Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 ändrar funktion utan min åtgärd


enttog

Rekommendera Poster

Dator HP. Program W10

1. Fönstret längst ner till vänster funkade förut med vänster knapp för av och påslag. Nu är det höger knapp på musen, sedan av och på. Går det att ändra tillbaka?

2. Knappen sök i Windows fungerade utmärkt med vänster knapp på musen. Hittade blixtsnabbt allt på Windows. Nu är det höger knapp som gäller och då måste jag välja mellan dold, visa sökikon eller visa sökrutan. När jag väljer sökrutan kommer en ruta fram nertill vänster. I den står det sök i Windows. Sedan händer inget mer, det går inte ens skriva in ett sökord i den rutan. Går det att ändra tillbaka?

3 Har en kortläsare som kopplas direkt i USB. Har funkat hur bra som helst. Nu händer ingenting med den läsaren. Jag måste koppla sladd mellan kamera och USB i datorn. Går det att ändra tillbaka.

 

Finns det någon logisk förklaring till att allt detta inträffade samtidigt som datorn tappade IP-numret som supporten fick jobba hårt med för att reparera.

Om jag skulle försöka en återställning, är det då risk att datorn åter tappar IP-numret?

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som om musens inställningar blivit fel.

Inte helt lätt att korrigera eftersom vänsterklick inte längre fungerar för dig.

 

Start > Inställningar > Enheter > Mus (och pekplatta)

 

Hur ser det ut hos dig? Hos mig, som har en trådbunden Logitech optisk mus, ser det ut så här:

 

Mus

Välj primär knapp

Vänster ▼

 

Snurra mushjulet för att skrolla

Flera rader åt gången ▼

 

Välj hur många rader du vill skrolla i taget

_|_________________________________

 

Skrolla innehållet i inaktiva fönster när jag håller markören över dem

◘ På

 

Relaterade inställningar

 

Fler musinställningar

 

Klickar jag på musinställningar får jag upp

post-55300-0-33949700-1469821075.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som om musens inställningar blivit fel.

Inte helt lätt att korrigera eftersom vänsterklick inte längre fungerar för dig.

 

Start > Inställningar > Enheter > Mus (och pekplatta)

 

Hur ser det ut hos dig? Hos mig, som har en trådbunden Logitech optisk mus, ser det ut så här:

 

Mus

Välj primär knapp

Vänster ▼

 

Snurra mushjulet för att skrolla

Flera rader åt gången ▼

 

Välj hur många rader du vill skrolla i taget

_|_________________________________

 

Skrolla innehållet i inaktiva fönster när jag håller markören över dem

◘ På

 

Relaterade inställningar

 

Fler musinställningar

 

Klickar jag på musinställningar får jag upp

attachicon.gifW10 Egenskaper för mus.jpg

Hej hej.

Jag har nu testat musfunktionerna. Jag kopplade in musen som jag har på en annan dator, och den beter sej likadant. Altså kan det ju knappast vara det felet. Tror du inte att senaste uppdatering kan vara problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla möss beter sig på samma sätt i den aktuella datorn kan det ju bero på att inställningarna i just den datorn blivit fel. Hade du någon möjlighet att kontrollera dem? I så fall, hade du samma inställningar som jag har?

Har du en trådlös eller en trådbunden mus?

 

Eller missförstår jag dig och du istället bara har en enda mus som du även provade i en annan dator och då uppförde den sig likadant. Är det på det viset så är det nog dags att köpa en ny mus. Optiska möss kan man ju tyvärr inte plocka isär och rengöra som man kunde med de gamla PS/2 mössen. Min PS/2 - USB anslutna mus kostade inte mycket över hundralappen när jag köpte den för några veckor sedan då min gamla trotjänare började bete sig konstigt (förmodligen på grund av allt damm den fått i sig genom åren). Det var verkligen ljufvligt när allt fungerade igen med den nyinköpta musen! Väl värt pengarna.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla möss beter sig på samma sätt i den aktuella datorn kan det ju bero på att inställningarna i just den datorn blivit fel. Hade du någon möjlighet att kontrollera dem? I så fall, hade du samma inställningar som jag har?

Har du en trådlös eller en trådbunden mus?

 

Jag har trådlös. Jag är ensam och snart 80 år, så jag har problem med "datorspråket", Men vad jag kan se så stämmer mina inställningar med dina. Kan sökfunktionen i Windows ändras pga musen? Varför går det inte ens skriva i den lilla sökruta som nu kommer upp? Det går ju inte söka något då. Och det som jag tyckte var en av de bästa funktionerna i W10. Kortläsaren direkt i USB:n upphörde att fungera samtidigt. Via kabel kamera - USB går bra. Jag begriper ingenting vad som har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha en trådlös mus! Då har du några tips här

http://www.enkelteknik.se/mus-och-tangentbord-fungerar-inte-i-windows-10

 

Citat:

1.1 Testa med en trådbunden mus

Om du använder en trådlös mus kan det vara värt att se om datorn istället accepterar en vanlig trådbunden USB-enhet. De vanliga ”sladdmössen” har oftast ett större stöd bland standarddrivrutinerna som följer med Windows och kan således (ibland) fungera när de trådlösa inte gör det.

 

1.2 Byt till en annan USB-port
Om du har din mus är inkopplad i någon av datorns främre USB-portar kan du istället testa dem som finns på datorns baksida. Dessa USB-portar är monterade direkt på datorns moderkort och ingår inte alltid i samma grupp (nav) av USB-portar som de främre gör. Ibland läser Windows bara in stöd för vissa USB-portar innan datorn helt kommit igång och du loggat in i Windows. Moderkortets egna USB-portar brukar läsas in först.

