollar

 

 

Intel Pentium 4/ 2.8 A GHz 533MHz FSB, 1MB L2 Cache - Retail

Buggy: 1643kr / 143%

Newegg: $169 / 100%

 

Athlon XP 2700+

Buggy: 889kr / 127%

Newegg: $103 / 100%

 

 

Gainward GeForce 6800 128MB U/2100 TV-DVI AGP (lager)

Buggy: 2789kr / 139%

Newegg: $295 / 100%

 

 

ASUS FX6800GT 128MB TV-OUT DVI-I (V9999 GT/TD/128M)

Buggy: 3155kr / 137%

Newegg: $339 / 100%

 

 

Hightech Excalibur ATI Radeon X800Pro ICE QII 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP

Buggy: 4395kr / 152%

Newegg: $423,79 / 100%

 

 

 

Skillnaden är ... mycket stor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Procenttalen kommer för enkelhetens skull från Forex växelkurs på 6,81kr/dollar

Det är kanske att göra det lite väl enkelt för sig, så billigt kan du knappast köpa dollar idag. Forex säljer sina sedlar för 7,0244 idag.

 

Edit: En annan sak man ska vara medveten om är att priser i USA nästan till 100% är exklusive sales tax och eventuell state tax (för att inte prata om tull), de är således inte direkt jämförbara.

 

För att göra ett exempel på mer jämförbart pris:

Intel Pentium 4/ 2.8 A GHz 533MHz FSB, 1MB L2 Cache - Retail

Buggy: 1643kr / 143%

Newegg: $169 / 100%

Blir utan moms och med riktig dollarkurs:

Intel Pentium 4/ 2.8 A GHz 533MHz FSB, 1MB L2 Cache - Retail

Buggy: 1314kr

Newegg: $169 => 1187kr

Förvisso en skillnad, men den äts nog upp av högre frakt.

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 16:16:24 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i morse jag kollade forexkursen, men hela grejen är som sagt förenklad.

 

Sales tax ligger på 6,6%. Drar man av svensk moms är det fortfarande en stor skillnad.

 

Och prylarna skickas väl inte från Malaysia och Kina till USA först och sen Europa (i prisjämförelsekontexten)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i morse jag kollade forexkursen

Då kollade du nog fel kurs. Det är inte bara en rätt stor skillnad på köp och sälj, om du ska ha riktiga pengar (och inte bara handla med pengar på spot-marknaden) så gäller den sk sedelkursen och den är alltid en bra bit högre.

Det var i morse jag kollade forexkursen

Jo, i exemplet jag tog skiljer det ju faktskt hela 10%. Personligen tycker jag det är en rätt liten skillnad med tanke på att Sverige är en väldigt liten marknad där det ligger rätt mycket risk i att hålla lager (alt. köpa in små volymer).

 

Och prylarna skickas väl inte från Malaysia och Kina till USA först och sen Europa (i prisjämförelsekontexten)?

Om du köper från en amerikansk leverantör (och det gör du väl om du tittar på amerikanska priser) så är det klart att det går den vägen.

Fast det har rätt lite med saken att göra, det är dollar hela vägen. Hade den europeiska handlaren köpt från USA hade det blivit enormt mycket dyrare, nu kan han hålla i stort sett samma priser (10% är inte större skillnad än att det kan handla om att man har valt att ha lite högre marginaler eller har lite högre personalkostnader).

[inlägget ändrat 2004-11-16 16:47:23 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade rätt kurs. Dollarn har stigit under dagen.

Med den nya kursen och 6,6% duty tax ... men utan andra skatter (såg ingen info).

 

Intel Pentium 4/ 2.8 A GHz 533MHz FSB, 1MB L2 Cache - Retail

Buggy: 1643kr / 130%

Newegg: $169 / 100%

 

(Fortfarande ovetenskapligt / ovederhäftigt)

 

 

Med HemPC-reformen blev Sverige en såpass stor marknad att priserna sjönk väsentligt visavi resten av Europa.

