Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Messed up Hårddisk


JenB

Rekommendera Poster

Hej,

Min bror har en extern hårddisk (Maxtor) och den har krånglat lite, först fick vi upp ett meddelande som säjer felaktig parameter och då fick vi inte tillgång till E driven. Men efter att vi startat om datorn ett par gånger så funkade den igen, men sen helt plötsligt var allt borta och när vi klickar på E driven så kommer det upp E är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

Jag undrar nu om det finns något recovery program som man kan köra?? Och är det någon som vet vad det är som händer???

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrworm:

 

Det var inte snällt av dig att bara klippa av förhoppningarna sådär!?

 

JenB:

 

Det finns många alternativ, hur många som helst faktiskt.

 

Ontrack har en produkt, Easy Recovery

FinalData heter en annan produkt som återläser kraschade diskar/partioner

Dessutom har grc.com en produkt, SpinRite

 

Har dessvärre inte själv testat någon av dessa produkter, så är det någon som har erfarenhet av just räddningsförsök och återläsning av kraschade hårddiskar vore det jätteintressant om ni talade om vad ni gjorde och med vad och hur det gick.

 

Det man brukar behöva göra är att koppla in den kraschade hårddisken i en annan dator som slav, därefter drar man igång sitt inhandlade program och testar att läsa av disken (den kraschde, inte den fungerande ;o). Då ska genom att vis magi utförs filerna visas igen... lyft över dem till en fungerande disk och voila, dagen är räddad...

 

Så går det i den bästa av världar, kanske ska tilläggas. Dessvärre lever inte just jag i den världen, suck! Jag hatar IBM DISKAR!!! Två st har kraschat för mig, båda var 30GB, GXP tror jag modellen hette, den sög jävligt fett, aldrig mer IBM/Hitachi för moi!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apråpå IBM Deskstar problem, kolla hur många som liksom jag har drabbats och valt att tala ut om det hos Dr. Evil.

 

http://www.tech-report.com/news_reply.x/2799/0/

 

Aldrig någonsin köpa IBM Deskstar, inte ens om ni får betalt för att använda skiten... det enda de duger som är kastobjekt för frihetskämpande palestinier och dörrstoppare.

 

IBM borde tagit sitt ansvar och återkallat dem för länge sedan. Det värsta av allt är att när man läser resencioner om den här serien framstår de som rena rama klippet, as snabba och billiga som satan, men det var givetvis för otroligt för att vara sant skulle det visa sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig någonsin köpa IBM Deskstar

Inget problem då IBM inte tillverkar hårddiskar numera...

 

 

 

 

...den verksamheten har Hitachi köpt upp.

 

Det är väl förövrigt historia nu problmemen det var med Deskstar. Ett märke av den digniteten borde ha löst och förbättrat kvalitén omgående och idag nästan ligga på en högre nivå än övriga just för att förbättra sitt rykte.

 

Jag har ivartfall inte läst/hört något om speciella nya problem med Deskstar. Fast jag följer ju inte den marknaden så väk.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...