Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto

Problem vid inspelning brum/brus


  • Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 03:05

Jag har en Intel  I5 Lenovo G510 laptop med Windows 10. Till den har jag anslutit Roland UA-55 ljudinterface + mikrofon.

 

Jag har två problem. Det ena är att det blir ett konstant brum/brusljud i bakgrunden när jag spelar in. Det gäller både Audacity och röstinspelaren i Windows. Det andra är att endast vänster kanal hörs vid inspelningar gjorda i röstinspelaren. Jag har provat att välja återställ för röstinspelaren utan någon skillnad. Går det att avinstallera röstinspelaren helt?

 

Problemen började med att datorn låste sig och startade om. Efter det så var volymen mycket låg för Audacity och röstinspelaren. Jag fick en ny drivrutin för datorns ljudkort från Lenovo och installerade även om drivrutinen för Roland UA-55. Efter det blev volymen normal men istället så uppstod det irriterande brum/brusljudet i bakgrunden på inspelningarna. Innan problemen uppstod var det helt tyst i bakgrunden på inspelningarna. Hur kan jag lösa detta problem?

 

(Jag har även testat tre olika USB-mikrofoner men har avinstallerat drivrutinerna för dem)



#2 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 03:31

Ljudkort dator: Conexant SmartAudio HD

Audacity version: 2.1.2



#3 Pelle Penna

Pelle Penna

    Aktiv

  • Medlemmar
  • PipPipPip
  • 423 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 08:16

Låter märkligt om du inte har gjort något speciellt. Brum uppstår ju ofta pga. felaktiga/dåligt skärmade kablar.

Ett sådant fel råkade jag ut för nyligen:

 

Min stationära dator med vanliga datorhögtalare. Kabeln går från dator till baslåda och därifrån vidare till de övriga högtalarna. Har haft så utan problem i några år, men helt plötsligt började det att brumma och ljudet i ena högtalaren försvann.

Så småningom upptäckte jag felet. När jag hade dammsugit så hade jag trasslat till kablarna denna gång lite extra och kabeln till datorns 220v hade hamnat uppe på kabeln till baslådan.

När jag flyttade kablarna så var allt ok igen.



#4 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 09:22

Brum uppstår ju ofta pga. felaktiga/dåligt skärmade kablar.

Ett sådant fel råkade jag ut för nyligen:

Japp! Samma här och det är helt säkert (?) dålig kontakt i själva kontakten, mellan dessa.

 

Du behöver "rucka" och stoppa in denna igen i uttaget och tryck hårt i denna så den verkligen bottnar.

Det kan alltså vara datorns/ljudkortets uttag och inte kabeln som är problemet.

Glappkontakt helt enkelt.

 

Nja, en sanning med modifikation: jag har för flera år sedan varit med om en vanlig 3,5 mm stereo.plug som haft en lite för liten diameter på denna och därmed blev det glappkontakt och dåligt ljud.

 

Kör du med 5mm ljudkontakt av mikrofonen? Ja exakt samma problem - glappkontakt.

 

Brummet tyder på att antingen dina högtalare och/eller mikrofon inte får kontakt med signal-jord.

Prova att dra ut och stoppa in igen, ända till botten.

Jag har även varit med om att själva kontaktytorna inne i själva kontakten (honan) har suttit precis så långt innanför att man måste verkligen trycka in hanen rejält för att få fullgod kontakt.

 

Om så är fallet, skall och bör du byta antingen kabel eller kort.

 

Ja, ljudinspelar-programmet använder din dators system för att känna av när en "plugg" är instoppad och blir det glappkontakt så kan Windows bli förbryllad av vad som sker: på-av hela tiden i snabb följd och utan fast punkt, därav brum och till sist BSOD eller programkrasch..

Inget konstigt alls och helt logiskt.

 

Brummet har mao. inte att göra med någon drivrutin, även om denna först och sist är den som styr och kanske inte klarar av det hela...

