Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Offertförslag projektarbete IT-konsult..


Heinz

Rekommendera Poster

Är nystartard IT-konsult och skissar på ett offertförslag gällande drift & support för en potentiell kund. Har ett par frågor...

 

1. Kund önskar få priser på vad jag debiterar i samband med projektarbeten, dels pris per dag men även per vecka! Min fråga är hur fungerar debitering i samband med projektarbeten? Debiterar jag för 8 timmar/40 timmar eller lämnar man i regel rabatt på ngt sätt?

 

2. Ifall man tecknar avtal för jourjobb, dvs utanför ordinarie arbetstid som står specat i avtalet. Hur mycket bör pålägget mot ordinarie timdebitering vara?

 

Tacksam för svar ...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du måste utvärdera din konkurrens och du måste utvärdera din egen kompetens innan du kan sätta ett rimligt pris på din verksamhet.

 

Det finns ingen schablon för konsultverksamhet. Du jobbar i en stenhård marknad där du ska erbjuda antingen billigare och bättre eller lika dyr och bättre leverans än andra.

 

Skriv mer om vad du funderar på att inrikta dig på så kan nog tråden utvecklas med allas erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gäller ett drift & supportavtal för ett antal servar+klienter...

 

Utvärdering osv är jag oxå införstådd med + att jag förstår jag att det inte finns ngn generell standard, är intresserad av andras erfarenheter för att jag ska kunna få en uppfattning hur det ser ut i det stora hela..

 

Så alla som har ngn typ av erfarenhet, skriv ett inlägg =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du göra det enkelt för dig så börjar du med vad du vill ha i lön per månad. Sen delar du upp det per vecka och sedan per dag. Eller så räknar du tvärtom och utgår ifrån per timme

 

Sedan räknar du hur mycket du förlorar i arbetstid i och med den restid du får åka mellan varje ställe och så drar du av hälften av den tiden på en dag eller en vecka.

 

Jag vet ingenting om konsultande men det känns som ett rättvist system. Då tjänar ni bägge på att du är kvar på samma ställe en hel vecka.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag konsultade tog jag 800/h (för programmering) + utlägg.

Om det var mindre uppdrag.(<200h)

 

Är det av lite större typen och du ska lägga allt krut på dom under en tid så brukar det inte fungera att köra på timmar(det är alltså det som kallas för att göra en SVT), då det kostar mycket för din uppdragsgivare.

 

Då får du vara lite dynamisk. Men inte för mycket... smal balansgång det där.

 

Mitt bästa tips är att föra en dialog med din uppdragsgivare. Visar det sig att dom bara har hälften av vad du ville ha så kan du alltid skriva om offerten till en bantad version.

 

Lycka till

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Vi har sänkt våra avgifter successivt de senaste åren då marknaden krävt det (eller snarare för att kunna konkurrera bättre) och nu ligger vi runt 750-950/timmen beroende på roll i projketet, där programmeringen ligger i lägre skalan och projektledning/styrning i den högre.

Dessutom så är tendensen att nästan alla våra kontrakt i dag måste innefatta ett fast totalpris. (Rullande kostnader är det få idag som ställer upp på)

 

De stora konsultföretagen ligger nog fortfarande kvar på mkt högre timpriser, men det är deras kunders huvudvärk. (Jag är av den åsikten att de inte nödvändigtvis får mer expertis av WM-data än av oss).

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag är av den åsikten att de inte nödvändigtvis får mer expertis av WM-data än av oss).

 

Snarare tvärtom, WM-data är ju inte känt för spetskompetens, utan möjligtvis dussinkonsulter.

 

Projektledning kravanalytiker, arkitekter och testledare är viktiga roller. "Kod-apor" kan man köpa varsomhelst, men se till att de är duktiga på att dokumentera.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med debitering utanför ordinarie kontorstid? Debiteras det fortfarande 750-950 kronor eller kör ni ngt påslag för kvällar/helger och liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Vi debiterar bara övertid om kunden ex. beordrar/kräver att deadline flyttas närmare i tiden. Annars hade det blivit dyrt för dem, vi jobbar i princip 60-80 timmar i veckan som det är.

 

Får du en offertförfrågan där de kräver extremt kort leveranstid kan du ju skriva in i offerten att övertid kommer att debiteras och se vad de säger, dock finns ju risken att projektet går till ngn annan då. Bättre är att förhandla fram en vettigare tidsplan så du slipper jobba övertid (om detta är ett problem för dig vill säga)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

När vi gjort har vi alltid debiterat dubbel timpenning, sedan har det varit upp till kunden om de anser att de vill köpa det. Men vad som är normalt har jag faktiskt ingen aning om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...