Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda mina mappar!


Bood

Rekommendera Poster

Hej. Jag har sedan 2-3 månader en extern hårddisk på 200GB. För en vecka sedan började den krångla. Det gick inte att radera filer från den. Jag fick ett felmeddelande som innehöll något med "...CRC...". Sedan gick det inte att se innehållet i vissa mappar. Windows sa att disken inte är formaterad. Efterhand har det blivit allt fler mappar som inte går att läsa (Windows vill formatera istället). Nu har jag bränt ca 50 GB av de 120-130 GB jag hade på disken. Om det är möjligt, hur ska jag göra för att rädda resten? Det är inget livsviktigt innehåll men det vore bra om det går att rädda. Operativsystem Win XP-pro. Tack på förhand.

 

[inlägget ändrat 2004-08-16 13:03:36 av Bood]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan SP1. Nu har jag satt in disken i datorn istället men den är fortfarande skum. Det är en Maxtor som har suttit i ett "Mobile Disk" skal. Nu ikväll har jag upptäckt att i en mapp finns en fil som är 16 492 674 420 198 kb stor (15,0 PB). Inte illa på en 200 GB disk. Den går inte att radera. Jag misstänker att det är den som spökar. Har någon ett förslag på hur jag ska bli av med den. Vore tacksam.

 

[inlägget ändrat 2004-08-16 23:16:24 av Bood]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm tror inte att jag läste ordentligt första gången, om du kan se filer på disken så har det inte med varken bios eller xp's stöd för stora diskar att göra utan då kanske den är trasig. Du skulle kunna prova med nåt recoveryprogram som jag givetvis inte kan komma på namnet på något bra för tillfället, du kan ju prova att fråga i programforumet. Återkommer om jag kommer på vad det heter som jag tänker på. Du skulle även kunna höra med maxtor om dom lägger över datat på en ny hårddisk åt dig om det är ett garantifel, har för mig att dom gjorde det åt en polare utan att han bad om det men det kan jag givetvis inte garantera att dom alltid gör.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows körde på eget bevåg "checkdisc" ikväll. Efter det var de flesta mapparna tillbaka igen. Den stora filen försvann men en annan, 10 gånger större(!) dök upp i en annan mapp i stället. Strange. Bränner nu för glatta livet och ska sedan testa ett recover-program för att försöka hitta resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...