Mvh ;)



#5 bgjo

bgjo

    Aktiv

  • Medlemmar
  • PipPipPip
  • 194 inlägg
  • Ort:Furuby

Postad 25 februari 2017 klockan 11:00

Används skärmad kabel kan man testa med att ansluta skärrmjorden till signaljorden endast i ena änden av kabeln, framför allt till ingångar med mycket låga signalernivåer. Kan bero på potentialskillnader som ger upphov till jordströmmar i kabelskärmen, vilket i sin tur ger upphov till brum. /bgjo



#6 Mikael63

Mikael63

    Beroende

  • Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 12 009 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 11:30

Ja, även jag har haft mycket bekymmer med brum (annan tråd) men om detta uppstod efter (enbart) mjukvaruförändringar (ominstallationer, drivrutiner osv.) så kanske någon inställning för något typ "filtrera brum" har återställts?

Alltså att brummet har funnits även tidigare men något filter har varit aktiverat för att det inte ska höras så väl.


---
Varför måste människan anpassa sig till tekniken, och inte tvärtom?


#7 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 11:37

Det är en högkvalitativ mikrofon ansluten till ljudinterface med XLR-kontakter så jag tror inte det är problemet. Men jag provade att koppla ur och in kontakterna utan någon skillnad. Vidare har ljudinterfacet en groundlift funktion som inte gör någon skillnad när den är inkopplad.

 

Däremot så var det problem med USB-kabeln till ljudinterface i samband med att problemen uppstod. Jag använde en 5m lång USB-kabel och när jag rörde den så började ljudinterface växla till och från hela tiden med blinkande indikeringslampor. Det problemet upphörde när jag anslöt en 75cm lång USB-kabel men ljudproblemen med låg ljudnivå var kvar efter att datorn startade om.

 

Nu när jag testade så var volymen låg en stund igen så datorn beter sig ostabilt. Det är även konstigt att båda kanalerna hörs vid inspelning med Audacity men bara vänster kanal vid inspelning med röstinspelaren.

 

Jag var mycket nöjd med ljudet innan problemen började med bra ljudkvalite och helt tyst utan några störningar i bakgrunden vid inspelning.



#8 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 11:44

Inga extra funktioner var inkopplade i ljudinterfacet utan inställda på bypass och mikrofonen har inga egna inställningar. Jag har inte hittat några filterfunktioner i windows drivrutinen men testat att inaktivera en funktion som heter ljudförbättringar utan någon skillnad.

 

Tillägg: Flik "Förbättringar" och kryssruta med val att: "Inaktivera alla ljudeffekter"


Redigerat av Gigabyte, 25 februari 2017 klockan 12:07.


#9 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 12:45

Nu har jag hittat en flik i drivrutinen för datorns ljudkort under högtalarinställningar som heter dolby digital. Den påverkar ljudnivån mycket. Kan den gå till och från av sig själv? När Dolby digital är till så blir ljudet betydligt starkare och brus/brum hörs mycket. När den är från så är ljudet svagt och "burkigt" 

 

Vad ska jag tänka på när det gäller Dolby digital?

 

 

(Ljudet hörs fortfarande endast i vänster kanal vid röstinspelaren oberoende av Dolby digital.)

 

Tillägg: Monoknappen på ljudinterface har hela tiden varit inkopplad.


Redigerat av Gigabyte, 25 februari 2017 klockan 12:55.


#10 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 14:30

Jag använde en 5m lång USB-kabel och när jag rörde den så började ljudinterface växla till och från hela tiden med blinkande indikeringslampor.

Kablaget som jag nog nämnde i min förra post är egentligen A o O.

5m USB-kabel kan du bara glömma, det blir i bästa fall möjligt att köra en mus eller tangentbord över detta avstånd.

5V-nivåerna kommer nog endast att ligga på 4-4,5V vid belastning till 0,5A (som är max på USB 2.0)

 

Vissa system är så krävande att 5V +/- 10% är det som gäller.

Då har vi inte ens gått in på signalnivåerna som också arbetar i 5V spannet - på eller av..

En USB-kabel består av 4-ledare, 2 st. är +5V och jord, sedan är det en signalledare och en signal-jord.

Dom två yttersta är spänningsmatningen, medan dom två i mitten är data-signalledarna.

 

En USB 2.0-kabel som överskrider 2M  så kan det bli problem.

Ja, jag vet att andra nu kommer att hötta med fingret åt mig och säga: jag har minsann detta och det har fungerat.

Visst, det kan fungera, men det är långt ifrån standarden vad som skall fungera.

