Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ladda ner/öppna mejlbilaga i Outlook?


kiwi01

Rekommendera Poster

Kan någon tala om för mig hur jag ska ladda ner en bilaga till mejl sänt från Microsoft till min Outlookadress?

Det heter ATT00006.txt, dvs bilagd textfil. 

När jag har klickat och öppnat själva mejlet, öppnas också en gul list längst upp med texten : 

Det gick inte att ladda ner en eller fler bifogade filer. Försök igen. 

Samt att man ger två val Försök igen eller Avfärda. Klicka på dem har ingen effekt. 

Det enda jag kan göra är att högerklicka på arket=bilagan och sedan klicka på ladda ner. Svaret är alltid nedladdningen misslyckades.

 

Bilagan är en faktura så jag vill absolut öppna och spara den.

 

För exakt ett år sedan anlände ett likadant mejl med likadan bilaga som jag då öppnade och sparade utan problem, i windows 8.1. med hjälp av den inbyggda läsaren. Denna sparade fil kan jag idag öppna med den den nuvarande inbyggda läsaren i windows 10 utan problem.

 

Däremot, letar jag rätt på mejlet från förra året går inte bilagan att ladda ner/öppna. Vad är det som fattas?

 

Har letat i Microsofts hjälpsidor men hittar inget som hjälper, inte heller genom att googla. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta Outlook-programmet som ingår i Microsoft Office, e-postappen i Windows 8.x eller 10, eller webbtjänsten Outlook.com?

 

Är du säker på att det är ett mejl från Microsoft och inte spam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skaffade W8.1 uppmanades jag vid flera tillfällen att registrera mig för Outlookkonto för att få tillgång till vissa funktioner. När jag för någon månad sedan uppgraderade till W10, fanns Outlook kvar men med en delvis annan layout och ändrade inställningar.

Om det ingår i Miucrosoft Office, är en app eller en webbtjänst har jag ingen aning om. 

 

Det är inte spam! Innehållet i mejlet är förväntat, jag vet vad jag handlar om: en dragning för en prenumerationstjänst. Men just för att det handlar om pengar vill jag självklart spara fakturan som kvitto på betalning. Det räcker inte att beloppet anges i mejlet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en reparation av Officepaketet, Inställningar/System/Appar/Appar och funktioner och längst ner Program och funktioner och klicka på Microsoft Office och Ändra och sen prova först Snabbreparation och om detta inte hjälper vilket det inte brukar göra Onlinereparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en faktura är väl inget bevis på betalning, du måste även ha någon form av betalningsbevis.

Ja men nu vill jag ju se  FAKTURAN för att se det överenskomna beloppet!

Jag vet nog hur jag bevisar en betalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en reparation av Officepaketet, Inställningar/System/Appar/Appar och funktioner och längst ner Program och funktioner och klicka på Microsoft Office och Ändra och sen prova först Snabbreparation och om detta inte hjälper vilket det inte brukar göra Onlinereparation.

Jag avvisar inte ditt förslag men vill ytterst ogärna stöka i hela officepaket för att undvika ev nya problem som jag inte vet hur jag ska hantera. 

 

Finns det inget sätt att reparera endast Outlook? Har letat lite i Outlookinställningarna men hittar inte.

 

Om det inte finns annat sätt, och jag nu väljer att göra det så går det väl lika bra att gå in via kontrollpanelen/program där jag har programfilen? Eftersom filen är daterad 2016-06-25, dvs samma dag som jag uppgraderade till Office2016 så kan jag väl utgå ifrån att jag inte blir av med uppgraderingen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer till samma ställe om du går vägen via Kontrollpanelen som vägen som jag beskrev via Inställningar, i min installation av Office så får jag bara upp möjlighet att reparera hela Officepaketet, prova att reparera bara Outlook om möjligheten finns.

 

Har väldigt svårt att tänka mig att uppgraderingen till 2016 skulle försvinna, möjligheten är då större att det följer med några ytterligare uppgraderingar på samma gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att den typen av bifogade filer från Microsoft kan ställa till problem. Det här hittade jag på nätet, där en annan hade problem med en liknande bilaga.

