Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med termer


zeon2001

Rekommendera Poster

Hej

 

Kan någon förklara för mig dessa termer:

 

Varuförbrukning

 

Värdeminskning

 

Avskrivning

 

Planenlig Avskrivning

 

Vad är en Kalkyl?

 

Tack på förhand

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din läxa? Har du ingen bok?

 

Nåväl jag gör ett försök på några begrepp som jag kan någorlunda bra:

 

 

En företagarae köper en maskin för 100 000 SEK. Maskinen anses då vara en (ekonomisk) tillgång för företaget. En investering har gjorts.

 

Den förväntade livslängden för maskinen väntas vara 5 år. Maskinen är mest värd som ny, och värdet minskar successivt. Eftersom livslängden är 5 år så blir värdeminskningen 20 000 per år.

 

För att företagets tillgångar skall vara bokförda till rätt värde så gör man varje år (oftast) en avskrivning av värdet på ex ovanstående maskin. När företaget gör lika stora avskrivningar varje år så kallas det för proportionell eller linjär avskrivning. Det finns även degressiva avskrivningar (då avskrivningarna är störst första året, för att minska därefter) och motsatsen progressiv avskrivning. Man kan göra avskrivningar på många olika sätt, enligt huvudregeln får man dock göra avskrivningar med högst 30% av avskrivningsunderlaget.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En företagarae köper en maskin för 100 000 SEK. Maskinen anses då vara en (ekonomisk) tillgång för företaget. En investering har gjorts. "

 

Var det om Varuförbrukning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

omg...

 

Varuförbrukning. hm, vad kan det vara? Ett exempel taget ur luften: (Det kan vara så mycket mer också givetvis...)

Du har en vara X som du använder för att tillverka vara Y. Du tar 3 vara X för att tillverka vara Y. Du har nu förbrukat några vara X: Varuförbrukning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en Kalkyl?

en beräkningsmodell.

 

Planenlig Avskrivning

Skriver av enligt planenen då den anskaffades. (jfr överavskrivning)

 

Detta ser ut som gymnasiefrågor. Det brukar vara andra förklaringar(definitioner) där än på universitetsnivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...