 

 

Nej jag tänker mig inte att man beställer sakerna från utlandet, utan undrar om inte hårdvarupriserna borde vara lägre och om vi mjölkas på pengar... just för att ingen håller så stora lager att dollarn var hög vid inköpstillfället.

 

Jag kan inte hitta någon info om huruvida priset i dollar ut från Taiwan et.al. har förändrats när dollarn har rasat, så jag tittade på dagens priser i USA. Om det är en stora skillnader mellan våra och deras priser kan man misstänka att våra priser hålls uppe artificiellt. Inte för att de här exemplen bevisar något, men det kanske vore värt att göra en grundligare undersökning.

[inlägget ändrat 2004-11-16 16:56:41 av downtime]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade rätt kurs. Dollarn har stigit under dagen.

Min gissning är att du skrev in 1 i Forex valutaomvandlare och omvandllade från USD till SEK, då får du inte rätt kurs för en sådan jämförelse.

sälj-sedelkursen för USD har absolut inte varit nere på de nivåerna..

 

(Fortfarande ovetenskapligt / ovederhäftigt)

... och felaktigt eftersom du till stor del jämför skatter.

Ska du göra jämförelsen för att se hur priserna skiljer måste du göra den efter att ha plockat bort momsen (precis som jag gjorde).

Det blir verkligen bara 10% skillnad, 1187 vs 1314.

 

Med HemPC-reformen blev Sverige en såpass stor marknad

Det hjälps inte, vi är fortfarande bara 9 miljoner invånare och ett ganska glest befolkat land. De flesta större städer i världen har fler invånare. Man kan ha hur mycket HemPC-reform som helst, den kan inte väga upp att marknaden bara är ett par procent av t.ex en amerikansk marknad.

Hade vi velat hade vi kunnat vara en del av den europiska marknaden men nu har vi valt att stå utanför och gynnas inte riktigt lika mycket som t.ex tyskar och fransmän.

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 17:01:07 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja såklart. D'oh.

 

10-11% är en hel del det med, men inte konstigt. Skillnaden mellan bästa svenska och europeiska pris i pricerunners databas är under 9%

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yuanen är stabilare än dollarn. (Den har tom. stigit i pris)..

Inte så konstigt egentligen, eftersom "allt" är Made in China nuförtiden, vilket innebär att China/Kina måste ha ett enormt exportöverskott.. När det gäller dollarn (US) så har denna sjunkit rejält, som alla vet (?).

 

USA myntar fortfarande så kallade "Trade Dollars" i äkta silver, dessa "Trade Dollars" är större och tyngre än vanliga silver dollars. Det var kineserna som krävde "trade dollars" under 1800-talet, eftersom kineserna inte litade på pappersdollarns värde..

 

Summa summarum: Kineserna är nog inte så dumma ändå..

;)

 

http://www.coinresource.com/guide/photograde/pg_Trade.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Liten lustifikation på hur kineser/japaner uttalar "äll")

 

Svenska förhållanden:

1) prisnivån på datorkomponenter HÖJS givetvis när dollarkursen höjs. Eftersom säljarna ("affärerna") ser en möjlighet/ursäkt att höj priset.

 

2) Att priset INTE sänks sedan (i samma nivå) när dollarkursen faller, är lika självklart. Finns massor av ursäkter för att inte sänka lika mycket som höjningen. Exempelvis "våra övriga kostnader har stigit"..

 

3) Valutakurser är diminutiva när det gäller elektronik. Största prispressen är när en "ny" teknik blir "allmän". Massproduktion gör att grejorna blir billigare och billigare för tillverkaren, och tillsist även för kunden.

 

Exempel:

Ponera att ett modernt moderkort kostar 150 kronor att köpa i Kina.

I butik i Sverige kostar kortet 1000 kronor.