Så steg

1. Bort med den långa USB-kabeln.

2. Byt  kablage och plugga in igen ¨- utan Mic: Hur låter det nu?

3. Plugga in Micen - hur låter det nu.

 

Brummar det endast när du kopplar in ena eller det andra?

 

Nu har jag hittat en flik i drivrutinen för datorns ljudkort under högtalarinställningar som heter dolby digital. Den påverkar ljudnivån mycket. Kan den gå till och från av sig själv? När Dolby digital är till så blir ljudet betydligt starkare och brus/brum hörs mycket. När den är från så är ljudet svagt och "burkigt" 

 

Vad ska jag tänka på när det gäller Dolby digital?

 

I vissa lägen kan man få höja mikrofoningång till 10-20 dB, men i enstaka fall. Och det blir inget brum av detta heller, brus javisst, men det är en annan sak.

Jag kör på +10dB förstärkning och har klockrent ljud.

 

Dolby Digital > Stäng av detta (men det påverkar inte det du beskrivit).

Varför skall du ha det när du har ett extremt ljudkort och kanske vill spela in med raka ljudnivåer?

Det kan du sedan slå på under slut-mixningen, om du känns tycka det behövs, men lämna det avslaget så länge du spelar in och mixar runt - ja det är förstås individuellt och andra tycker nog annorlunda..

Men som sagt Dolby Digital har inte ett dugg med ditt problem att göra.

 

Mvh

 

[Edit] Här är senaste drivrutinerna samt programvara för din enhet (om jag lyckats hitta rätt).

https://www.roland.s...t/quad-capture/

IMPORTANT NOTICE: Uninstall the old driver before you install the new driver.

Och detta görs via Högerklick  Start > Kontrollpanelen > Program => Starta om datorn


Redigerat av Flyfisherman, 25 februari 2017 klockan 15:24.


#11 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 16:54

Det är riktigt att jag inte vill använda dolby digital. Jag vill ha neutralt rent ljud rakt in utan störningar. Jag har inte sett eller varit inne i fliken dolby digital tidigare. Men med dolby digital avstängt låter ljudet svagt och jag måste ställa volymen på max för att det ska bli i närheten av normal volym.

 

Mikrofon och kabel med XLR-kontakter är ny så jag förmodar att det inte är problemet. Jag använder nu  75 cm lång USB-kabel.

 

Jag avinstallerade Roland UA-55 drivrutinen via "kontrollpanelen / program och funktioner" och installerade en ny. Drivrutinen installeras automatiskt första gången man ansluter Roland UA-55 vid windows 10. Så här skriver Roland: "Till skillnad från alla tidigare Windows-versioner så laddar ner och installerar Windows 10 drivrutiner automatiskt när man ansluter första gången"

 

Det första borde vara att få normal ljudstyrka med dolby digital avstängd? Då kan jag testa med och utan mikrofon och höra om det är störningsfritt.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Gigabyte, 25 februari 2017 klockan 17:33.


#12 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 17:57

Jag lägger ut bilder för inställningar i ljudinterface Roland Quad Capture UA-55 också. Ganska hög inspelningsnivå är inställd.

Bifogad fil(er)



#13 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 18:39

Hej,

 

Jag måste fråga min tyska kompis i Frankfurt om detta, för jag kan inte alls säga något om detta.

Tyvärr har jag redan pratat med honom tidigare idag (skulle ha vetat detta då, hehe) och sedan skulle dom bort. Jag får tidigast tag på honom i morgon em. eller på måndag - utifall han har nåt tips, vilket inte alls är säkert heller.

 

Ifall ingen annan på forumet kan kliva in.

Mvh :unsure:



#14 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 18:48

Förresten du säger att ljudnivån är låg, vilken inställning har du på Windows ljudet?

Runt 80 % är en bra start. Personligen kör jag på 90% och det fungerar ypperligt hos mig, inga distorsioner och jag reglerar ljudet på högtalarna istället.

Alltid samma inställning oavsett.

 

Bifogad fil  Högtalarljud 90_1.PNG   36,49K   0 Antal nerladdningar



#15 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 19:49

Ok.

Jag fick precis ett svar som jag härmed vidarebefordrar från Peter i Frankfurt.

Kolla om allt detta stämmer hos dig eller åtgärda.

