Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra e-postleverantör?


IDGer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker en e-postadress som jag ska använda i "professionella" sammanhang, tex i mitt CV då jag söker jobb. Ser inte så bra ut med en Hotmail eller dylikt, så jag är beeredd att betala några kr i månaden för att få en icke-reklamfinansierad e-postadress som är att lita på (dvs inte drivs av något mini-företag och läggs ner om några år).

 

Några tips?

 

MVH Ola L

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prata med din internetleverantör om dom erbjuder emailadresser, det brukar dom göra. Annars kan du ju köpa ett domännamn, det finns några ganska billiga ställen, du kan ju leta igenom IDG's lista på http://guider.idg.se/guide/hotel/list.jsp efter en lämplig billig. Då kan du ju få en emailadress som ser ut precis som du vill. [edit] Då får du ju också en emailadress som du kan behålla hur länge du vill.

- Richard

 

[inlägget ändrat 2004-09-17 23:15:32 av Ledigt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte hotmail, gmail, home eller liknande?

Ganska många som söker jobb har redan ett jobb och att skicka jobbansökningar från jobbadressen är väl inte riktigt OK.

 

- Man vill förmodligen inte att den nuvarande arbetsgivaren ska kunna se att man söker annat jobb.

 

- Den nuvarande arbetsgivaren kanske inte tycker att det är OK att man utnyttjar företagets resurser i form av arbetstid och epostsystem för att söka jobb.

 

Jag ser i alla fall inte det som något nedsättande att det kommer en jobbansökan från en hotmailadress. Snarare tvärtom.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Den nuvarande arbetsgivaren kanske inte tycker att det är OK att man utnyttjar företagets resurser i form av arbetstid och epostsystem för att söka jobb.

 

Där spelar det faktiskt ingen roll vad arbetsgivaren tycker. Du har laglig rätt att söka nytt arbete under arbetstid. Du har till och med rätt att använda arbetsgivarens tekniska resurser (telefon, dator) för att söka nytt arbete. Konstigt, men så är det.

 

När det gäller mailadresser så ger ju hotmail, spray, yahoo osv. rätt oseriöst intryck. Däremot tycker jag att @home är rätt ok själv. Bara man inte kallar sig typ cloudberry@home.se =) Det viktigaste är nog att förledet är seriöst, så spelar inte domänen så stor roll.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där spelar det faktiskt ingen roll vad arbetsgivaren tycker. Du har laglig rätt att söka nytt arbete under arbetstid.

 

 

Men gäller inte detta under förrutsättning att man blivit uppsagd (där vet jag att det är så), eller menar du att ex hela itavdelningen där jag jobbar skulle kunna sitta och leta jobb under arbetstid.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gäller i allmänhet som jag fått det förklarat för mig. Det kom upp när det gällde privata samtal på jobbet, vi får inte ringa privata samtal från jobbet om det inte gäller att söka nytt jobb. Då kan inte min arbetsgivare neka mig. Konstigt, eller hur?

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att Hotmail ger ett oseriöst intryck och tror det kan variera från person till person. Jag tänker helt enkelt inte ta risken, när det finns alternativ som kostar och därmed gör ett bättre intryck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det finns så många anledningar att man kan bli "bortsorterad" ändå.

 

En gång såg jag en annons där arbetsgivaren hade en hotmail-adress man skulle skicka in ansökan till... Hur seriöst ser det ut? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att Hotmail ger ett oseriöst intryck och tror det kan variera från person till person. Jag tänker helt enkelt inte ta risken, när det finns alternativ som kostar och därmed gör ett bättre intryck.

 

Oseriöst? Det är snarare det som står innan "@hotmail.com" eller "@msn.com" som ger ett oseriöst intryck. snubben@hotmail.com som svarsadress på en jobbansökan ser ju inte så bra ut. Jag hade ju aldrig använt min bussforare@msn.com i en jobbansökan.

 

Men t. ex. anders_andersson@msn.com eller per_svensson@msn.com är väl helt ok? Jag betalar 249: -/ mån för mitt Msn-konto och har 2 Gb utrymme och ingen reklam överhuvudtaget, hur oseriöst är det på en skala?

 

 

 

Bosse, nu ännu snyggare med ADSL! :)

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men t. ex. anders_anderssonatmsn.com eller per_svenssonatmsn.com är väl helt ok? Jag betalar 249: -/ mån för mitt Msn-konto och har 2 Gb utrymme och ingen reklam överhuvudtaget, hur oseriöst är det på en skala?

Låter ju inte så oseriöst. Men hur ska någion som du ger adressen till veta det? Du kan ju lika gärna ha den gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte så oseriöst. Men hur ska någion som du ger adressen till veta det? Du kan ju lika gärna ha den gratis.

 

Och då är vi där igen ja... att hotmail, msn och andra webbaserade e-postadresser är oseriösa bara för att det finns en gratisvariant vilket jag inte förstår. Ett e-postkonto får man ju gratis på köpet med ett Internetabonnemang så är det bara för att det är webbaserat som det är oseriöst kanske? Jag vet inte...