 

Låt oss säga att Kinas valutakurs går upp med 10% (oerhört mycket, men ändå). Alltså kostar moderkortet 165 kronor att köpa i Kina, och i Sverige kostar kortet 1020 kr i butik efter höjningen..

 

Valutakurser är alltså "inget att bry sig om" egentligen..

(De betyder så fruktansvärt lite för slutpriset)

 

En HELT annan femma vore om kronan störtdök...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
3) Valutakurser är diminutiva när det gäller elektronik. Största prispressen är när en "ny" teknik blir "allmän". Massproduktion gör att grejorna blir billigare och billigare för tillverkaren, och tillsist även för kunden.

 

Jag håller inte med dig här, jag är övertygad om att man valutasäkrar om det rör sig om större summor.

 

Valutor kan ändras väldigt snabbt och det är en faktor man måste ta i beräkningen när man importerar.

 

Exempel:

Ponera att ett modernt moderkort kostar 150 kronor att köpa i Kina.

I butik i Sverige kostar kortet 1000 kronor.

 

Jag tror snarare att det kostar 750 i kina och 1000 här.

Skulle det kosta 150 i Kina skulle någon sälja det för 250 kr, det ser konkurrensen genom "gråimport" till.

 

Vad man ska vara medveten om är att det tillverkas oerhört mycket skräp i låglöneländer, det finns säkert moderkort för 150 kr men det är förmodligen ingen som vill importera dem.

 

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Dvs. kineserna som tillverkar grafikkorten sitter antagligen i Kina, och får betalt i yuan. De får inte betalt i dollars.

 

Betalt av vem ?

 

Nu har jag inte sysslat med hårdvaruimport på några år men jag har aldrig sett en prislista från en asiatisk komponenttillverkare som INTE varit skriven i dollar, har du ?

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. kineserna som tillverkar grafikkorten sitter antagligen i Kina, och får betalt i yuan. De får inte betalt i dollars.

Inte speciellt mycket görs i Kina men asiaterna som gör själva tillverkningen är ointressanta. Företagen där asiaterna jobbar får betalt i dollar. En av anledningarna till att dollarn är så volatil är just att asiatiska ekonomier mer eller mindre är dollarekonomier nuförtiden.

 

De "enda" grejorna som blir billigare när dollarn sjunker är givetvis grejor som tillverkas i USA.

Så är det inte alls. Min arbetsgivare (som är helsvensk) har t.ex tagit riktigt ordentliga smällar av att dollarn är billig, helt enkelt därför att en majoritet har försäljningen sker i en valuta som är värd 30% mindre nu än för ett par år sedan. Våra produkter är alltså 30% billigare just nu vilket nästan inte gäller något annat i verksamheten.

Det gäller inte bara oss utan en betydande del av svensk exportindustri, oavsett om den gör mobiltelefoner, bilar, airbags, skog eller möbler.

 

Exakt samma sak hände med SEK under 1970-1990-talen

Det är inte ens i närheten av det som händer med US Dollarn. 1970-1990 devalverades kronan några gånger. Det som händer i USA är att man dels arbetat upp en helt fantastiskt stor utlandsskuld på egen hand och lyckats åstadkomma en dubbel effekt genom att en ansenlig del av alla dollars som trycks hamnar och lever i andra ekonomier (vilket skapar ett beroende inte bara till hur den egna finanspolitiken sköts utan även hur ryssar, koreaner och div sydamerikaner sköter sin politik).

 

Valutakurser är alltså "inget att bry sig om" egentligen..

(De betyder så fruktansvärt lite för slutpriset)

Ursäkta förresten, men det där var nog bland det mest oinsatta jag sett någon skriva. Jag har sparat ungeefär 3000 spänn den senaste månaden på att dollarn är låg, det kanske är lite pengar för dig men för mig är det helt klart roliga pengar att ha i fickan.

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 22:09:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...