Kan du svara på mailet och be dem skicka det en gång till?

 

The ATT00001.txt file is a file generated as an attachment by Microsoft Outlook or Microsoft Exchange Server. The name ATT00001 is a generic file name and you’ll often see these in .htm format, .dat, and other extensions when there is some sort of compatibility issue between the sender and recipients Microsoft email program settings.

It is often the result of a MIME file being sent and because of a compatibility issue when the redundant / additional txt file gets generated and attached.  These Microsoft mail systems use Transport Neutral Encapsulation Format (TNEF) to pack and send this information, which is a proprietary format that sometimes leads to problems.
Was this added as a garbage attachment and has no content in it?
This file type is typically going to either be the plain text of the email or blank.  If its blank, you will need to check with the sender, as the attachment didn’t send properly and was replaced with this garbage/blank file.
Good luck.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer till samma ställe om du går vägen via Kontrollpanelen som vägen som jag beskrev via Inställningar, i min installation av Office så får jag bara upp möjlighet att reparera hela Officepaketet, prova att reparera bara Outlook om möjligheten finns.

 

Har väldigt svårt att tänka mig att uppgraderingen till 2016 skulle försvinna, möjligheten är då större att det följer med några ytterligare uppgraderingar på samma gång.

Jag har nu kört igenom båda reparationsvarianterna men ingendera av dem avhjälpte mitt problem.

 

Men, när jag sedan öppnade "alla appar" upptäckte jag något som gör mig än mera brydd: jag har två olika appar, en som heter e-post (=Outlook)  där jag har mina mejl, längre ner hittade jag appen Outlook 2016. Kanske kom den för en månad sen när jag uppgraderade till 2016?

Jag konfigurerade den senare appen varpå samtliga mejl kom även dit.

 

Men de ser helt olika ut.

 

Den förstnämnda har ett svart fält längst fält på vänster sida åtföljt att ett fält med avsändaruppgifter, datum, ev bilagegem mm, i tredje fältet finns själva mejlen - som ser ut som tjusiga reklambroschyrer med tydlig text och snygga bilder.

 

Den andra ser mera ut som. vad ska jag säga, som att man är på väg att skriva ett Worddokument, i övre delen kan man arbeta med både det ena och det andra, men de inkommande mejlen ser amatörmässiga ut, som skrivna på Word, där bilder ska finnas finns bara ett kryss, i adressraden finns ett gem men någon bilaga går inte att spåra i själva meddelandet.

Vilken av dem är "rätt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att den typen av bifogade filer från Microsoft kan ställa till problem. Det här hittade jag på nätet, där en annan hade problem med en liknande bilaga.

Kan du svara på mailet och be dem skicka det en gång till?

Tack Vertpre. Jo, jag hade sett det där men som det verkar hade ingen lösning på problemet. Och som jag skrev i en annan tråd häromdagen, är det svårt att komma i kontakt med dem (Microsoft). De går inte att svara på mejlet de skickade för det bevakas inte, en länk de bifogade fungerade inte, i en annan länk kan jag göra ändringar, avboka mm, men inte ställa egna frågor, en länk gick till support men viruskontroll stoppade mig och avrådde all kontakt via den länken!

 

Jag får leta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av de två varianterna använder ni, om någon?

 

Jag har testat att skicka från min gmail bilagor som foto, pdf och word till Outlookadressen, och det var inga problem att öppna dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, när jag sedan öppnade "alla appar" upptäckte jag något som gör mig än mera brydd: jag har två olika appar, en som heter e-post (=Outlook)  där jag har mina mejl, längre ner hittade jag appen Outlook 2016. Kanske kom den för en månad sen när jag uppgraderade till 2016?

Jag konfigurerade den senare appen varpå samtliga mejl kom även dit.

 

Men de ser helt olika ut.

 

Den förstnämnda har ett svart fält längst fält på vänster sida åtföljt att ett fält med avsändaruppgifter, datum, ev bilagegem mm, i tredje fältet finns själva mejlen - som ser ut som tjusiga reklambroschyrer med tydlig text och snygga bilder.

