Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JÄVLA KX


Lostdoc

Rekommendera Poster

nu har min dator pajat och jag har installerat kx för att kunna använda ASIO med mitt sb LIVE! kort. jag vill spela in via Line In i Cubase SX. Jag har kopplat DSP´n så att jag får ljud men det kommer ingen signal i cubase... jag får ingen inspelning alltså.. vad är felet?

/Lostdoc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat i DSP? (en skärmdump vore fint) Har du valt AC97 inspelningskälla (Line In) på AC97-sidan? Vilken version av kX använder du?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, har du aktiverat rätt ingångar i Cubase då? Du ska inte aktivera ALLA på en gång, och ibland så överänsstämmer inte kX ASIOs ingångar med Cubase ingågar, så du får testa lite där...

 

Om du kopplar en PEAK-plug från AC97 ingången (Line In) i DSPn, visas det nån signal där när du "spelar på instrumentet" eller vad nu är du har kopplat...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör en mick... jag får signal i peaken. jag får ju ljud i datans ljudsystem. men ingenn inspelningssignal i cubase

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt kX ASIO som drivrutin i Cubase? Du måste oxå välja 48000 hz i kX ASIO inställningarna.

 

Kör du micken direkt in i Line In på ljudkortet, eller har du nån mixer emellan? En mick-signal måste förstärkas innan den går in nånstans, det gör antingen genom att köra genom en mixer och sedan in i Line In på ljudkortet, eller genom att köra mikrofonen direkt in i Mic In på ljudkort. Det går INTE om du kör mikrofonen direkt in i Line In (för den ingången är inte förstärkt)...

Men du säger ju att du FÅR ljud, så detta borde inte vara problemet...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får ljud och jag kan ju meddela direkt att jag kör micken direkt in i Line IN och det funkar jätte bra.. jag hör och så men jag vill ju spela in ljudet i cubase, det är det som inte vill sig riktigt.

 

jag har valt kx som asio drivisar. har även på 48000hz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu har en så bra programmvara son Cubase SX i datorn, varför inte satsa på ett riktigt ljudkort också. Att köra SB Live ihop med Cubase är som att sätta in en mopedmotor i en Mercedes.

 

Skaffa ett Audiophile 2496 kort, kostar från 1600:- så har du inga problem längre.

 

Mvh Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter skumt det där att du får ljud även i Line In...testa Mic In, bara för att testa...annars vet jag inte längre vad det kan vara...det finns ju massor med inställningar i Cubase, testa o pilla på dessa...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har man alltid valet o köpa ett bättre ljudkort.

Ett SB Live tillsammans med kX drivrutiner SKA fungera med Cubase, precis som ett Audiophile ska fungera. Och precis som i detta fallet kan ett annat ljudkort strula, beror till 99% på nån inställning, hittar man den, så är allt frid och fröjd :)

 

Dessutom var det inte ett nytt ljudkort han efterfrågade, utan att få ljud i sin nuvarande, redan befintliga, billiga lösning...

 

Men visst visst, jag ska inte kritisera nåt svar ;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var kanske mitt personliga hat mot SB Live kort som färgade mitt inlägg. Men de erfarenheter som jag har av musikproduktion (två år av samarbete med flera etablerade musiker) och SB live är bedrövliga. Jag försökte verkligen att få till en vettig ljudbild med SB. Men insåg ganska snabbt att trots KX drivrutiner som iofs. kan dra ner latencyn till nästan acceptabel nivå så blir det färdiga ljudet bedrövligt dåligt. Det låter som en Mp3 i 128 kvalité. Lägger man då på lite effekter och försöker mixa ner till 2 kanaler stereo, så låter det som en kassettradio frå 70-talet när man lyssnar på den brända CD:n i stereon. Med ett så pass billigt "riktigt" ljudkort så blir det bra. Jag menar om man lagt ner 7000:- på Cubase SX så är väl inte 1600:- så mycket att snåla med. (fast det är kanske så att det är tankat från Kazaa eller DC)?

 

Som en sammanfattning vill jag bara poängtera att en billig lösning på problemet egentligen inte finns. För om man får ordning på latency m.m. så blir det ända ett dåligt resultat med SB Live kort.

 

Mvh Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter är också att ljudet blir märkbart bättre med ett hyfsat ljudkort, och då är jag inte speciellt kräsen eller särskilt känslig för ljudkvalitet i allmänhet. För övrigt tycker jag att en tusenlapp för ett Audiophile (nyligen prissänkt) trots allt är en billig lösning på problemet. Särskilt som Cubase/Sonar etc funkar så mycket smidigare.

 

Jag använder själv Delta 1010LT som ju kör på samma drivrutiner som Audiophile och om man är orolig för att övriga program inte funkar så kan jag meddela att jag inte har haft några problem med spel etc när jag har testat det.

 

Visst kan man få det att funka fint med SB och kX, men skillnaden med ett bättre ljudkort som har egna ASIO-drivrutiner är värd pengarna IMHO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en sammanfattning vill jag bara poängtera att en billig lösning på problemet egentligen inte finns. För om man får ordning på latency m.m. så blir det ända ett dåligt resultat med SB Live kort.

Men vad var problemet då? Frågan var inte hur man får bra ljud när man spelar in så det låter bra på en CD-skiva sen...Problemet var att han inte fick ljud i sitt "rigg" med SB Live och kX.

 

Vi har Audiophile 2496 på 8 datorer i skolan, och det är helt ok kort, har inget emot dessa. Men jag vet att dom kan krångla lika mycket som mitt SB Live hemma (om inte mer)...

 

Men insåg ganska snabbt att trots KX drivrutiner som iofs. kan dra ner latencyn till nästan acceptabel nivå så blir det färdiga ljudet bedrövligt dåligt.

Jo, har man ett "vanligt" SB Live utan "Platinum 5.25" enheten, aka LiveDrive IR", så går IN-ljudet genom en sämre codec (AC97) på kortet. Då blir väll ljudet inte det allra bästa. Har man däremot LiveDrive med Aux 2 och Mic2 ingångar, så blir det helt ok ljud.

Att kalla det "mp3 i 128kbps" och "kassettradio från 70-talet" är i vilket fall som hälst att ta i...

 

Ta o lyssna lite här, en hel del grejer är riktigt sjysta faktist (skapat med SB Live/Audigy och kX):

http://www.driverheaven.net/forumdisplay.php?s=b157b90c995ddfea03a8c88c2fec7c95&f=83

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Eminos. Det var väl som jag trodde. Det som är inspelat via Midi låter helt klart ok. Men akustiska signaler blir inte bra. Det är en otrolig skillnad på dynamik i ett uppmickat instrument mot att alstra en syntetisk signal via Midi. De flesta idag jobbar ju bara med Midi pga att det är den typen av musik som yngre lyssnar på. Om jag spelar in med uppmickade instrument eller via en förförstärkare och ett mixerbord så förvrängs ljudet märkbart när jag använder SB Live. Att det dessutom förlorar i dynamik är ju inget direkt plus, eller?

 

Angående upprinnelsen till diskusionen. Problemet att få ljudet inspelat.

Jag sitter tyvärr inte i studion (har även vanligt arbete) men om jag får tid så vet jag hur det ska ställas in för att få ljud. Det är någon form av adressering till rätt input källa som är fel. Ljudet som hörs via datorn går förbi cubase och signalen som syns i cubase fastnar i programmet.

Det är ingen signal "strait trough". Jag kommer att lägga in de riktiga inställningarna här fast under ett annat alias. Jag har en inloggning på jobbet och en hemma.

 

Mvh Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...