 

Jag tänker ju att jag kan kolla e-posten från vilken dator som helst och jag håller allt på servern inkl. virus som mot förmodan skulle slippa igenom msn:s viruskontroll. Nu med ADSL så går det lika fort att bläddra mellan mapparna på servern jämfört med inne i t. ex. Outlook Express.

 

Seriöse-Bosse :)

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det beror på priset eller det faktum att det är webbaserat som avgör om det "känns" seriöst eller inte. Hotmail har ju ändå blivit rätt poppis att missbruka och det förlorar alla seriösa användare på.

 

Sen är det väl rätt personligt vad man tycker. T ex tycker jag själv att hotmail och msn sorterar i bottenskiktet. Yahoo är lite bättre. Gmail känns som en enda stor soptunna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

249 per månad? Kostar inte PLUS-tjänsten 159 SEK per år?

 

När jag köpte tjänsten så fanns det tre nivåer att välja mellan. Jag valde mellanvarianten. Nu finns det tydligen bara gratis och Plus för 159: -.

 

Synd om mig då.... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt AtHome i 3-4 år. På senare tid har de dock gått ner sig ORDENTLIGT.. med e-post som inte kommer fram förrän 2 veckor senare och en Skicka-funktion som inte fungerar. Så AtHome är uteslutet för mig.

 

Det måste väl finnas något företag som erbjuder en bra betaltjänst även när det gäller e-post?

 

Posten borde starta e-postkonton @ posten.se som bara gick att registrera på en fysisk adress och ett riktigt namn. Det hade varit perfekt.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du har rätt att man får lov att söka jobb på arbetstid enligt lag, så spelar det visst roll vad en potentiell arbetsgivare (dvs den du söker till) tycker. Självklart är alla människor inte rationella och tänker "jomenvisst, han har ju laglig rätt till det, då är han en toppenkille". Snarare finns det de som tänker "vafan nån kille som söker nya jobb under arbetstid är inte stabil".

 

Lätt att undvika. Skaffa ett bra e-postkonto. Svårare än så är det inte, men dessvärre verkar det finnas brist på sådana.

 

Ola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetleverantör är inget bra alternativ långsiktigt. Man byter ju uppkoppling så småningom.

 

Domän är dock bra. Jag kan dock inte komma på ett bra domännamn.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex tycker jag själv att hotmail och msn sorterar i bottenskiktet.

 

Jaha, varför det då, rent personligen menar jag. Jag har aldrig några problem med MSN.

 

 

Bosse som tycker att detta med bredband bara är sååå coolt!!!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det kommer så mycket skräp därifrån.

 

Till mig alltså.

 

Jag kan ju inte prata för någon annan.

[inlägget ändrat 2004-09-18 18:48:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen det är lite skillnad på att använda en extremt välkänd gratistjänst och en mindre känd betaltjänst. Det ser bättre ut, helt enkelt. Arbetsgivaren kollar 7 sekunder på ditt CV och ögonen fastnar på @hotmail.com, @aol.com, @yahoo.com, @tjohoo.se.. lyckat? Det sticker ut. Han kommer inte fundera på en mindre känd e-postdomän, och absolut inte börja spekulera i om den är gratis eller inte. Det är liksom inte det allt det här handlar om.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex tycker jag själv att hotmail och msn sorterar i bottenskiktet.

 

 

Jaha, varför det då, rent personligen menar jag. Jag har aldrig några problem med MSN.

 

Kanske för att Hotmail bara har 2 MB trots att de lovade 250 för några månader sedan. MSN search har massa reklam och fungerar inte alls lika bra som t.ex. GOOGLE!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det kommer så mycket skräp därifrån.

 

Du menar skräppost? Den hamnar i skräppostmappen som du kan ställa in nivån på och den senaste veckan så har jag väl fått 2-3 skräpmejl i den mappen. För någon månad sedan var där drösvis med nya skräpmejl varenda dag men inte nu längre.

 

Detta visar tydligt att MSN tar skräppostproblematiken på allvar och sorterar bort så mycket det bara går när den inte ens når fram till skräpmappen...

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så..

 

Om vi börjar i den här änden istället - vilka betal-eposttjänster finns det i Sverige?

 

Vad gäller gratisalternativen så tycker jag att passagen.se ser betydligt bättre ut (dvs inte sticker ut på CV:t) än tex hotmail.com eller tjohoo.se.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder varken hotmail eller msn själv.

 

Jag för ett "2-frontskrig" mot SPAM genom filter både på server och lokalt. Men man bör ju kolla igenom "skräpet" för att se att filtren funkar. Vissa domäner är överrepresenterade i skräpkorgarna hos mig i alla fall. Och det är inte nån av mina egna :)

 

Alltså, det är inte MITT fel att t ex hotmail missbrukas som det gör!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...