Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa sättet att strukturera upp


erka

Rekommendera Poster

Hej ! JAg har tänkt att göra en filmdatabas med mina filmer. Man ska klicka på en film och då få upp info, rescension, skådisar osv. Man ska då kunna trycka på skådisarna för att få upp mer info om dem.. på actor.asp?id=bradpitt osv

 

Jag har tre tabeller i min databas, regisör, skådisar, filmer. Hur ska jag korslinka dem så jag kan använda ID på skådisarna till att linka till faktan om dem..Alltså, hur och vad för räknare ska jag slänga dit i de olika tabellerna. Jag vet hur jag KAN göra men det verkar FÖR krångligt, måste finnas ett enkelt sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrick Lindahl

Jag föreslår att du har en tabell för filmerna och en tabell för personer, oavsett om de är regissörer eller skådisar. Sedan får du ha en mellantabell där du länkar ihop många-till-många. Sedan har du en flagga i länktabellen som talar om personen är skådis eller regissör.

/Patrick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

En sak att ha i bakhuvet är att en person kan vara BÅDE skådis och regissör. Designa tabellerna efter detta så sliper du strul senare.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FILM ARTIST FILM_ARTIST

--------- ----------- ------------

FILM_ID * ARTIST_ID * FILM_ID *

FILMNAMN NAMN ARTIST_ID *

OSV OSV ROLL_ID *

OSV

 

 

Jag tycker att man skall ha ett id nr som nyckel istället för filmnamn då det kan finnas två filmer med samma namn det samma gäller för artist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det blev fult... det skall alltså föreställa tre tabeller. du får använda fantasin lite och lägga in mellanrummen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...