 

Den andra ser mera ut som. vad ska jag säga, som att man är på väg att skriva ett Worddokument, i övre delen kan man arbeta med både det ena och det andra, men de inkommande mejlen ser amatörmässiga ut, som skrivna på Word, där bilder ska finnas finns bara ett kryss, i adressraden finns ett gem men någon bilaga går inte att spåra i själva meddelandet.

Vilken av dem är "rätt"?

Den första är e-postappen som ingår i Windows 10. Den andra är e-postprogrammet som ingår i Office. Båda är rätt, det är bara en fråga om man vill ha en enklare app eller ett mer komplicerat program.

 

Det verkar som att ditt Office Outlook-program inte är inställt på att hämta bilder automatiskt, vilket är bra säkerhetsmässigt men kräver en del manuell hantering i stället.

 

I vilket fall är det klargjort att det handlar om en app och inte webbtjänsten (webbsidan) Outlook.com och därmed flyttar jag tråden till forumet E-postprogram.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde väl kunna öppna emailet via webbmail för att slippa strulet i Outlook. 

Vilket webbmail? Om du menar att jag kan vidarebefordra mailet exempelvis till mitt gmail så har jag redan provat det, men ingen bilaga förs över.

 

Att reparera Office var inte enbart till fördel, det rörde till också, vissa delar har jag dubbla uppsättningar av, apparna jag lag på aktivitetsfältet försvann mm.

Fördelen är väl att jag nu vet att reparationen inte åtgärdade det aktuella felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är e-postappen som ingår i Windows 10. Den andra är e-postprogrammet som ingår i Office. Båda är rätt, det är bara en fråga om man vill ha en enklare app eller ett mer komplicerat program.

 

Det verkar som att ditt Office Outlook-program inte är inställt på att hämta bilder automatiskt, vilket är bra säkerhetsmässigt men kräver en del manuell hantering i stället.

 

I vilket fall är det klargjort att det handlar om en app och inte webbtjänsten (webbsidan) Outlook.com och därmed flyttar jag tråden till forumet E-postprogram.

 

Cecilia

Moderator

Tack Cecilia. Att Outlook2016 ingår i Office är lätt att se, det är därför som layouten är som den är, en rörig blandning av Word och en massa annat, den kommer jag absolut inte att använda. Att se bilderna är dessutom nödvändigt, utan dem blir informationen obegriplig. Så jag håller mig till appen.

Men lite absurt är det väl ändå att en mailbilaga från Microsoft inte kan öppnas i en dator vars innehåll nästan uteslutande, inklusive mailprogrammet,  kommer från just Microsoft? 

 

Jag vill nog mena att bristen uppstod i samband med installeringen av W10 för tre månader sedan. Jag har ju bevisligen kunnat öppna en likadan bilaga för ett år sedan då jag fortfarande hade W8.1, men kan idag inte öppna samma bilaga. 

Men säg nu inte att jag ska reparera W10, nej tack. 

Jag avvaktar den slutliga fakturan/bilagan efter dragningen 1 augusti, under tiden jobbar jag på att få kontakt med Microsoft support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket webbmail? Om du menar att jag kan vidarebefordra mailet exempelvis till mitt gmail så har jag redan provat det, men ingen bilaga förs över.

 

Om det gäller en gmail-adress så finns väl redan alla mejl när du loggar in på Gmails webbsida och du behöver inte vidarebefordra den dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller en gmail-adress så finns väl redan alla mejl när du loggar in på Gmails webbsida och du behöver inte vidarebefordra den dit.

 

Jag förstår inte. Det gäller ju mail adresserad till @outlook.com som Tune ber mig öppna i webbmail. Vilken webbmail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev i #13 att jag hittat och läst exakt samma, och beskrev också att jag omöjligen kan komma i kontakt med Microsoft, tidigare tråden jag nämner där är //eforum.idg.se/topic/352132-inga-mail-i-outlook/  #3. 

Och då vill jag fortfarande hävda att det i så fall är Windows10-problem då samma bilaga går att öppna och läsa i Windows 8.1.

 

Nu avslutar jag denna tråd. Tack för all hjälp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...