Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dessa bokhandlare!


Mikael63

Rekommendera Poster

 

Behöver skriva av mig!

 

Gillar att läsa böcker och sedan jag fick en surfplatta är det e-böcker som gäller.

I början blev det så att jag fultankade och sedan läste med appen Aldiko.

Aldiko är en mycket bra app och jag har blivit bortskämd med dess egenskaper som att enkelt kunna justera ljusstyrkan genom en osynlig slider på vänstra sidan.

Bläddra med volymknappen är också något jag ibland nyttjar.

 

Sedermera reggade frugan sig hos Dito där man kan köpa böcker att ladda hem eller läsa i Dito-appen. Den appen tror jag inte ens fungerade varför jag även här körde med Aldiko.

Och vande mig ännu mer med dess funktionalitet.

 

Fick i julklapp ett sexmånaders abonnemang hos Mofibo. Där läser man böckerna online och det fungerar jättebra om jag vill fortsätta på annan enhet, ex. mobilen på lunchrasten.

Funkar även att läsa offline.

Man läser då i Mofobos egen app och att justera ljusstyrkan går men man måste klicka på inställningar, vilket medför att själva boksidan då tonas ner, och sedan justera styrkan, hoppa ur inställningarna för att se om det blev bra eller ej.

Vid några tillfällen har Mofobo inte bläddrat riktigt i sidorna utan hoppat över någon sida.

För en bok blev det så att vid varje kapitelslut hoppade appen förbi början på det nya kapitlet och man fick då bläddra några sidor fram och sedan tillbaka igen för att man skulle hamna på rätt sida.

Blev ohållbart varför jag kontaktade Mofibo. De skyller på att detta beror på en förändring som Google gjort i Android och att det var svårt att åtgärda. Om det är sant eller bara en svårkontrollerad ursäkt vet jag inte. Avslutade abonnemanget direkt.

 

Testade då Nextory.

Principen är lika Mofibo men lite bättre på detta med ljusstyrkan (dock inte i närheten av Aldiko) då boksidan inte tonas ner så att man kan se resultatet direkt.

När det gjordes en uppdatering av Nextoryappen nyligen skedde an försämring som medförde att textstorleken inte gick att justera lika mycket som tidigare.

Nextory beklagar problemet men har tydligen ingen ambition att förbättra appen.

Sa direkt upp abonnemanget.

 

Prövade då BookBeat som fungerar lika Nextory men fortfarande inte i närheten av Aldiko.

BookBeat har inte stöd för iOS 7 vilket medför att jag & frugan då inte kan dela på abonnemanget. Kommer att säga upp även denna när gratisperioden är slut.

 

Testar då Storytel, trots att de är "fula", mer om det senare.

Den funkar med iOS 7 men när jag på min Androidplatta har laddat ner boken så är det enbart en helvit sida utan möjlighet till någon annan manöver än att leta en annan bok.

På en iPad fungerar det och när jag kollar justering av ljusstyrkan, som blivit viktig för mig, så är det samma förfarande som hos Mofibo, att boksidan tonas ner medna man justerar styrkan.

Fula? Väl inloggad kan man ge bort en gratis bok till en vän.

När då denna vän får den boken så kan vännen installera Storytel-appen för att lägga till den. Men för att läsa måste vännen registrera ett betalningskort/skaffa abonnemang.

Och om vännen redan har ett abonnemang så är ju en "gratis" bok från en vän inte mycket att hurra över. Som att vinna en gratis fotvandring.

Storytel har också en "knapp" för att kunna testköra utan abonnemang men den leder bara till första sidan och att man ska registrera bankkort.

Blir inget abonnemang hos dem om jag får bestämma!

 

Om jag nu minns rätt kostar det hos

Mofibo 149 kr/mån

Nextory 99 kr

Bookbeat 169 kr

Storytel 169 kr

 

I nuläget känns det som att jag skulle kunna betala ännu mer om jag kunde abonnera på böcker fritt men läsa dem med Aldiko., om nu någon har ett tips.

 

Visst man kan räkna på detta, vad en e-bok kostar att köpa styckevis och hur snabbt jag läser dem men frugan lyssnar på böckerna och de böckerna blir snabbt dyrare än ett abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag HAR en riktig e-bok läsare, med bra kontrast. Min Samsung Note 8.0 tillsammans med appen Aldiko.

Problemet är att de som säljer böckerna envisas med att ha sina egna lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende lite på format kan du väl alltid knäcka bokens kryptering och spara i lämpligt format som Aldiko kan läsa?

kanske inte den bästa vägen men en väg.

Det vore ju smidigt om alla bokhandlare kunde erbjuda i e-pub format men så är det tydligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så ger du upp bokhandlarna och skaffar lånekort, då kan du låna, kanske inte det senaste senaste men läsa det i Aldiko.

 

Eller köpa från en som stöder e-pub. Adlibris exempelvis. fast då köper du bok för bok, inte prenumeration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, inte det senaste när man lånar så det går bort.

Att köpa en e-bok funkar men inte en ljudbok, kostnadsmässigt. Jag antar att det kommer att bli en kombo, att jag köper en och en e-bok, frugan prenumererar på ljudböcker.

 

Irritationen kvarstår dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du berömde Aldiko, den läsaren har legat i träda för mig i ett par år, men nu lyckades jag äntligen hitta ljusreglaget så nu fungerar den igen. Skulle dock vilja ha en tydligare sortering lästa och olästa osv.

 

Utöver ett antal gratisböcker om året från DN handlar jag nästa uteslutande hos Bokon. Alla böckerna kan läsas i deras egen app, i appen Play Böcker men även i Aldiko.

Bokon har ofta erbjudanden till mycket bra priser - om man nu inte varje gång vill ha de allra, allra senaste. Men man ska ju gilla sortimentet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag precis köpt en bok av Google och ska läsa den med appen Google Böcker. Den tycks ha automatisk justering av ljusstyrkan vilket låter utmärkt. Ska bara se hur väl detta fungerar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...