Har du istället en bärbar dator/laptop rekommenderar vi att du testar samtliga USB-portar på datorn för att se om det gör någon skillnad.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha en trådlös mus! Då har du några tips här

http://www.enkelteknik.se/mus-och-tangentbord-fungerar-inte-i-windows-10

Hej igen

Jag provade en annan mus (också trådlös) som jag kör i en annan dator och den fungerar på exakt samma sätt. Den mus jag kör i denna dator är ca 6 månader gammal och har fungerat bra. OBS att det är endast de problem som jag relaterat i första "brevet" som plötsligt uppstått. Allt annat fungerar som tidigare. Är inte det märkligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är märkligt. 6 månader är ingen ålder för en mus. Jag antar att du också testat samtliga USB-portar på datorn, som tipsades här ovanför så du vet att du får samma märkliga musbeteende i alla USB-portar. Någon trådbunden mus att testa med antar jag att du inte har. Dessutom tror jag att du har en laptop.

 

Du kan ju förstås ha en stationär dator. Såg i en annan tråd att din HP dator heter HP Elite 7500

Är det den här? :

https://www.dustinhome.se/product/5010753962/elite-7500?ssel=false

Uppenbart är dock att det är något med dina USB-styrenheter som inte funkar. Boven i dramat kan mycket väl heta drivrutin(er). Kommer du åt (Kontrollpanelen >) Enhetshanteraren så du kan se om det finns något varningsutropstecken vid "USB-styrenheter" om du klickar på > som finns framför för att "utvidga" (datorspråk för att "visa enheterna under")?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator HP. Program W10

1. Fönstret längst ner till vänster funkade förut med vänster knapp för av och påslag. Nu är det höger knapp på musen, sedan av och på. Går det att ändra tillbaka?

2. Knappen sök i Windows fungerade utmärkt med vänster knapp på musen. Hittade blixtsnabbt allt på Windows. Nu är det höger knapp som gäller och då måste jag välja mellan dold, visa sökikon eller visa sökrutan. När jag väljer sökrutan kommer en ruta fram nertill vänster. I den står det sök i Windows. Sedan händer inget mer, det går inte ens skriva in ett sökord i den rutan. Går det att ändra tillbaka?

3 Har en kortläsare som kopplas direkt i USB. Har funkat hur bra som helst. Nu händer ingenting med den läsaren. Jag måste koppla sladd mellan kamera och USB i datorn. Går det att ändra tillbaka.

 

Finns det någon logisk förklaring till att allt detta inträffade samtidigt som datorn tappade IP-numret som supporten fick jobba hårt med för att reparera.

Om jag skulle försöka en återställning, är det då risk att datorn åter tappar IP-numret?

Tacksam för svar

1. Är den meny som kommer fram när du nu högerklickar på Windows/start-knappen likadan som den som tidigare kom fram när du vänsterklickade där?

Normalt har man en sorts startmeny när man vänsterklickar och en annan enklare när man högerklickar.

 

Det är ett vanligt problem att vänsterklick på startmenyn slutar att fungera samtidigt som Sök och en del appar slutar att fungera. Däremot kan problemet bero på flera orsaker. Ibland beror det på att det finns en Windows-uppdatering som krånglar och det kan man kolla genom att högerklicka på startmenyn, sen se om det vid avstängningsvalet står något om uppdatering. Ibland beror det på att ens användarprofil har blivit skadad, i så fall kan man lämpligen börja med att se om en systemåterställning till en dag när det fungerade hjälper och i andra hand göra ett nytt användarkonto som man flyttar över ens egna filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några svar. Jag har ingen laptop. Jag använder nu trådbunden mus från min tredje dator. Ingen skillnad. Vid avstängninsvalet står ingenting om någon uppdatering. Den meny som kommer fram när jag nu högerklickar på Windows/start-knappen tycker jag är mer omfattande än på den tidigare med vänsterknapp, men det är ju svårt att minnas. Om jag prövar systemåterställning, är det då risk att den tappar IP-adressen igen som support fick avhjälpa tidigare i veckan. Om jag minns rätt så uppstod de här problemen därefter, men jag kan ju minnas fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer. När jag går in på systemåterställning står det på rad 1: 2016-07-23 16:09 Automatisk återställningspunkt. Typ system.

På rad 2 står det 2016-07-13 18:18 Windows Update Typ Kritisk uppdatering. Vad betyder rad 2? Ska jag vidta någon åtgärd pga detta? Om jag skulle välja återställningstidpunkt före 2016-07-13, hur gör jag då, och är det då risk för att den tappar IP-adressen igen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rad 2 innebär bara att det vid det datumet skapades en återställningspunkt innan en mycket viktig Windows-uppdatering gjordes. Eftersom jag inte vet när och hur datorn tappade IP-adressen kan jag inte svara på din sista fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Facit

Ett proffs arbetade åtskilliga timmar för att få ordning på detta strul men gav upp till sist.

Vi började på ny kula från ren dator, och allt fungerar efter det.

Tack alla ni som engagerade er för ett olösligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Olika optiska möss beter sig ibland lite olika eller fungerar olika bra/dåligt på vissa underlag.
Ex.
Svart helblankt underlag kan ställa till det.
Blankt helvitt likaså.
Transparent underlag kan också ställa till problem.

Testa något annat underlag/musmatta.
Det är helt olika för olika möss där vissa är mer känsliga än andra som klarar nästan vad som helst.

 

Om batteriet i en trådlös mus börjar bli dåligt, kan dom mest knepiga fenomen uppstå.

 

Om damm har samlats över ljus-sensorn på undersidan av den optiska musen så blir det problem, men detta är lätt fixat: bara vänd upp och ned på musen och rengör den optiska lilla linsen du ser, blås bort damm och torka av med kanske samma fiberduk man använder för glasögonen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...