Mvh :thumbsup:

 

 

There could be 2 reasons for the "Brumm" (hum):

1. Mechanical Hum - caused by swinging capacitors of the power supply

 

2. Stray electric current

There is probably something wrong with the grounding of signal cables.

 

He should check/replace/resolder.

 Also:
- Use a common power source (all devices should be connected to the same power outlet)

- Use a high quality power cord

- Use optical signal connection if available

- Use symmetrical signal connections (XLR connectors)

- Use transducers for unsymmetrical signal  connections (jack connectors), they convert unsymmetrical to symmetrical

- Use Sheath current filters

- Make sure grounding equipment conductor is connected

- Make sure the ground lift switch is not switched on



#16 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 25 februari 2017 klockan 20:49

Tidigare hade jag volym 60 nu måste jag ha 100 för samma ljudstyrka som tidigare. Om dolby digital var till eller från tidigare vet jag inte men det var inte något onormalt starkt brus/brum. Nu med dolby digital avstängd så är brus/brum inte så högt men istället måste jag använda volym 100 för samma volym som tidigare vilket ger mer bakgrundsbrus.

 

Dessutom kvarstår problemet med att röstinspelaren endast hörs i vänster kanal. När jag försökte att avinstallera röstinspelaren så gick inte det. Det gick endast att välja återställ vilket inte hjälpte. Gamla inspelningar hörs på båda kanalerna.

 



#17 Flyfisherman

Flyfisherman

    Fritidsfiskare

  • Moderatorer
  • 9 553 inlägg
  • Ort:Östersund

Postad 25 februari 2017 klockan 20:56

Du säger inte med ett ord om du kontrollerat och utfört det som min polare i Frankfurt, som var mycket snäll med att lägga ned tid på att skriva ihop denna check-lista?

Jag hade ju förstås pratat med honom innan ang. ditt problem.

Ok.

 

Jag har tyvärr inte möjlighet att fortsätta ikväll.

Mvh



#18 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 26 februari 2017 klockan 01:15

Ja det tackar jag för. Ska testa mer imorgon.



#19 Gigabyte

Gigabyte

    Användare

  • Medlemmar
  • PipPip
  • 67 inlägg

Postad 26 februari 2017 klockan 07:51

När datorn startade om stod det att det var något problem som inte gick att återställa därför har jag antagit att det är ett mjukvaruproblem. (När jag tittar i enhetshanteraren på Andra enheter står det ett ? och Okänd enhet. Om det har något med saken att göra vet jag inte. Jag bifogar bild. För datorns ljudkort och ljudinterface står det att de fungerar korrekt.)

 

Jag har provat att isolera datorn helt från elnätet genom att koppla ur skrivaren, koppla bort datorns nätanslutning så att den går på batteridrift och kopplat ur nätverkskabeln och kopplat upp trådlöst med WLAN istället. Roland ljudinterface drivs med spänningen från datorns USB-anslutning.

 

När det gäller kablar använder jag en 75 cm USB-kabel till ljudinterface och en ny XLR-kabel som följde med mikrofonen. Jag har testat att koppla bort och in dem igen utan någon skillnad. Jag har testat med jordlyft både i till- och frånläge.

 

Jag har även testat att starta om datorn igen utan något framsteg.

 

Både problemet med svag ljudstyrka och att endast vänster kanal hörs när jag spelar in med röstinspelaren kvarstår.

 

När jag till exempel lyssnar på Youtube med webbläsare är det inte någon låg ljudvolym som det är när jag lyssnar på inspelningar i Audacity eller röstinspelaren.

Bifogad fil(er)



#20 Cecilia

Cecilia

    Beroende

  • Huvudmoderator
  • 91 218 inlägg
  • Ort:Stockholm

Postad 26 februari 2017 klockan 19:25

När det gäller den okända enheten kan du ta fram dess Egenskaper så finns det på fliken Information (har jag för mig den heter) en rullgardinsmeny där du kan välja Maskinvaru-ID. När man googlar på det maskinvaru-ID:et kan man få fram vilken enhet det är som saknar drivrutin.

 

Du kommer även att få upp sidor där det står att du kan ladda ner en drivrutin men det rekommenderar jag inte utan det är bättre att själv söka upp tillverkaren av enheten och där hämta en passande drivrutin.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu


 

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt


Aktuella jobb

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ brevet här
PC för Alla-nätverket