Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn Låser sig


VFR750

Rekommendera Poster

Har fått problem med att datorn låser sig.

När man slår på fungerar det normalt men ju längre den är på desto oftare "fryser den".

På en kväll har klockan (ja allt fryser till) dragit sig ca en timme och musen är hemsk att förflytta.

Fick tips om att kolla i "task managern" (som finns i XP & NT) efter vilka program som använder mycket minne. Det kan tydligen vara något som "äter" minne och i och med det slöar ner datorn.

Datorn blir bra igen om man startar om den men processen med låsning startar också om.

Nu hittar jag ingen taskmanager i ME så vad gör jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taskmanager finns i WinME, slå Ctrl+Alt+Del (samtidigt) en gång så skall Taskmanagen komma upp två gånger och datorn skall starta om.

 

Problemet låter onekligen som minnesproblem så en sökning där borde ge en indikation på vad som ligger och jobbar i bakgrunden.

 

Har du ganska fullt på hårddisken?

Om systemdisken blir för full så kan det slöa ner datorn ordentligt.

Kolla också med Spybot S&D om du har något skräp installerat som käkar resurser.

 

http://www.spybot.info/en/index.html

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slår Ctrl+Alt+Del så har jag bara tre val, Avsluta Aktivitet/Avsluta Windows/Avbryt.

 

Hårddisken är delad i system och lokal disk.

Systemdisken (D) på 2,78GB använder 1,05 GB och lokadisken © är på 16,2 GB och använder 9,4 GB så det är nog inte fullt än.

 

Har kollat med adaware men felet kvarstår. ska också prova spybot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna, är du säker på att taskmgr finns i ME? Jag kan heller inte hitta det. Och i ME ligger inte systemfilerna i system32-katalogen, utan i sysyem-katalogen.

Ctrl+Alt+Del ger bifogad bild.

 

[bild bifogad 2004-09-14 19:13:21 av Maratonmannen]

621362_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej helt hundra är jag inte att den finns i ME men den finns i Win98, Win2000 och XP så jag skulle bli förvånad om den inte finns i ME också.

Men nu har jag inte någon ME installation och jag har bara kört ME vid enstaka tillfällen så säker är jag inte...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lika bild som maratonmannen och hittar ingen taskmgr när jag söker.

Lika på en win98 pc som jag kollat på.

 

Problemet kvarstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Himla otur, taskmanagen hade varit bra i detta läge...

 

Hur gick det med Spybot S&D, har du hunnit tanka hem den och kolla igenom om du har något skräp som tar upp systemresurser?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tankat hem och kört det.

Hittade lite smått och gott som jag tog bort.

Den hittar något som heter DSO Exploit, sen fortsätter det tills den kommer fram till Xabot. Då blir det fel. Kolla bild (om den kom med).

 

[bild bifogad 2004-09-14 23:10:50 av VFR750]

621443_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Det finns ingen funktion i ME som visar vilka program som använder mest resurser.

Däremot så kan du ladda hem programmet Process Explorer från Sysinternals.

Där kan du i realtid se exakt vilka processer som använder mest resurser (cpu-användning) plus lite annat också.

Programmet finns för Win 98/ME också, och det är vad jag förstår helt gratis.

 

Här är en direktlänk. Nerladdningslänk längst ner på sidan. Se till så du tar den versionen som är till Win ME.

 

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

 

ha de

Amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...